عسل و ۶ فایده آن برای کاهش وزن

عسل نشان داده است که سطوح کلسترول خوب (HDL) در بدن را افزایش می دهد و در کنار یک روتین فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی متعادل، فشار کاری قلبی‌عروقی را کاهش می دهد که می تواند به معنای تجربه یک زندگی سالم‌تر و فعال‌تر باشد.

عسل یک ماده غذایی مفید است که از آن می توان در بیشتر برنامه های کاهش وزن استفاده کرد. اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید، عسل می تواند بسیار مفید باشد اما پیش از صحبت درباره فواید این ماده غذایی برای کاهش وزن، باید درباره برخی نگرانی ها که اغلب درباره مصرف عسل وجود دارند، صحبت کنیم.

عسل و 6 فایده آن برای کاهش وزن

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ارگانیک فکتس"، افراد بسیاری این پرسش ها را مطرح می کنند که آیا عسل نوعی قند محسوب نمی شود؟ آیا مصرف آن به افزایش وزن منجر نمی شود؟ آیا کالری های موجود در عسل تلاش های صورت گرفته برای کاهش وزن را خنثی نمی کند؟

عسل حاوی قند است اما برخلاف قندهای پالایش شده، عسل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفید نیز است. شکر پالایش شده که مردم اغلب برای شیرین کردن غذاهای خود استفاده می کنند به عنوان یک منبع «کالری های خالی» در نظر گرفته می شود به این معنی که مصرف آن فایده خاصی ندارد.

به طور معمول، برای گوارش شکر، ویتامین ها و مواد معدنی ذخیره شده در بدن به کار گرفته می شوند که می تواند به استفاده از مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری منجر شود. این مواد مغذی برای حل کردن چربی ها و کلسترول ضروری هستند، از این رو، مصرف شکر به نوعی منابع مهم بدن را هدر می دهد. بر همین اساس، زمانی که بیش از حد شکر مصرف می کنید، افزایش وزن می تواند نه تنها به واسطه کالری های دریافتی، بلکه به واسطه کمبود ویتامین ها و مواد معدنی رخ دهد. عسل این اثر را متعادل می کند زیرا منبع خوبی برای مواد مغذی مختلف است و در صورت مصرف به میزان درست به افراد در کاهش وزن کمک می کند.

عسل می تواند آب، انرژی، فیبر، قند، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را در اختیار بدن انسان قرار دهد. عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، سدیم، پتاسیم، فسفر، روی، و کلسیم است. همچنین، این ماده غذایی حاوی ویتامین هایی مانند فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین C، و ویتامین B6 است و همچنین سطوح کم از سلنیم، پروتئین، فیبر و اسیدهای آمینه را ارائه می کند.

برای افراد چاق و دارای اضافه وزن، عسل نه تنها می تواند خطر ابتلا به اختلالات قلبی‌عروقی را کاهش دهد، بلکه وزن بدن را نیز افزایش نمی دهد. نتایج یک پژوهش نشان داد که مصرف عسل در مقایسه با شکر ممکن است به کاهش سطوح کلسترول بدن کمک کند. همچنین، عسل در مقایسه با شکر به افزایش کمتر در سطوح گلوکز پلاسما منجر می شود.

فواید عسل برای کاهش وزن

در ادامه با برخی از رایج‌ترین فواید عسل برای کاهش وزن بیشتر آشنا می شویم.

عسل و آب گرم

باور بر این است که عسل توانایی سوزاندن چربی ذخیره شده در بدن را دارد. زمانی که این چربی برای تولید انرژی و انجام فعالیت های روزانه سوزانده می شود، شما کاهش وزن تدریجی و رهایی از مشکلات چاقی خود را شاهد خواهید بود.

همچنین، عسل نشان داده است که سطوح کلسترول خوب (HDL) در بدن را افزایش می دهد و در کنار یک روتین فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی متعادل، فشار کاری قلبی‌عروقی را کاهش می دهد که می تواند به معنای تجربه یک زندگی سالم‌تر و فعال‌تر باشد. این شرایط می تواند به کاهش وزن هرچه بیشتر کمک کند زیرا دیگر نگرانی چندانی بابت آترواسکلروز (تصلب شرایین) یا خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در هنگام اجرای برنامه های ورزشی وجود ندارد. نتایج یک پژوهش نشان داد که ترکیب یک قاشق چایخوری عسل با 150 میلی لیتر آب ولرم و مصرف روزانه این نوشیدنی می تواند این روند مفید را تحریک کند.

عسل و آبلیمو

عسل هنگامی که همراه با آب ولرم و آبلیمو (آبلیموی تازه بدون شکر یا نمک) مصرف شود می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. افراد بسیاری این نوشیدنی را در آغاز روز به عنوان روشی برای تحریک کاهش وزن مصرف می کنند. عسل حاوی 26 اسید آمینه و برخی ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمند است که بسیاری از آنها برای تقویت سوخت و ساز بدن مفید هستند. با تنظیم سوخت و ساز بدن، غذا به خوبی گوارش، جذب و استفاده می شود، و چربی به انرژی قابل استفاده تبدیل می شود. از این رو، سلامت کلی انسان تقویت می شود.

آبلیمو ترکیبی سرشار از ویتامین C است که به پاکسازی و بهبود عملکرد کبد و تسریع سوخت و ساز چربی کمک می کند. افزون بر این، آبلیمو عملکرد گلوتاتیون را افزایش می دهد که یک آنتی اکسیدان کلیدی برای مبارزه با رادیکال های آزاد و تقویت ایمنی بدن است.

به واسطه قدرت کاهش وزن آبلیمو در ترکیب با آثار محرک سوخت و ساز عسل، مصرف روزانه این نوشیدنی می تواند نتایج جالب توجه ای را به همراه داشته باشد.

عسل و دارچین

ترکیب عسل، دارچین و آب گرم یک دستورالعمل محبوب دیگر برای کاهش وزن است. برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده از دارچین برای کاهش وزن مفید است.

یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان (150 میلی لیتر) آب گرم ترکیب کنید. مواد را به خوبی هم زده و این نوشیدنی را با معده خالی مصرف کنید.

همچنین، دارچین نشان داده است که یک اثر تنظیم کننده بر سطوح قند خون و سوخت و ساز گلوکز دارد. سطوح بالای قند خون می تواند به افزایش ذخیره چربی در بدن منجر شود، از این رو، دارچین اثر مثبتی بر این جنبه از کاهش وزن دارد. همراه با قدرت سوخت و ساز عسل، این ترکیب می تواند گزینه ای قدرتمند برای کمک به افزایش اثربخشی تلاش های شما برای کاهش وزن باشد.

رژیم غذایی خواب زمستانی

هر ساله رژیم های غذایی جدیدی معرفی می شوند، از این رو، آگاهی از این که کدام یک می توانند برای بدن و کاهش وزن شما مفید باشند، دشوار است. در رژیم غذایی خواب زمستانی برای کاهش وزن، شما باید پیش از خواب یک قاشق (5 گرم) عسل مصرف کنید. زمانی که خواب هستید، عسل به تحریک عملکرد کبد و کاهش هورمون های استرس موجود در بدن شما ادامه می دهد. همان گونه که از نام رژیم غذایی خواب زمستانی مشخص است، شما می توانید خواب را به روشی سالم و آرامش بخش تجربه کنید.

بهبود گوارش

عسل به بهبود گوارش کمک می کند که می تواند به کاهش وزن استاتیک در دستگاه گوارش شما کمک کند. از این رو، عسل می تواند پس از شام و با یک اختلاف زمانی 45 دقیقه تا یک ساعت، به ویژه پس از یک وعده غذایی بزرگ، مصرف شود.

جایگزینی برای شکر

عسل جایگزین خوبی برای شکر است. عسل را می توان در نوشیدنی های مختلف از جمله چای و آب لیمو استفاده کرد. همراه با مواد غذایی دیگر، از عسل می توان در تهیه دسرها نیز استفاده کرد. برای دریافت مواد مغذی بیشتر، طعم بهتر و کاهش خطر افزایش وزن، شما می توانید عسل را همراه با جو دوسر یا در ساندویچ کره بادام زمینی خود استفاده کنید.

مطالعه ای هشت هفته ای که در نشریه International Journal of Food Sciences and Nutrition منتشر شد، نشان داد که عسل می تواند آثار مفیدی بر وزن بدن و لیپیدهای خون بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد. با این وجود، عسل موجب افزایش سطوح هموگلوبین A1C نیز شد. از این رو، بیماران مبتلا به دیابت باید نسبت به مصرف عسل محتاط باشند.

افراد بسیاری برای کاهش وزن به میزان قابل توجهی غذای مصرفی خود را کاهش می دهند اما این اقدامی بالقوه خطرناک است. اگر به میزان کافی غذا مصرف نکنید، که گزینه اصلی برای کسب کالری، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است، سیستم ایمنی بدن شما نیز ضعیف خواهد شد.

همواره به یاد داشته باشید

برنامه کاهش وزن شما باید همواره بر حصول اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی و نه فقط کاهش کالری های مصرفی متمرکز باشد. افزون بر این، شما باید میزان کالری سوزی روزانه خود را از طریق ورزش منظم در کنار دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم افزایش دهید تا به نتایج دلخواه دست یابید. کاهش وزن یک روند تدریجی است و نباید به دنبال مسیرهای میانبر برای آن باشید زیرا ممکن است به سلامت شما آسیب برسانند.

نکته: همواره با یک متخصص تغذیه معتبر و دارای صلاحیت برای دریافت یک برنامه غذایی مناسب مشورت کنید.

------------------------------

بیشتر بخوانید: 

10 گام اولیه برای کاهش وزن

زنجبیل و عسل؛ معجونی قدرتمند برای سلامت

از فواید بی پایان ترکیب سیر و عسل

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان