تاثیر عرق کاسنی بر سلامت بدن

کاسنی یک گیاه علفی است که تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند. خواص کاسنی (Chicory) شامل درمان آکنه، تصفیه کننده خون، تقویت کننده قلب، کبد، کلیه، معده و سلامت چشم است.

تاثیر عرق کاسنی بر سلامت بدن

 کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است.

منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

خاصیت فوق العاده کاسنی

برگ تازه کاسنی حاوی ویتامین «ث» فراوان بوده و از این رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشی از کمبود این ویتامین است، بهبود می‌بخشد.

کاسنی منبع خوبی از مواد غذایی مختلف مثل روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن، اسید فولیک و پتاسیم است. ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K نیز در کاسنی وجود دارند. دانه‌های این گیاه یک خانه فروشگاهی از اسید‌های چرب اشباع شده و اشباع نشده هستند.

خواص و فواید سلامتی کاسنی:

عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومور‌های سرطانی شده، شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومور‌ها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است.

کاهش التهاب و درد در میان اکثریت افراد دیده شده است. این اثر در کاهش درد ناشی از آرتروز بسیار موثر است. می‌تواند برای کاهش درد، درد عضلانی و درد مفاصل به کار رود.

کاسنی کاملاً سرد است، و تقویت‌کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت‌کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است.

هرچه عرق کاسنی تلخ‌تر باشد خواص بیشتری دارد و در التیام امراض کبدی موثرتر است. عرق کاسنی سرشار از ویتامین C بوده و نوع وحشی آن فسفر و آهن گیاهی دارد. عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن و بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام می‌دهد.

کاسنی، استرس را به خاطر خواص آرامش بخشش تسکین می‌دهد. ریشه این گیاه می‌تواند برای ایجاد خواب مورد استفاده قرار گیرد.

تخم کاسنی در ترکیب با سایر دارو‌های خنک مفید و برطرف‌کننده تب‌های صفراوی، یرقان، خفقان، بیماری‌های کبدی و سردرد است.

نکته

اگرچه می‌توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خون‌ریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد.

جالب است بدانید؛ کاسنی برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند، مضر است.

خنثی‌کننده ناراحتی‌های کاسنی، شکر است و برای بدطعمی تخم کاسنی سکنجبین و ادویه خوشبو است.

منبع: میزان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان