وقتی مفصل ران درگیر آرتروز می‌شود

عللی که موجب بروز آرتروز مفصل ران (آرتروز لگن) می‌شوند در ابتدا موجب بروز تغییراتی در غضروف مفصلی می‌شوند. مهم‌ترین تغییرات آرتروز مفصل لگن نازک شدن لایه غضروفی و تغییر جنس غضروف است.

وقتی مفصل ران درگیر آرتروز می‌شود

دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی  و توانبخشی

 تحریریه زندگی آنلاین : عللی که موجب بروز آرتروز مفصل ران (آرتروز لگن) می‌شوند در ابتدا موجب بروز تغییراتی در غضروف مفصلی می‌شوند. مهم‌ترین تغییرات آرتروز مفصل لگن نازک شدن لایه غضروفی و تغییر جنس غضروف است. غضروف دیگر آن شادابی و خاصیت ارتجاعی و کلفتی کافی برای محافظت از مفصل را ندارد و باید برای درمان آرتروز لگن به پزشگ مراجعه نمایید. به دنبال تغییر در غضروف استخوان زیر آن سخت و محکم و کلفت می‌شود و گاهی در درون آن کیست‌های کوچکی به وجود می‌آید. به تدریج در لبه مفصل استخوان‌های اضافه‌ای رشد می‌کنند که به آنها استئوفیت Osteophyte می‌گویند. کپسول مفصلی هم به تدریج ضخیم و کلفت شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.

 

 *بیمار برای کاهش شدت درد مجبور می‌شود اندام‌اش را کمتر حرکت بدهد و کمتر راه برود و همین امر موجب می‌شود به تدریج عضلات اطراف ران و باسن ضعیف شده که نتیجه آن ایجاد لنگ‌اش در حین راه رفتن است

 

 

علائم آرتروز مفصل لگن یا ران

اولین علائم آرتروز لگن احساس خشکی و ناراحتی گنگی در ناحیه کشاله ران و باسن و یا حتی ناحیه ران است. این مشکلات به خصوص در صبح وقتی بیمار از خواب بیدار می‌شود بیشتر است و ممکن است به تدریج در طول روز کمتر شود. به تدریج با شدت یافتن بیماری، این احساس به صورت درد در می‌آید. این درد لگن در هنگام فعالیت‌های بدنی شدیدتر شده و با کمی استراحت بهتر می‌شود. با شدیدتر شدن بیماری، درد دیگر حتی با استراحت هم خوب نشده و حرکت مفصل به شدت کم می‌شود به عبارت دیگر مفصل خشک می‌شود. به تدریج ممکن است بیماری آن قدر شدید شود که لایه غضروفی کاملاً از بین رفته و در سطح مفصل، استخوان روی استخوان حرکت کند. در این وضعیت حرکت مفصل به طور طاقت فرسایی دردناک بوده و توانایی خم و راست شدن ران و یا چرخش ران به شدت کم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای پیشگیری ازفرسایش دیسک

تعویض مفصل زانو، مطمئن‌ترین راه پایان دادن به درد

درد زانو معنا ندارد!

بیمار برای کاهش شدت درد مجبور می‌شود اندام‌اش را کمتر حرکت بدهد و کمتر راه برود و همین امر موجب می‌شود به تدریج عضلات اطراف ران و باسن ضعیف شده که نتیجه آن ایجاد لنگ‌اش در حین راه رفتن است. در موارد پیشرفته ممکن است طول اندام تحتانی کاهش یابد. بیمار در حین راه رفتن می‌لنگد. علت این لنگش می‌تواند درد، ضعف عضلات لگن، محدودیت حرکت مفصل و کوتاهی اندام باشد.

 

تشخیص آرتروز یا ساییدگی مفصل لگن یا ران

پزشک شما ابتدا با شما در مورد علایم آرتروز لگن، صحبت کرده و درباره شدت و زمان شروع و دیگر خصوصیات آن اطلاعاتی از شما کسب می‌کند و سپس اقدام به معاینه مفصل ران شما به صورت خم و راست کردن و چرخاندن آن کرده تا مقدار حرکت مفصل، شدت درد و علت آرتروز لگن را متوجه شود. او راه رفتن شما را می‌بیند تا متوجه شود آیا شما لنگش دارید یا خیر.

 در نهایت، روش‌های تصویربرداری مثل رادیوگرافی به تشخیص بیماری و درمان آرتروز لگن کمک می‌کند. در تصویر رادیوگرافی از مفصل، چون غضروف نازک شده است فاصله مفصلی یا فاصله بین دو استخوانی که مفصل را تشکیل داده‌اند و در حد چند میلی‌متر است کاهش پیدا می‌کند و در کناره‌های استخوان‌های تشکیل‌دهنده مفصل استخوان اضافی دیده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

آرتروز را بشناسید

آرتروز مـهره؛ بیماری شایع!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان