خبرگزاری تسنیم: یکی از اعجازهای محتوایی قرآن کریم، اِخبار از آینده و گزارشی قطعی از حوادثی است که در آینده رخ میدهد؛ البته پیشگوییهای قرآن با پیشگوییهای انسانها متفاوت است؛ زیرا آنچه قرآن از آن خبر میدهد و به اصطلاح پیشگویی میکند، از منبع کامل وحی و غیب صادر شده و متکی بر علم بیپایان خداوند متعال است و هیچ خطا و شکی در تحقق آن نیست؛ اما پیشگوییهایی که از انسانها صادر میشود، بیشتر بر اساس حدس، گمان، شهود و در یک کلام، متکی بر علم محدود انسانی است و امکان اشتباه و خطا در آن فراوان است.
حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم حافظ کل قرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تطبیق اشتباه برخی از آیات به اتفاقات گوناگون گفت: تفسیر قرآن، شرایط و ضوابطی دارد و افرادی که قرآن را تفسیر میکنند باید یک سری قوانین و احکامی را رعایت کنند و آن مطالبی که به قرآن نسبت میدهند بر اساس فهم و تفسیر کلام باشد که اگر مفسر این ضوابط را رعایت نکند، تفسیر به رأی کرده است.
وی درباره مذمت مفسران به رأی در کلام اهل بیت (ع) گفت: امام صادق (ع) فرمودند: "مَنْ فَسَّرَ اَلْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ إِنْ أَصَابَ لَمْ یُؤْجَرْ وَ إِنْ أَخْطَأَ فَهُوَ أَبْعَدُ مِنَ اَلسَّمَاءِ" کسی که قرآن را به رأی و نظر خویش تفسیر کند، اگر درست و مطابقِ با واقع باشد، اجر و پاداشی برایش نیست و اگر خطا برود، هر آینه (از مرز و حق و حقیقت) بیشتر از فاصله آسمانها از یکدیگر، دور شده است.
حجتالاسلام حاج ابوالقاسم با بیان اینکه برخی آمدند و آیات سوره "مدَّثر" را به بیماری کرونا تطبیق دادند، گفت: برخی به اشتباه، عبارت «تِسْعَةَ عَشَرَ» در این سوره را با ویروس کووید 19 تطبیق دادند که از اصل و پایه بیاساس است. در این سوره، عدد 19، اشاره به تعداد نگهبانان دوزخ دارد و هیچ ارتباطی با بیماری کرونا ندارد.
وی ادامه داد: برخی دیگر به آیات ابتدایی سوره مدَّثر اشاره کردهاند. آنجایی که خداوند به پیامبرش میفرماید: "وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ". برخی به اشتباه اینگونه تفسیر کردهاند که خداوند میفرماید راه درمان کرونا، پاک بودن و طهارت است. تفسیر قرآن باید بر اساس مقررات کلامی صورت گیرد.
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم نسبت اشتباه آیات با وقایع مختلف را کاری ناشایست خواند و گفت: در وقایع 11 سپتامبر هم برخی عامدانه و یا ناشیانه آیاتی از سوره مبارکه توبه را با آن حادثه تطبیق دادند.