محققان دانشگاه استنفورد ابداع کردند

اسکن هوشمند توالت برای شناسایی علائم بیماری

محققان دانشگاه استنفورد موفق به ابداع یک اسکن هوشمند توالت شده‌اند که ادرار و مدفوع انسان را اسکن کرده و به دنبال علائم بیماری‌های مختلف می‌گردد.

اسکن هوشمند توالت برای شناسایی علائم بیماری

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ادرار و مدفوع انسان می‌تواند انواع مختلفی از اطلاعات مفید در مورد وضعیت سلامتی ما را در خود داشته باشد و دانشمندان در حال پیگیری برخی فناوری‌های جالب هستند که بتوانند در این امر به ما کمک کنند.

در حال حاضر گروهی در دانشگاه استنفورد موفق به ابداع نوع جدیدی از "توالت هوشمند" شده‌اند که به طور خودکار نمونه‌های ادرار و مدفوع را برای شناسایی علائم بیماری اسکن می‌کند.

تحقیقات قبلی ایده استفاده از توالت هوشمند یا دستمال توالت هوشمند را که اطلاعات نهفته در مدفوع را نمایان می‌کند، مطرح کرده بودند. اکنون این توالت هوشمند می‌تواند درک بهتری از باکتری‌های موجود در روده ما به دانشمندان ارائه دهد.

"توالت هوشمند" استنفورد مدت‌ها است که در حال توسعه است و محققان به سرپرستی "سانجیو گامبیر" اکنون بالاخره موفق به تحقق آن شده‌اند.

"گامبیر"، استاد رادیولوژی در دانشگاه استنفورد گفت: مفهوم ما بیش از 15 سال قدمت دارد. در ابتدا وقتی آن را مطرح کردم، مردم می‌خندیدند، زیرا یک ایده جالب اما کمی عجیب به نظر می‌رسید.

این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که با توالت‌های موجود سازگار است و می‌توان به راحتی آن را روی کاسه سوار کرد. این دستگاه شامل یک دوربین است که از ادرار و مدفوع فیلم می‌گیرد و سپس توسط الگوریتم‌ها برای ارزیابی ویژگی‌های فیزیکی پردازش می‌شود.

طبق گفته این گروه، این الگوریتم‌ها می‌توانند مشخصات نمونه ادرار را تجزیه و تحلیل کنند. این بدان معناست که سرعت، زمان و حجم جریان را برای تمایز نمونه‌های سالم از نمونه‌های ناسالم ارزیابی می‌کند و با تجزیه و تحلیل استحکام و غلظت نمونه مدفوع نیز نتیجه‌گیری‌های مشابهی می‌کند.

علاوه بر این، "توالت هوشمند" فیلم‌های گرفته شده را برای اسکن نمونه ادرار برای فاش شدن ویژگی‌های مولکولی استفاده می‌کند.

"گامبیر" می‌گوید: این توالت هوشمند می‌تواند 10 نشانگر مختلف زیستی از جمله شمارش گلبول‌های سفید و میزان پروتئین‌های خاص را که می‌تواند نشان‌دهنده طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله نارسایی کلیه، عفونت یا سرطان مثانه باشد، ردیابی کند.

این گروه 21 شرکت‌کننده را طی چندین ماه مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.

از آنجا که هدف از این کار، ارائه نظارت بر سلامت شخصی است، محققان یک سیستم شناسایی کاملاً جالب را در این دستگاه به بقیه موارد پیوند زدند که به موجب آن یک اسکنر کوچک، از مقعد کاربر برای مطابقت با داده‌های مشخص، تصویر می‌گیرد.

"گامبیر" افزود: ما می‌دانیم که این کار به نظر عجیب است، اما به نظر می‌رسد که شکل مقعد هر کس منحصر به فرد است.

این گروه تصور می‌کند که این توالت هوشمند با پیشرفت و توسعه بیشتر می‌تواند با یک برنامه روی گوشی‌های هوشمند کار کند تا وقتی چیزی غیر عادی به نظر می‌رسد، اطلاعات را به کاربر و پزشک انتقال دهد.

امید است با شروع مطالعات بزرگتر که شرکت‌کنندگان بیشتری را در بر می‌گیرند، پیشرفت بیشتری در توالت هوشمند حاصل شود تا ویژگی‌های جدید مانند کنترل گلوکز برای افراد دیابتی را فراهم کند. ترکیب تجزیه و تحلیل مولکولی برای نمونه‌های مدفوع یکی دیگر از اهداف محققان است.

"گامبیر" گفت: این کار کمی دشوار است، اما ما در حال تلاش برای انجام آن هستیم. توالت هوشمند راهی مناسب برای به دست آوردن منبع داده‌ای است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود و نیازی نیست کاربر به آزمایشگاه برود.

این مطالعه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.