ردپای ویروس روی آمار خرید شب عید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، آخرین گزارش شبکه پرداخت الکترونیکی پرداخت کارت، شاپرک نشان می‌دهد در اسفندماه 98 تعداد تراکنش‌های الکترونیکی از جمله دستگاه‌های کارتخوان، درگاه‌های موبایلی و اینترنتی حدود دومیلیارد و 280میلیون تراکنش بوده که نسبت به بهمن‌ماه 1٫4درصد کاهش پیدا کرده است. این درحالی است که هر سال اسفندماه تعداد تراکنش‌ها با توجه به روزهای شب عید، افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

تعطیلی کسب‌وکارها خود را در گزارش‌های سالانه شاپرک هم نشان داده است. بررسی این گزارش نشان می‌دهد مبلغ تراکنش‌ها در اسفندماه 98 نسبت به اسفندماه سال قبل 11٫6درصد افزایش داشته است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این افزایش نشان‌دهنده رشد تراکنش‌ها در اسفند 98 به حساب می‌آید اما اینطور نیست.

در مقایسه گزارش‌های سالانه تراکنش‌های کارت باید به نرخ تورم توجه داشته باشید. گزارش‌های مرکز آمار از نرخ تورم سال 98 نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه اسفندماه رقمی حدود 23درصد بوده است. با توجه به اینکه میزان افزایش مبلغ تراکنش‌ها نسبت به تورم نقطه به نقطه بسیار پایین‌تر است، می‌توان گفت میزان خرید شب عید با توجه به شرایط روزهای اسفندماه کاهش چشمگیری داشته است.

اسفندماه 97 ایرانی‌ها رقمی حدود 294هزار میلیارد تومان تراکنش کارت داشتند که با توجه به تورم 23درصدی می‌توان آن را معادل 361هزار میلیارد تومان در اسفندماه 98 دانست. گزارش شاپرک نشان می‌دهد مبلغ تراکنش‌ها در اسفندماه 98 تنها 328هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی ارزش واقعی تراکنش‌ها نسبت به شب عید سال گذشته کاهش 9٫2درصدی را تجربه کرده است. این مورد علاوه بر تعطیلی برخی کسب‌وکارها و قرنطینه خانگی خیلی از خریداران، می‌تواند ناشی از کاهش قدرت خرید در یک‌سال گذشته باشد.

تراکنش‌های اینترنتی و موبایلی در اسفندماه 98 شرایط بهتری نسبت به تراکنش‌های کارتخوان داشته‌اند. بررسی گزارش اسفندماه گذشته نشان می‌دهد، سهم کارتخوان‌ها از مبلغ تراکنش‌های مبتنی بر کارت حدود 92٫1درصد بوده که این مورد در اسفندماه 98 به 86٫2درصد کاهش پیدا کرده و در طرف مقابل سهم تراکنش‌های اینترنتی و موبایلی از 7٫9درصد در اسفند 97 به 13٫78درصد در اسفندماه 98 رسیده است .

این نشان می‌دهد خریداران اقبال بیشتری به خریدهای غیرحضوری نشان داده‌اند و سهم تراکنش‌های غیرحضوری در خرید روزانه مردم تقریبا دوبرابر شده است. طبیعتا بخشی از این اتفاق ناشی از قرنطینه خانگی و لزوم خرید غیرحضوری است اما این مورد دلایل دیگری هم دارد که از جمله آنها می‌توان به توسعه فروشگاه‌های اینترنتی در یک سال گذشته اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان