پژو 405 از خودروهای معروف در ایران است، خودرویی که ابتدا به کشور وارد و سپس از سال 73 در داخل تولید و مونتاژ شد. پژو پرشیا نیز که تولیدش از سال 78 آغاز شد بر روی پلتفرم 405 طراحی شد.
405 یکی از خودروهای سری 4 پژو است. پژو سری 4 اولین بار در سال 1960 با مدل 403 و سپس در سال 1962 با مدل 404 به بازار خودرو معرفی شد. پس از توقف تولید مدل 404 در سال 1970، پژو این مدل را با مدل 504 جایگزین کرد و سری 4 تا سال 1989 در بازار عرضه نشد. در این سال پژو مدل 405 معرفی شد. مانند مدلهای پیشین، 405 هم در سدان چهار درب کلاس خودرو خانواده بزرگ و هم استیشن واگن موجود بود. در سال 1996 مدل 406، به عنوان پرچمدار ماشینهای خانواده پژو، جایگزین مدل 405 شد اما مدل 405 تا حدود یک سال پس از عرضه مدل 406 هنوز در بازار موجود بود. طراحی بدنه مدل 406 بسیار تحت تاثیر خطوط زیبا و صاف پژو 405 بود البته با ظاهری گردتر و آیرودینامیکتر. ابتدائا مدل 406 تنها در قالب سدان چهار درب موجود بود اما یک نوع کوپه آن در سال 1997 و به دنبال آن یک نوع واگن در سال 1998 روانه بازار شد. این مدل، کیت استاندارد بزرگتر، امکانات ایمنی بیشتر و موتور بزرگتری داشت. تولید مدل 406 در سال 2003 توقیف شد و یک سال بعد یعنی در سال 2004 مدل 407 عرضه گردید. این مدل تغییراتی هم از لحاظ ظاهری هم از لحاظ قدرت موتور نسبت به مدلهای پیشین داشت. می توان گفت که پژو 405 کیفیت ساخت پایینتری دارد اگرچه کاستیهای آن تا حد زیادی تا سال 1993 برطرف شد. هردو مدل 405 و 406 با ویژگی هایی مانند نرمی، هندلینگ بالا، جادار بودن و راحتی کلی شناخته میشوند. مدل 407 هندلینگ بالای مدلهای پیشین را دارد اما یکی از مشکلات آن این است که فضای جلوی پا برای مسافرین بزرگتر ناکافیست و راحتی کمتری دارد. تولید مدل 407 در سال 2011 متوقف شد و مدل 508 جایگزین آن شد. در حال حاضر برنامهای برای معرفی دوباره سری 4 به بازار داخلی در دست شرکت سازنده نیست اما هم اکنون تحت لیسانس در کشورهای خارجی تولید و عرضه میشود.
در ایران پژو 405 یکی از پرطرفدارترین مدلهای خودرو است. خودرویی که در بنگاههای اتومبیل و پایگاههای خرید و فروش آنلاین مثل دیوار به آسانی یافت میشود. شرکت ایران خودرو در حال حاضر مدعی است که 98 درصد قطعات سازندهی سدان در داخل ایران تهیه میشود. پژو پارس، فیس لیفت پژو 405 است که در طراحی جلوی آن تغییراتی صورت گرفته است. سمند که در ایران به عنوان «خودرو ملی» معرفی شد، بر اساس پلت فرم 405 ساخته شده است. تاکنون ایران خودرو، مدلهای پژو 405 زیر را تولید و عرضه کرده است:
-پژو 405 جیال/جیالایکس با موتور 8 سوپاپ و موتور 2000 سیسی که تولید آن در سال 2002 متوقف شد.
-پژو 405 جیالایکس با موتور 8 سوپاپ و امکانات اصلاح شده
-پژو 405 اسالایکس با موتور 16 سوپاپ PSA TU5، داشبورد با طراحی جدید، دو کیسه هوا، ترمز
ABS و رینگ سایز 16.
-پژو پارس: فیس لیفت مدل 405 در چهار مدل با موتورهای 8 سوپاپ و 16 سوپاپ
-پژو آر دی و پژو روآ: مدل های ارزانتر با بدنه 405 و موتور پیکان 8 سوپاپ. تولید این مدلها در سال 2011 متوقف شد.
برای دیدن نمونههای مختلف پژو 405 ، پژو روا/آردی، پژو پارس میتوانید سری به دیوار بزنید. از مزایای دیوار تنوع زیاد آن است که باعث میشود شما به راحتی با قیمتهای حدودیِ نمونههای مختلف آشنا شوید و راحتتر اقدام به خرید کنید. برای فروش خودرو نیز دیوار مرجع مطمئنی است. دیوار که پر بازدیدترین و پرمخاطبترین پایگاه خرید و فروش بیواسطه است به فروشندگان این اطمینان را میدهد که با بیشترین میزان مراجعه کننده و خریدار احتمالی روبرو باشند. به قول اهل فن: دیوار زنگخورش خوب است!