به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،علی امام مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به تخصیص تبصره TOD در فرآیند تصویب متمم بودجه سال 98 شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو خاطرنشان کرد: این تبصره یک ظرفیت ویژه و درآمدی پایدار برای توسعه خطوط مترو است.
او گفت: با توجه به این که شهروندان برای ساخت و ساز باید نسبت به دریافت پروانه ساختمانی اقدام کنند، آن دسته از منابع مالی که از صدور پروانه حاصل میشود در صورتی که در شعاع 300 متری ایستگاههای مترو و بی آر تی باشد باید برای توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر با تاکید بر سهم بالای مترو توسط شهرداری تهران هزینه شود.
امام با تاکید بر این که محوریت این تبصره «توسعه حمل و نقل با محوریت شهر» است، عنوان کرد: پیش بینی میشود هر سال از محل این تبصره مبلغی بالغ بر 500 تا یک هزار میلیارد تومان به صورت متغیر و متناسب با شرایط، علاوه بر منابع مصوب در بودجه برای توسعه خطوط محقق شود.
او تاکید کرد: انتظار ما تخصیص این مبلغ برای سال جاری است، اما شرایط بد اقتصادی به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای شهرداری، بر عدد حاصل از این درآمد و نیز زمان تخصیص آن اثرگذار است.
مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به این که تحقق این موضوع در تعامل و همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران و شرکت مترو صورت میگیرد، گفت: هر چند که این مبلغ در سال گذشته به دلیل در نظر نگرفتن این ردیف در جدول ها بودجه اجرایی نشد، اما با تصویب متمم بودجه در بهمن 98 موفق شدیم برای اولین مرتبه ردیف منابع حاصل از TOD را وارد بودجه کنیم.
او در پایان گفت: امیدواریم بر اساس درآمدهای واقعی، تخصیصهای لازم برای توسعه خطوط از محل این تبصره انجام شود زیرا تحقق موارد مذکور یکی از راههای بهینه جهت ایجاد درآمد پایدار برای توسعه خطوط مترو در سالهای آتی است.
گفتنی است تصویب تبصره TOD به معنی پرداخت وجه اضافه از سوی شهروندان نیست و صرفا شهرداری منابع حاصل از صدور پروانه ساختمانی شعاع 300 متری ایستگاههای مترو و بی آر تی را برای توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر اختصاص میدهد.