مراسم معرفی ماشین سال بدون حضور مهمانان در شهر ژنو برگزار شد
مسابقه بدون تماشاچی
پژو 208 با شکست رقیبانی از تسلا، پورشه، رنو، بامو، فورد و تویوتا به عنوان بهترین ماشین سال اروپا انتخاب شد. بهترین ماشین سال اروپا از سوی شصت روزنامهنگار خودرو از 23 کشور اروپایی انتخاب و برنده همزمان با برگزاری نمایشگاه ژنو اعلام میشود.
نمایشگاه ژنو امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در اروپا لغو شد و در نتیجه مراسم اعطای جایزه در سالنی خالی از تماشاگر برگزار شد.
داوران برای انتخاب بهترین ماشین سال به طراحی، راحتی، ایمنی، فنآوری، توجه به حفظ محیط زیست و بهصرفهبودن خرید ماشین نمره میدهند.
پژو 208 که علاوه بر موتور بنزینی و دیزل با قوای محرکه الکتریکی هم به بازار عرضه شده، با کسب 281 امتیاز به مقام اول رسید. پس از پژو، تسلا مدل 3 با 242 امتیاز دوم شد و مقام سوم با 222 امتیاز به پورشه تایکان رسید.
هفت ماشین به مرحله نهایی راه یافته بودند
رنو کلیو هم که رقیب مستقیم پژو است و مانند این ماشین علاوه بر موتور درونسوز با موتور الکتریکی هم ساخته میشود، چهارمین انتخاب داوران بود. فورد پوما، تویوتا کرولا و بامو سری1 مقامهای پنجم تا هفتم را کسب کردند.
قرار گرفتن ماشینهای الکتریکی در صدر جدول بهترین ماشینهای اروپا، تغییر مسیر صنعت خودرو در چند سال گذشته را به خوبی نشان میدهد.
این ششمین جایزه پژو در 56 سالی است که ماشین سال اروپا انتخاب میشود. پژو سه سال پیش با مدل 3008 این جایزه را کسب کرده بود. مدلهای 504، 405، 307 و 308 این کارخانه هم در سالهای گذشته به عنوان بهترین ماشین سال انتخاب شده بودند.
بامو i4 از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد
آغاز رقابت با تسلا
بامو برای رقابت با پرفروشترین مدل تسلا، یک سدان الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد. کانسپتی از این ماشین قرار بود در نمایشگاه ژنو رونمایی شود، اما پس از لغو نمایشگاه، مراسم رونمایی به صورت زنده از طریق اینترنت پخش شد.
کانسپت i4 تا 85 درصد شبیه ماشینی است که قرار است از سال آینده تولید شود. موتور الکتریکی آن 530 اسب بخار نیرو دارد و با هر بار شارژ میتواند تا 600 کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت ماشین حدود 4 ثانیه است و حداکثر سرعتش بیش از 200 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
i4 با هر بار شارژ تا 600 کیلومتر حرکت میکند
برخلاف مدلهای دیگر سری i. که هفت سال است به بازار آمدهاند، i4 طرحی محافظهکارانه دارد و ظاهرش فرق زیادی با سری4 معمولی ندارد. تنها جلوپنجره بزرگ است که این ماشین را از دیگر محصولات بامو متمایز میکند.
این جلوپنجره که منتقدان زیادی هم دارد، قرار است در مدلهای دیگر کارخانه هم استفاده شود. در مدل الکتریکی، این جلوپنجره به جای ورودی هوا، پوششی پلاستیکی است که پشت آن رادارهای ماشین قرار داده شده است.
داخل ماشین با محصولات دیگر بامو کاملا متفاوت است. به جای طرح همیشگی داشبورد، بامو از یک صفحه لمسی منحنی بزرگ استفاده کرده است.
به جای طرح همیشگی داشبورد از یک نمایشگر بزرگ منحنی استفاده شده است
i4 با تسلا مدل 3 رقابت میکند که فروش بسیار خوبی در اروپا داشته است. بامو برای رقابت بیشتر با تسلا، دو شاسیبلند الکتریکی دیگر هم تا سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد. این کارخانه امیدوار است بتواند امسال 40 هزار دستگاه ماشین الکتریکی بفروشد.
بامو هفت سال پیش با عرضه مدل i3 از پیشگامان ساخت خودروهای الکتریکی بود. اما تردید کارخانه در سرمایهگذاری در ساخت ماشینهای الکتریکی باعث شد از قافله عقب بماند.
تلاش بامو و مرسدس-بنز برای شکست تسلا تاکنون موفق نبوده است. ارزش تسلا در بازار بورس با وجود همه تردیدهایی که در سودآوری بلندمدت کارخانه وجود دارد، اکنون نزدیک به 137 میلیارد دلار است که از مجموع ارزش دو کارخانه آلمانی بیشتر است.
بامو پس از 23 سال آرم خود را تغییر داد
نشان تازه
بامو همزمان با نمایش جدیدترین مدل خود، از لوگوی تازه شرکت هم رونمایی کرد. کارخانه آلمانی میگوید لوگوی خود را با توجه به نیازهای عصر دیجیتال تغییر داده و فعلا از آن تنها در مکاتبات استفاده میکند و قرار نیست آرم روی ماشینها تغییر کند.
لوگو سادهتر شده و دیگر سهبعدی نیست. مهمترین تغییر، حذف دایره سیاه دور آرم کارخانه است که جای خود را به حلقهای بیرنگ داده است که رنگ پسزمینه را نمایش میدهد.
این ششمین باری است که بامو در 103 سال گذشته نشان خود را تغییر میدهد. آخرین بار آرم شرکت 23 سال پیش عوض شد. در همه این آرمها، نام کارخانه و دایرهای که به چهار بخش آبی و سفید تقسیم شده ثابت بوده است.
این ششمین باری است که بامو نشان خود را تغییر میدهد
رنگ آبی و سفید آرم بامو برگرفته از پرچم ایالت بایرن است که دفتر مرکزی کارخانه در آن قرار دارد.
قبلا تصور میشد که نشان بامو نمایشگر ملخ در حال حرکت موتور هواپیما است و سابقه شرکت در ساخت موتورهای هواپیما را یادآوری میکند. اما بامو میگوید که این تصور اشتباه است و استفاده از این شباهت در یک آگهی در سال 1929، مردم را به این اشتباه انداخته است.
اولین مدل 500 در سال 1957 به بازار عرضه شد
همبستگی با ایتالیا
فیات با عرضه نسل جدید مدل 500 به جمع خودروسازان الکتریکی پیوست. با اینکه فرم مدل جدید فیات نسبت به قبل تغییری نکرده، اما ماشین از درون و بیرون از نو طراحی شده است.
فیات 500 الکتریکی با هر بار شارژ میتواند 320 کیلومتر حرکت کند. باتری ماشین را میتوان با شارژرهای سریع هم شارژ کرد. در این صورت ذخیره الکتریسته لازم برای 50 کیلومتر حرکت تنها پنج دقیقه طول میکشد.
سوپرمینی جدید فیات به همه فنآوریهای تازه از جمله سیستم حفظ ماشین بین خطوط جاده و سیستم اتوماتیک حفظ فاصله از ماشین جلو مجهز شده است. طراحی داخل خودرو سادهتر شده و اطلاعات از طریق یک نمایشگر لمسی ده اینچی به راننده نمایش داده میشود.
این سومین نسل از مدل 500 است. نسل اول این ماشین در سال 1957 به عنوان یک ماشین ساده و ارزان برای خانوادههای ایتالیایی به بازار عرضه شد. این ماشین یادآور دوران خوش پس از جنگ جهانی دوم و رونق اقتصادی کشور در دهه شصت میلادی است.
اتاق نسل جدید فیات 500 نسبت به قبل سادهتر شده است
فیات در سال 2007 نسل دوم 500 را به بازار عرضه کرد. با وجود این که سالها از تولید ماشین میگذرد، نسل دوم 500 همچنان در اروپا پرطرفدار است و سال گذشته دومین ماشین پرفروش در کلاس خود بود. فیات اعلام کرده تولید این مدل را تا یکی دو سال دیگر در کنار مدل الکتریکی ادامه خواهد داد.
فیات به دلیل لغو نمایشگاه ژنو، فرصت رونمایی در این نمایشگاه را از دست داد و مدل 500 را با انتشار یک فیلم رونمایی کرد.
در این فیلم اولیویر فرانسوا، مدیر شرکت ایتالیایی گفت که به جای کارخانه فیات در شهر تورین، میلان را برای ضبط فیلم انتخاب کرده تا در شرایط سختی که مردم با آن دست به گریبانند در کنار آنها باشد و به آنها امید دهد.
سه دستگاه از نسل جدید مدل 500 که توسط استودیوهای طراحی بولگاری، جورجو آرمانی و کارتل تزیین شده برای خیریه حراج خواهد شد
بیشترین تعداد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا در کشور ایتالیا ثبت شده و آمار مبتلایان در شمال این کشور و شهر میلان بیشتر از مناطق دیگر است.
مراسم رونمایی ماشین با حضور تعداد بسیار کمی از روزنامهنگاران برگزار شده بود که با توصیه پزشکان با فاصله از یکدیگر نشسته بودند.