با ۱۰ معبد شگفت‌انگیز جهان آشنا شویم

این بنای گنبدی شکل در شهر مقدس آنورادهاپورا در سریلانکا واقع شده. معبد جتاوانارامایا از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است، زیرا نشان می دهد تراوادا و ماهایانا قدیمی‌ترین شاخه‌های باقی‌مانده از مذهب بودیسم هستند.

با 10 معبد شگفت‌انگیز جهان آشنا شویم

مردم کشورهای مختلف از دیرباز شروع به ساخت معابد کردند. این عبادتگاه‌ها متعلق به یک آیین خاص نیستند و سبک‌های معماری متفاوتی دارند. امروزه آنها جدای از محلی برای عبادت، به عنوان یکی از جاذبه گردشگری به‌شمار می‌روند.

10/ معبد جتاوانارامایا، سریلانکا

این بنای گنبدی شکل در شهر مقدس آنورادهاپورا در سریلانکا واقع شده. معبد جتاوانارامایا از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است، زیرا نشان می دهد تراوادا و ماهایانا قدیمی‌ترین شاخه‌های باقی‌مانده از مذهب بودیسم هستند.

جتاوانارامایا سومین بنای بلند در بین آثار باستانی جهان است که ارتفاع آن به 121 متر می‌رسد. این بنای گنبدی شکل در قرن چهارم توسط شاه مهاسنا ساخته و برای ساخت آن 93 میلیون آجر پخته‌شده به کار رفته است.

9/ معبد سری رانگاناداسامی، هند

این یکی از معابد مهم ویشنا (یکی از خدایان سه‌گانه هندو) در جهان است که در شهر تامیل نادو هند قرارگرفته و به خدای ویشنو اختصاص دارد. این بزرگترین معبد هند بوده و در زمینی به مساحت 63٫131 هکتار ساخته شده‌است.

12 برج متفاوت در این معبد قرار دارد. ارتفاع یکی از برج‌های آن بیش از 71 متر بوده و با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی شده‌است.

8/ معبد بهشت، چین

این معبد که در واقع به افتخار آسمان ساخته‌شده، در شهر پکن قراردارد. معبد بهشت دارای یک دیوار دایره‌ای شکل به‌عنوان نماد بهشت و یک دیوار مستطیلی به‌عنوان نماد زمین است. این طراحی معبد نشان می‌دهد که بهشت بسیار بالاتر از زمین است.

این مجموعه بین سال‌های 1406-1420 و توسط سلسله مینگ بنا شد. همچنین معبد بهشت در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

7/ معبد شوداگون پاگودا ، میانمار

شوداگون پاگودا (ساختمان‌هایی با سبک مخصوص چینی و ژاپنی) یکی از محبوب‌ترین معابد آسیاست و در شهر یانگون میانمار واقع شده‌است. 2600 سال قبل از میلاد مسیح سازندگان این معبد، تفوسا و بهالیکا، فرصتی پیدا کردند تا با حضرت بودا دیدار کنند، یعنی کمی بعد از آنکه او به روشنگری رسید.

حضرت بودا 8 تار از موی خود را به آن دو داد، آنها موها را به یانگون آوردند و اولین بخش از شوداگون پاگودا را ساختند.

6/ معبد پرامبانان، اندونزی

بنای پرامبانان شامل سه ساختمان اصلی است که به خدایان سه‌گانه هند براهما، ویشنو و شیوا اختصاص دارد.  معبد خدای شیوا بلندترین آنهاست و در مرکز این مجموعه قرار گرفته‌است. هر یک از آن معابد دارای تعدادی اتاق و یک اتاق اصلی‌ست که شامل مجسمه خداوند است.

این معبد در قرن دهم ساخته و از معماری معمول هندو برای ساخت آن بهره گرفته شده‌است.240 معبد در مجموعه پرامبانان قرار دارد.

5/ معبد تیگرس نیست موناستری، بوتان

این معبد یکی از مقدس‌ترین مکان‌های واقع در بوتان (کشوری در جنوب آسیا) است که در صخره‌های بالای دره‌های پارو واقع شده‌است. محل دقیق این بنا جایی است که گرو پادماسامب هاوا، بودای دوم مدتی در آنجا به مراقبه نشسته است.

این نماد فرهنگی تبت در سال 1692، 3000 متر بالاتر از سطح دریا ساخته‌شد. بازدیدکنندگان باید خود را برای ساعت‌ها پیاده روی برای رسیدن به این مکان آماده کنند.

4/ معبد بوروبودور، اندونزی

معبد بوروبودور یکی از بزرگ‌ترین آثار باستانی بودیسم در جهان است. ساختار معبد شبیه به گل لوتوس بوده و توسط یک دریاچه باستانی احاطه شده که نشان‌دهنده تولد حضرت بوداست. این بنا در قرن هشتم با استفاده از 2 میلیون سنگ آتشفشان ساخته‌شد.

این معبد طی هزاران سال با فوران آتشفشان “مراپی ولکانو” متروک ماند اما در سال 1814 دوباره پیدا شد. همچنین در اینجا 100 جوی مشهور به ماراکا به شکل فیل ماهی وجوددارد که یکی از جاذبه‌های معبد بوروبودور می‌باشد.

3/ معبد طلایی، هند

معبد طلایی مقدس‌ترین مکان عبادت برای سیک‌ها به شمار می‌رود و در شهر پنجاب واقع است. این معبد عمدتا از سنگ مرمر ساخته‌ و با طلای خالص پوشیده شده‌است. مقدس‌ترین کتاب مذهب سیک ” گورو گرانت صاحب” هم در اینجا نگهداری می‌شود.

این معبد در سال 1604 ساخته شد و دارای ورودی‌هایی در چهار طرف آن است، که نماد خوشامدگویی به همه مردم از سرار جهان است(چهارگوشه جهان).

2/ معبد آنگکور وات، کامبوجیه

معبد آنگکور وات بزرگ‌ترین بنای مذهبی در جهان است. این عبادتگاه محبوب در شهر آنگکور واقع شده و گستره آن حدود 401 هکتار است و ارتفاع آن به 213 متر می‌رسد. این معبد در قرن دوازدهم توسط امپراطور سوریا وارمن دوم برای خدای ویشنو ساخته‌شد.

برخلاف معابد دیگر، آنگکور وات ظاهری غربی دارد، همچنین دارای دکوراسیونی با مجسمه‌ها و تندیس‌های بی‌شمار است.

1/ معبد وات رونگ خون، تایلند

این بنا که با نام معبد سفید نیز شناخته می‌شود در شهر چیانگ ری تایلند قرار دارد. رنگ سفید این معبد نشان دهنده پاکی حضرت بوداست. از هر دو معماری بودایی و هندوئی برای ساخت این معبد استفاده شده‌است.

 بخش داخلی معبد با نقاشی‌های بودا تزئین شده. بعدها نقاشی‌ها و طرح‌های جدیدی توسط هنرمندان مختلف به آن اضافه شد که تا امروز هم ادامه دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان