خار درپای گل‌فروشان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ اپیدمی جهانی کرونا تمام فعالیت‌های اقتصادی را تحت‌تأثیر خود قرار داده است؛ تفاوتی نمی‌کند این کسب و کارتان سنتی باشد یا آنلاین، کمتر کسب و کاری توانسته از این تغییرات مصون بماند. تنها معدود کسب و کارهای آنلاین مرتبط با فروش مواد غذایی در ایران و دنیا بوده‌اند که از سویی خدمات‌شان در روزهای سخت قرنطینه توانسته به ماندن شهروندان در خانه‌ها کمک کند و از سوی دیگر خود نیز رشد و افزایش فروش را تجربه کرده‌‌اند. به بیان دقیق‌تر کسب و کارهای خردی که مختص فروش کالاهای سوپرمارکتی بوده‌اند یا استارتاپ‌های مشاوره آنلاین پزشکی و آموزش‌های آنلاین، تنها فعالیت‌های برخطی به‌شمار می‌آیند که در این مدت مشتری داشته‌اند؛ دست سایر صاحبان کسب و کارها از کسب درآمد مکفی و جذب مشتری کوتاه بوده است. این ضرر و زیان برای مشاغلی که زمان اوج فعالیت‌شان، طبق سنت، قبل از عید فرا می‌رسد و مشاغلی که برای کسب درآمد به مراسم و مناسبت‌ها چشم دارند، کمرشکن‌تر به‌نظر می‌رسد؛ مشاغلی مثل آرایشگاه‌ها، تالارها و گل‌فروشی‌ها. در این میان، زنجیره تولید تا مصرف گل، در ایران و جهان هم تحت‌تأثیر شیوع کرونا آسیب شدیدی را متحمل شده است.

پول بیل زدن مزرعه را هم نداریم

شیوع کرونا در بدترین زمان ممکن برای صنعت گل اتفاق افتاده است. تقویم شمسی و قمری پر است از مناسبت‌های شادی که معمولا مجالس عقد و عروسی را در خود جای می‌دهد؛ مناسبت‌هایی که در شرایط عادی می‌توانست رونقی فراتر از رونق هرساله و بهاره را برای فعالان حوزه گل و گیاه رقم بزند اما قرنطینه و خانه نشینی شهروندان، برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا همه‌‌چیز را بر باد داد. تعطیلی گل‌فروشی‌ها باعث شد تولیدکنندگان گل و گیاه با وجود تمام هزینه‌هایی که برای کاشت متحمل شده‌اند، نه‌تنها سودی عایدشان نشود بلکه بسیاری از آنها برای ادامه تولید دیگر پولی در بساط نداشته باشند؛ تا جایی که به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان گل و گیاه تهران، ضرر و زیان وارد‌شده به برخی از تولیدکنندگان، توان تامین هزینه کارگر و بیل زدن مزارع‌شان را هم از آنها گرفته است. خسارتی که به بخش تولید گل و گیاه وارد شده هنوز به‌طور دقیق برآورد نشده، اما با اعداد و ارقامی که از برخی از شهرهای مرکز گل به‌دست آمده، می‌توان رقم خسارت‌ها را تا صدها میلیارد تومان تخمین زد. هفته گذشته رئیس جهادکشاورزی محلات زیان وارد‌ شده ناشی از شیوع کرونا به صنعت گل این شهر را 21میلیارد تومان اعلام کرد. به گفته عبدالله محمودی، 32هکتار از گلخانه‌های شهرستان محلات و 80نفر از گلخانه‌داران عمده این شهر به سبب شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند و 7میلیون و 400گل شاخه‌بریده و گل‌های فصلی که قابلیت عرضه در بازارهای مصرف را داشتند به سبب شیوع این ویروس، بدون استفاده مانده است. گلخانه‌داران گل، تولیدی خود را یا به‌صورت رایگان واگذارکرده‌اند یا به دلیل اینکه بازار فروش نداشته‌اند؛ آنها را رها کرده‌اند. این آمار تنها خسارت وارد شده به صنعت تولید گل محلات را شامل می‌شود؛ درحالی‌که در شهرهای خمین، اراک، خوانسار و دیگر شهرهای استان مرکزی نیز به‌دلیل تولید بسیار گل، خساراتی در همین حدود را متحمل شده‌اند که هنوز برآورد دقیق آن منتشر نشده است. خراسان رضوی به‌دلیل شرایط آب و هوایی، وضعیت مناسبی برای تولید گل و گیاه دارد و سالانه به‌طور متوسط 15 میلیون و 600 هزار شاخه گل در گلخانه‌ها، 76 هزار و 500 شاخه گل در فضای باز، 2 میلیون و 300 هزار گلدان گل‌های آپارتمانی و گلدانی و31 میلیون و 500 هزار بوته گل‌های فصلی و نشائی در این استان تولید می‌شود. به گفته رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه و نهال مشهد، شیوع کرونا باعث زیان 90درصدی تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده و خسارت 70درصدی در بخش گل‌های فصلی شد.

ورشکستگی در انتظار گل‌فروشی‌ها

یک هزار گل‌فروش فعال در سطح شهر تهران که بنا به تصمیم ستاد مقابله با کرونا و به دستور اتاق اصناف یک‌ماه مغازه‌هایشان را تعطیل کرده بودند، از شنبه هفته جاری دوباره به سر کارشان بازگشته‌اند به این امید که با عادی شدن روال زندگی بتوانند خسارات وارد شده به کسب و کارشان را جبران کنند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان گل و گیاه تهران با اینکه هنوز آمار دقیقی از خسارت‌های وارد شده به بازار گل و گیاه در دست ندارد، نگران وضع مالی گل‌فروشان است. اکبر شاهرخی می‌گوید: با توجه به اینکه گل‌فروشی‌ها پس از 2ماه تعطیلی، تازه از همین هفته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما هنوز برآوردی از خسارات وارد شده به این صنف نداریم و منتظریم تا اعضای اتحادیه، آمار ضرر و زیان خود را ارائه دهند؛ اما براساس گزارش‌های رسیده، بسیاری از همکاران ما در معرض ورشکستگی هستند. او اعلام رقم دقیق خسارت وارد شده به این صنف را به 20روز دیگر موکول می‌کند و ادامه می‌دهد: تمام گل‌فروشی‌های تهران و سراسر کشور ازجمله گل‌فروشی‌های بزرگ، قدیمی و معروف تهران با جدی گرفتن دستور اتاق اصناف، مغازه‌های خود را برای یک‌ماه تعطیل کردند؛ درحالی‌که تمام آنها از کوچک و بزرگ با وجود تعطیلی ناچارند مالیات، حقوق، هزینه و بیمه پرسنل‌شان را بپردازند.   رئیس اتحادیه فروشندگان گل تهران می‌گوید: ما نه ‌تنها‌ ماه رمضان را در پیش داریم که فصل کسادی کار در صنف گل‌فروشان است، بلکه در شرایطی هستیم که ادامه شیوع ویروس کرونا و تداوم شرایط اضطراری درکشور موجب شده کسی حتی برای مراسم عزاداری هم گل سفارش ندهد. تا زمانی که جشن‌ها و مراسم تولد و عروسی و عزا به راه نیفتد نمی‌توان به رونق کار گل‌فروشی‌ها امید چندانی داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان