شاید در چنین دورانی، یک راننده جوان هرگز تجربه رانندگی با یک خودرو دارای گیربکس دستی را نداشته باشد. برخی معتقدند تنها راه آموزش رانندگی به رانندگان جدید با دنده دستی است، تا حس کنترل یک خودرو را بهتر تجربه کنند. برای علاقمندان به خودرو، دنده دستی همیشه بر دنده اتوماتیک اولویت دارد و تفاوت بین سوار خودرو بودن و رانندگی کردن با آن را نشان میدهد. گاهی اوقات راحتتر بودن استفاده از یک خودرو با گیربکس اتوماتیک بر استفاده از دنده دستی غلبه میکند و این نکته که امروزه خودروهای کمتری با دنده دستی به بازار عرضه میشوند به این مسئله کمکی نمیکند.
طبق گزارشات جدید، امروزه فقط 41 مدل از 237 مدل خودرو جدید که در آمریکا عرضه میشوند دارای گیربکس دستی هستند. این شامل 12٪ کل مدلهای جدید در این کشور میشود. ایده استفاده از روشی خودکار برای تغییر دنده در دهه 30 و 40 میلادی به وجود آمد. این روش باعث میشد کسانی که توان مالی بیشتری دارند حین رانندگی نگرانی کمتری داشته باشند. از همان زمان بازار گیربکس دستی شروع به افت کرد. گیربکس اتوماتیک امروزی که زمانی تصور میشد ناکارآمد و کندتر از گیربکس دستی باشد، حالا از همیشه سریعتر و هوشمندتر شده، و مخصوصا در ابرخودروها تغییر دنده عالی، شتاب بیشتر و عملکرد بهتری ارائه میدهد.
در سال 2006 حدود 47٪ از خودروهای جدید دارای گیربکس دستی بودند و یک دهه بعد در سال 2016 این مقدار به 27٪ کاهش یافت. برندهایی مثل پورشه همچنان به دنده دستی پایبند هستند و حتی بیامو، شلبی و بیشتر خودروهای عضلانی همچنان از دنده دستی استفاده میکنند. در مورد دیگر شرکتها، به نظر میآید عرضه خودروها به صورت انبوه با دنده دستی دیگر توجیه اقتصادی ندارد. اگرچه شاید گیربکس دستی تا چندین سال آینده همچنان پابرجا بماند، اما قطعا شاهد کاهش استفاده از آن در خودروهای آینده خواهیم بود.