ویژه‌های مشرق؛

آشنا: ظریف،آن روی سکه سردار سلیمانی است/اماکن مذهبی را باز نکنید، درخانه عبادت و زیارت کنید

تاکید برخی رسانه های اصلاح طلب درخصوص استمرار تعطیلی اماکن مذهبی و زیارتی، بیش از آنکه به مسئله کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی ارتباط داشته باشد، ناشی از یک نگاه سیاست زده و غیردینی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** آشنا:ظریف،آن روی سکه سردار سلیمانی است

«حسام الدین آشنا» مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«درون کشور درباره روابط خارجی اختلافاتی داریم. تجربه خود برجام، تجربه اف. ای. تی. اف و تجربه روابط با کشورهای دیگر این مسأله را روشن می‌کند. اما آنچه پیشانی سیاست خارجی شما است، یعنی وزارت خارجه؛ تکلیف وزارت خارجه مشخص بوده است. کشورها قاعدتاً باید به نماد سیاست خارجی، یعنی وزارت خارجه و وزیر خارجه توجه کنند. مشکلی که در این دوره پدید آمد، این بود که کسانی بویژه در خارج، به طرف‌های ما سیگنال می‌دهند که شما با وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران کار نکنید، زیرا کار دست کس دیگری است».

آشنا در ادامه گفت:«کاری که دولت روحانی انجام داد، این است که بگوید ایران یک چهره دارد و چهره ایران همین است که در وزارت خارجه می‌بینید. این است که ما می‌گوییم شهید سلیمانی هم کار جنگ انجام می‌داد و هم کار مذاکره، درست به همین دلیل است که ما می‌گوییم ظریف و سلیمانی دو روی یک سکه هستند، این چیزی است که سیاست روحانی دنبال کرده تا بگوید سیاست دفاعی ما از سیاست خارجی ما تفکیک ناپذیر است و فکر می‌کنم فهم آن برای دیگران بسیار ساده است. هر کشوری همین طوری است. هیچ کشوری نیروی دفاعی خود را تعطیل نمی کند که فقط لبخند دیپلماتیک بزند. هیچ کشوری توان اقتصادی خود را تعطیل نمی‌کند که به دیگران التماس کند».

به فاصله تنها چند هفته پس از اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه با اشپیگل در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:« ایران حتی پس از ترور سردار سلیمانی مذاکره با آمریکا را غیر محتمل نمی‌داند، به شرط آنکه آمریکا تغییر رویه دهد و تحریم‌ها را بردارد».

این اظهارنظر با واکنش بسیار منفی افکارعمومی مواجه شد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. ظریف در روزهای بعد در اقدامی تأمل برانگیز با «کریس مورفی» سناتور آمریکایی دیدار کرد. این دیدار در حالی رخ داد که تنها چند هفته از شهادت سردار سلیمانی سپری شده بود و کنگره آمریکا در این اقدام جنایتکارانه با کاخ سفید شریک بود.

وزارت امور خارجه در توجیه دیدار ظریف و مورفی، سناتورهای آمریکایی را نخبگان جامعه آمریکا نامید. این در حالی است که کنگره و کاخ سفید هر دو جزو سیستم حاکمه آمریکا بوده و در دشمنی و خصومت با جمهوری اسلامی ایران هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

آقای آشنا در مصاحبه مذکور گفته است،«ما می‌گوییم ظریف و سلیمانی دو روی یک سکه هستند». این در حالی است که تنها در یک قلم، ظریف گفته بود که «آیا شما فکر کردید آمریکا که می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می ترسد؟»!؛ یک سوال؛ آیا سردار سلیمانی نیز همین تصور را نسبت به آمریکا داشت؟!

یکی از ویژگی های بارز سردار سلیمانی، عدم اعتماد به آمریکا بود. در سوی مقابل یکی از نقاط ضعف جدی برجام، اعتماد بلاوجه دولت و وزارت خارجه به آمریکا بود.

** اماکن مذهبی را باز نکنید،درخانه عبادت و زیارت کنید

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «تصمیم عجولانه نگیرید» نوشت:«رئیس‌جمهور و سایر مسئولین مرتبط با ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار شدیدی از ناحیه کسانی قرار دارند که مایل هستند مساجد، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه هرچه زودتر بازگشائی شوند...با توجه به غیرقابل کنترل بودن رفت و آمدها دراماکن مذهبی و اینکه نماز را می‌توان درخانه هم خواند و زیارت را هم می‌توان از دور انجام داد، رعایت الزامات بهداشتی با هدف حفاظت از جان‌ها ایجاب می‌کند برای مدتی از آن مستحبات به نفع این واجب صرفنظر شود. معنویت نیز چیزی نیست که نتوان آن را با عبادت در خانه و زیارت از راه دور به دست آورد».

مسیح مهاجری- مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی-(1 اردیبهشت) در یادداشتی در این روزنامه نوشته بود:«عده ای از اینکه می بینند نمازجمعه ها برگزار نمی شود، خدا را شکر می کنند...چرا که برخی از ائمه جمعه نذر کرده‌اند "خود اصول دین پندار" باشند و در پوستین خلق افتادن را عین اخلاق‌مداری بدانند».

روزنامه آرمان نیز در شماره امروز در گزارشی با عنوان «اماکن مذهبی و دانشگاه ها را باز نکنید» نوشت:«با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک کنونی بیماری در کشور و بر اساس اصول مسلم علمی و تجربیات جهانی، هرگونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل‌کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی، مدارس، دانشگاه‌ها و... موجب گسترش و سرکشی مجدد بیماری و آسیب جان و سلامت مردم و هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواهد شد».

تاکید برخی رسانه های اصلاح طلب درخصوص استمرار تعطیلی اماکن مذهبی و زیارتی، بیش از آنکه به مسئله کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی ارتباط داشته باشد، ناشی از یک نگاه سیاست زده و غیردینی است.

یک مصداق برای این ادعا، یادداشت امروز روزنامه اعتماد درخصوص لزوم بازگشایی سالن های سینما است. این روزنامه اصلاح طلب در شماره امروز در مطلبی با عنوان «درِ سینما را باز کنید» نوشت:«شما در نظر بگیرید دو ماه از سال می‌گذرد و فیلم و سریالی تولید نمی‌شود و اگر چند ماه آینده هم تولیدات ما در شرایط بلاتکلیفی باشند سال آینده همین موقع سینما دچار بحران نمایش فیلم خواهد بود. برای آنکه اصلا فیلمی برای نمایش نداریم... از آنجایی که مردم دو ماه است در خانه مانده‌اند و به لحاظ روحی دچار خستگی شده‌اند، بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر حتی برای تقویت روحیه مردم می‌تواند موثر و لازم باشد».  

رسانه های اصلاح طلب، حضور مردم در سالن های سینما و تئاتر را موجب تقویت روحیه مردم می دانند، اما همزمان تاکید دارند که اماکن مذهبی و زیارتی تعطیل باشد و مردم در خانه عبادت و زیارت کنند!

در هفته های گذشته، روزنامه اصلاح طلب ابتکار در مطلبی تأمل برانگیز نوشته بود:« چین بیشترین بی‌دین‌های دنیا را دارد. طبق آمارهایی که وجود دارد از یک میلیارد و 100 میلیون نفر بی‌دین دنیا، قریب 600 میلیون نفر در چین زندگی می‌کنند... گزارش‌های منتشر شده درباره‌ نحوه‌ مواجهه‌ چین با کرونا نشان می‌دهد که دولت چین پس از اهمال اولیه، بسیار قاطع و با برنامه‌ریزی جدی با این بحران روبه‌رو شده است...مجموعه‌ی این‌ها نشانه کارآمد بودن بودن نظام سیاسی چین از نظر اداری، سیاسی و تکنولوژیک است و اصلاً قابل مقایسه با ایران نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشته بود:«اینکه قدرت شفادهندگی را به مکان‌هایی نسبت دهیم و معتقد باشیم که مکان‌های معینی شفادهنده هستند و می‌توانند بیماری‌ها را درمان کنند و برای آنها قدرت‌های مافوق طبیعی قائل باشیم نمونه‌ای از تفکر اسطوره ای است. معمولاً باورهایی این‌چنینی هیچ‌گاه آزمون نمی‌شوند؛ به این معنا که کسی تا به حال این بررسی را انجام نداده که تعداد معینی از بیماران لاعلاج را به یکی از این مکان‌های معین ببرد و تا زمان معینی که ادعا می‌شود بیماران شفا می‌یابند، از این بیماران آن‌جا نگهداری کند و صحت این ادعا را تایید کند».

شیعه انگلیسی در هفته های گذشته با انتشار فیلم «لیسیدن ضریح»، خوراک رسانه های ضدایرانی لندن نشین برای حمله به اسلام را فراهم کرد. این فرقه در ادامه و پس از اعلام بسته شدن موقت دربهای حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س)، با تجمع مقابل ورودی حرم حضرت معصومه(س)، اقدام به هتک حرمت کرده و در اقدامی شنیع، دربهای حرم مطهر را شکستند.

گویا شیعه انگلیسی و بخشی از طیف تندروی اصلاح طلب، دو لبه یک قیچی در اجرای رویکرد جدایی دین از سیاست و ترویج دین زدایی در جامعه هستند.

** روزنامه های اصلاح طلب،تریبون مفسدان کلان اقتصادی

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «امامی طلبکار شد» نوشت:«محمد امامی، تهیه کننده شهرزاد و متهم بانک سرمایه در این گفت‌وگوی دوساعته روایت کاملا متفاوتی را بیان کرد که روی دیگری از پرونده را رونمایی می‌کند. تهیه‌کننده پرحاشیه شهرزاد می‌گوید نه‌تنها به بانک سرمایه بدهی ندارد بلکه از این بانک بیشتر از 100 میلیارد تومان طلبکار است».

شرق در ادامه نوشت:«من کشورم را دوست دارم؛ با وجود آنکه در سخت‌ترین شرایط در سال 95 بودم و بازداشت شدم. پس از آزادی به کانادا رفتم و به راحتی می‌توانستم برنگردم... باید بگویم هیچ‌وقت هیچ مقامی از من بیم فرار نداشته است...خودم را محق این برخوردها نمی‌بینم. سکوتم دلیل بر راضی‌بودنم از شرایط نیست...خودم را نه بدهکار می‌دانم و فقط در مظان اتهام هستم که باید از خودم رفع اتهام کنم».

روزنامه های اصلاح طلب تاکنون بارها به تریبون مفسدان کلان اقتصادی بدل شده اند. به عنوان نمونه،روزنامه شرق- تیر 98- در مطلبی با عنوان «من متهم اشتباهی ام» به تطهیر «بهروز ریخته‌گران» بدهکار چندهزار میلیارد تومانی و متهم دانه درشت پرونده بانک سرمایه پرداخت.

این روزنامه اصلاح طلب در مصاحبه مذکور، ریخته گران را صرفا یک تولیدکننده جا زد و اینگونه القاء کرد که قطع دسترسی این فرد به اموالش، به تولیدملی لطمه زده و موجب بحران کارگری می‌شود!

روزنامه شرق همچنین پیش از این با «رضا مصطفوی طباطبایی» یکی از چهار متهم پرونده دکل نفتی- که به حبس محکوم شده است- نیز مصاحبه‌ کرده و از وی حمایت کرده بود!

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد- نزدیک به عارف- نیز در مرداد 96 در مصاحبه با «شهرام جزایری» مفسد اقتصادی نام آشنای دولت اصلاحات، وی را «برند اقتصاد ایران»! و صاحب نظر بخش های مختلف اقتصادی نامیده و برای حل مشکلات اقتصادی کشور، نسخه شهرام جزایری را تجویز کرد!

روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز- مردادماه 95- یک مصاحبه اختصاصی با شهرام جزایری ترتیب داد و عکس وی را در صفحه اول منتشر کرد. جزایری در این مصاحبه گفت:«مفسدخواندن من توهم رسانه‌ای است و در مقابل فسادهای چند سال اخیر، مصلح اقتصادی هستم»!

چندی پیش انتشار تصویر «کله پاچه خوری» شهرام جزایری با «الیاس حضرتی»- نماینده اصلاح طلب مجلس و رئیس کمیسیون اقتصادی- حواشی بسیاری به دنبال داشت.

روزنامه های اصلاح طلب همواره پای ثابت حمایت از مفسدان کلان اقتصادی و مدیران نجومی بگیر بوده و به تریبون آنها بدل شده اند. حال سوال اینجاست که چه ارتباطی میان این روزنامه ها و مفسدان کلان اقتصادی وجود دارد؟! آیا این روزنامه ها منفعت خاصی از تبدیل شدن به تریبون مفسدان کلان اقتصادی می برند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان