به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، درباره اقدامهای دولت با «مهدی محمدی» دبیرستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفتوگو کردهایم که میخوانید.
مهمترین اقدامهایی که ستاد در شرایط کرونایی برای حمایت از استارتاپها انجام داده، چه مواردی است؟
این ستاد با شیوع بیماری کرونا چند اقدام مهم را در دستورکار خود قرار داده است. در فاز اول اطلاعرسانی را در دستور کار خود قرار دادیم بهطوری که در اسفندماه سال گذشته مجموعهای از محتواهای اطلاعاتی را در حوزههای کسب وکارهای آنلاین تولید و به مردم معرفی کردیم تا در دوران قرنطینه و بعد از آن از این کسب و کارها استفاده کنند. در فاز دوم که از ابتدای سال جدید با نام «کرونا پلاس» آغاز کردیم، از استارتاپهای 10 حوزه (آموزش مجازی (آنلاین)، حملونقل مجازی، سلامت مجازی، ورزش آنلاین، سرگرمی و گردشگری مجازی، تولید محتوای مجازی، نوآوری اجتماعی، فروشگاههای مجازی (آنلاین) و ایده و ابتکارات) خواستیم تا راه حلهای خود را برای دوران قرنطینه و بعد از آن برای رفع نیازهای مردم ارائه دهند در همین راستا از آنها درخواست کردیم سرویسها و ایدهها و محصولات خود را برای ارزیابی و دریافت حمایتها به ما معرفی کنند. با اعلام این فراخوان در عرض یک هفته بیش از 340 شرکت دانش بنیان و حوزه استارتاپی ثبتنام کردند که بعد از ارزیابی در 4 بخش از آنها حمایت میکنیم.
این حمایتها، چه مواردی را شامل میشود؟
یک بخش از حمایتها، حمایتهای مالی بهصورت ارائه تسهیلات و وامهای کم بهره است.بخش دوم از حمایتها حقوقی و قانونی و کسب مجوزها است به این صورت که به شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها کمک میکنیم تا مشکلات و موانعی که در زمینه کسب مجوز و... دارند را هر چه سریعتر رفع و مجوز فعالیت خود را به سرعت دریافت کنند تا بتوانند به مردم خدمات ارائه دهند. سومین بخش از حمایتها، حمایتهای تبلیغاتی در فضای آنلاین و در رادیو و تلویزیون است که البته تنها کسب و کارهایی که برند نبوده و نوپا هستند شامل این بخش از حمایتهای تبلیغاتی در تلویزیون میشوند. دسته چهارم حمایتها در حوزه زیرساختی شامل دیتاسنترها، سرورها، فضای ابری و... است چون برخی از کسب و کارهای مجازی برای ارائه خدمت باکیفیتتر به مشتریان خود به زیرساختهای بیشتری از این دست نیاز دارند. در این راستا ما با ارائه دهندگان خدمات زیرساختی تفاهمنامه امضا کردیم تا تخفیفهای خوبی را به برگزیدگان «کرونا پلاس» در زمینه فضای ابری، دیتاسنتر، سرور و... ارائه دهند. از سوی دیگر اگر کسب و کارهای برگزیده نیاز به فضای فیزیکی هم داشته باشند در مراکز شتابدهی و نوآوری فضای کار برای آنها فراهم میکنیم.
چه تعداد از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپهایی که در فراخوان کرونا پلاس ثبتنام کردهاند، ارزیابی و انتخاب شدند؟
از میان 340 استارتاپی که در این فراخوان ثبتنام کردهاند تاکنون بیش از 100 شرکت و استارتاپ ارزیابی شدهاند که حدود 50 تا از این تعداد، امتیاز خوبی را در ارزیابیها کسب کردهاند و حمایتها از آنها بیش از 10 روز است که آغاز شده. 25 استارتاپ نیز تاکنون حمایت مالی شدهاند و یک میلیارد و 650 میلیون تومان تسهیلات به آنها تخصیص داده شده است.
ستاد چه فاکتورهایی را برای ارزیابی استارتاپها جهت دریافت حمایتها ملاک قرار میدهد؟
مهمترین فاکتور ارزیابی استارتاپها برای دریافت این حمایتها حیاتی بودن آن خدمات در شرایط شیوع کرونا است و اینکه در شرایط کنونی چقدر میتوانند نیازهای مردم را برآورده کنند. بهعبارتی باید مردم بتوانند با در خانه ماندن از این دسته از خدمات استفاده کنند. بنابراین هرچقدر این استارتاپها بتوانند نیازهای حیاتیتر مردم را رفع کنند در اولویت دریافت حمایتهای اعلام شده، قرار میگیرند. شاخص بعدی ارزیابیها نیز توانمندی و قابلیتهای شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها در زمینه داشتن زیرساخت مناسب، تیم قوی خوب و سایت و اپلیکیشن مناسب است.
25 استارتاپ برتر و برگزیدهای که تاکنون حمایت دریافت کردهاند بیشتر در چه حوزههایی فعال هستند؟
50 درصد شرکتهای دانش بنیان و استارتاپی که در کرونا پلاس شرکت کردهاند در حوزه سلامت آنلاین و سلامت دیجیتال هستند و این بخش بیشترین تسهیلات را دریافت کردهاند و 50 درصد باقی مانده در 8 حوزه بعدی مانند حوزههای آموزش آنلاین، ورزش و... هستند.
مهمترین هدف و خروجیای که ستاد از این اقدامها، پیگیری میکند چیست؟
دغدغه ما این است حال که بر خانه ماندن مردم و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی تأکید میشود، بتوانیم با استفاده از فضای دیجیتالی به مردم خدمات آنلاین ارائه دهیم تا بتوانند برای مهار بیماری کرونا همچنان در خانه بمانند. اگر خدمات آنلاین بیشتر و باکیفیتی ارائه شود و مردم بتوانند از این طریق یعنی فضای مجازی، نیازهای خود مانند سلامت، خرید، آموزش و... را برطرف کنند بهتر میتوان بیماری را کنترل کرد. از سوی دیگر میدانیم که کرونا به این زودیها از بین نخواهد رفت بنابراین دغدغه دیگر ما این است که بتوانیم کسب و کارهایی که دارای پتانسیل خوبی در ارائه خدمات آنلاین به مردم هستند، شناسایی کنیم تا با حمایت، این کسب و کارها تقویت شوند.
با شیوع کرونا بسیاری از استارتاپها نیز آسیب دیدهاند، ستاد چه حمایتهایی را از این کسب و کارها انجام داده است؟
معاونت علمی و فناوری با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی در فراخوانی اعلام کرد که به آن دسته از استارتاپهایی که با شیوع این بیماری آسیب دیده و درآمد آنها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، بسته حمایتی و تسهیلاتی ارائه میدهد. این بسته تا سقف 500 میلیون تومان و با بهره کم و تنفس 6 ماهه برای بازپرداخت است بنابراین کسب و کارهای مجازی میتوانند برای دریافت تسهیلات به سایت صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه و درخواست دریافت کمکهای حمایتی را بدهند.
چه نهادهای دیگری بجز دولت، میتوانند در شرایط کنونی به کمک کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بیایند.
همه اذعان دارند که دولت تمام قد سعی کرد تا تبعات منفی ناشی از شیوع بیماری کرونا در حوزههای اقتصاد، سلامت و... را کاهش دهد اما از منظر اقتصادی و اختیار و مسئولیتهایی که دارد، به تنهایی قادر نیست همه این بار را به دوش بکشد بنابراین باید مانند دیگر کشورها، نیروهای مسلح، نهادهای حاکمیتی و سازمانهای مردم نهاد به کمک دولت بیایند. نهادهای قدرتمند مانند ستاد اجرایی امام(ره)، بنیاد مستضعفان و... که قدرت اقتصادی بالایی نیز دارند میتوانند ضمن کمک در زمینههای دیگر درحوزه توسعه دیجیتالی هم ورود کنند و به کمک کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بیایند.
برای دیجیتالی شدن کشور و توسعه کسب و کارهای مجازی باید چه اقدامهای مهمی صورت بگیرد؟
باید زیرساختها و دسترسیها توسعه یابد. در این زمینه وزارت ارتباطات اقدامهای خوبی مانند افزایش پهنای باند و دسترسی در نقاط دور افتاده و... انجام داده است ولی برای افزایش دسترسیها به ابزارهایی مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت و... نیاز است تا مردم بتوانند از کسب و کارهای مجازی استفاده کنند اما متأسفانه افزایش قیمت این ابزارها موجب شده دسترسیها کاهش یابد هرچند وزارت ارتباطات برنامهای برای تولید تلفن همراه ارزان قیمت در داخل کشور دارد تا دسترسیها برای استفاده بیشتر از کسب و کارهای مجازی افزایش یابد. از سوی دیگر باید کمک کنیم تا کسب و کارهای سنتی و فیزیکی نیز به سمت استفاده از فضای مجازی بروند. در «کرونا پلاس»، لاین فروشگاه سازها وجود دارد و کسب و کارهای سنتی میتوانند در آنجا با قیمت پایین تری فروشگاه مجازی ایجاد کرده و در کنار کسب و کار سنتی خود کالاهایشان را آنلاین هم بفروشند. اضافه کنم که در شرایط کنونی عرضهکنندگان به سمت فروش آنلاین هم رغبت نشان دادهاند اما برای اینکه در سطح گسترده شاهد چنین اتفاقهایی باشیم باید سواد دیجیتالی مردم نیز بالا رود.