درست پس از اعمال مجدد تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی کشورمان که در مسیر رشد خوبی قرار گرفته بود، زمین گیر شده و با مشکلات فراوانی روبرو شد. همزمان با این موضوع افزایش خیره کننده قیمت دلار و مواد اولیه نیز مشکلات خودروسازان و دیگر فعالان این صنعت را چند برابر کرده و همه این موارد در کنار عوامل دیگر سبب شد که هر چند وقت یک بار خبر از تعدیل نیرو و یا حتی تعطیلی یکی از کارخانه های زنجیره خودروسازی به گوش می رسد.
به نقل از روزنامه اعتماد، وجود تحریم های خارجی با مدیریت نادرست داخلی در هم آمیخته و شرایط را به مراتب برای فعالان این صنعت سخت تر کرده است.
الیاس حضرتی، نماینده مجلس در خصوص تعطیلی کارخانه های خودروسازی و قطعه سازی در طی چندماه گذشته توضیح داد: «در چند ماه گذشته، 40 درصد قطعهسازان تعدیل نیرو داشتهاند و تحریمها و شوکهای قیمتی در بازار ارز تاکنون بیش از 100 کارخانه قطعهسازی را تعطیل و تعداد 200 هزار نفر از قطعهسازان را بیکار کرده است!»