خبرگزاری تسنیم: محسن حاجی میرزایی در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه برخی افراد میگویند چرا شبکه شاد را قبلا تست نکردید، اظهار کرد: ما فرصت این کار را نداشتیم و باید محتوای آموزشی را به دانش آموزان در همین سال تحصیلی ارائه میکردیم و با قبول مشکلاتی که وجود داشت وارد کار شدیم، هماکنون استقبال خوبی از سوی معلمان و دانش آموزان از شاد انجام شده است و بیش از 10 میلیون دانشآموز از مجموع 14 میلیون دانشآموز عضو شاد شدهاند.
سرعت بارگزاری مطالب در شاد از واتساپ و تلگرام بیشتر خواهد بود
وی افزود: ترافیک روزانه شاد را که بررسی میکنیم بیش از 7 میلیون نفر در طول روز، روی سامانه فعال هستند؛ مشکلات شاد به تدریج شناسایی و حل میشود، اما چون مصمم بودیم دانشآموزان همان کلاس درس، مدرسه را در فضای مجازی داشته باشند باید هویت آنها در جایی محرز میشد تا مطمئن شویم همان دانشآموز و معلم هستند که در کلاس درس قرار گرفتهاند، این کار مشکلاتی داشت که حل شد البته در برخی جاها ممکن است سرعت اینترنت خوب نباشد، اما گروه فنی اطمینان دادهاند سرعت بارگذاری در شاد از نمونههای خارجی مانند واتساپ و تلگرام بیشتر خواهد بود. در طول سه یا چهار روز اخیر بسیاری از مشکلات کمتر شده است و هر روز دو نوبت صبح و بعد از ظهر گروه فنی جلسه گذاشته و مشکلات را بررسی میکنند و مرکز پاسخگویی تلفنی برای دریافت مشکلات مردم فعال است.
خانوادهای که توانایی ندارد، به خاطر شاد گوشی نخرد!
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هماکنون بیشترین بار پیام رسانهای داخلی بر روی دوش شاد است و در کمتر از سه هفته که از عمر آن میگذرد بیش از 10 میلیون دانشآموز و 97 درصد معلمان را تحت پوشش قرار داده است، این کار برای کمک به خانوادهها و حمایت از آنها است و هیچ اصراری نداریم فردی که در توانش نیست خودش را به زحمت انداخته و گوشی بخرد ما مسئول هستیم آموزش برای همه دانشآموزان را تأمین کنیم و به هر طریقی شده است این کار را انجام میدهیم.
40 درصد دانشآموزان عضو شاد نیستند
وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان مدارس ارزیابی میکنند چه تعداد از دانشآموزان عضو شاد نیستند و ما هم در ستاد میتوانیم ارزیابی کنیم کدام دانشآموزان و به چه دلایلی عضو شاد نیستند تا از روشهای دیگر آنها را آموزش دهیم؛ شاد روش انحصاری ما برای آموزش نیست و روش اولویتدار است و تاکنون بیش از 60 درصد را تحت پوشش قرار داده است و برای 40 درصد که عضو شاد نشدهاند تدبیر میکنیم و از طریق آموزش تلویزیونی، آموزش رادیویی، تلویزیونهای محلی و درسنامههای آموزشی دانش آموزان را تحت پوشش قرار میدهیم.
چرا به شاد اصرار داریم؟!
وی با اشاره به اینکه چرا اصرار داریم شاد حتماً باید باشد، گفت: این پیامرسان راهحلی است که 60 درصد دانشآموزان را پاسخ میدهد و ممکن است دوباره در سال تحصیلی آینده با مشکل کرونا مواجه شویم بنابراین باید آماده باشیم؛ در این مرحله، دنیا غافلگیر شد، اما در در پاییز نمیتوانیم بگوییم غافلگیر شدیم! شاد میتواند محتوای آموزشی مناسب را در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی پایان سال دانشآموزان عنوان کرد: ارزیابی دوره ابتدایی به شیوه توصیفی با نظر معلمان از مجموعه فعالیتهای آموزشی دانشآموزان است و امتحان کتبی و برگزاری آزمون ندارند.
توضیحاتی درباره برگزاری امتحانات غیرحضوری دانشآموزان
وی ادامه داد: برای سایر دانش آموزان زود است درباره امتحان حرف بزنیم، در شاد معلم میتواند آزمون بگیرد و تلاش میکنیم اگر بتوانیم و مخاطراتی وجود نداشته باشد، آزمونها را به صورت حضوری برگزار کنیم و اگر این امکان فراهم نبود ظرفیت لازم را برای برگزاری آزمونهای غیر حضوری ایجاد کردهایم.
حاجی میرزایی بیان کرد: در مورد پایه دوازدهم، چون کنکور دارند و نگران هستند وضعیت امتحانات مشخص شده است البته محتوای آموزشی در پایه دوازدهم هر سال تا پایان اسفند به اتمام میرسید، در آغاز اسفند بیش از 80 درصد آموزشها ارائه شده بود و برای سایر مطالب در این مدت اقدام شد. 17 خرداد امتحانات نهایی دانشآموزان به صورت حضوری آغاز میشود، اما ممکن است با تشخیص ستاد ملی کرونا به تأخیر بیفتد، اما ما آماده برگزاری امتحانات در این تاریخ هستیم و سه هفته امتحانات برگزار میشود و بعد از آن دانشآموزان سه هفته فرصت دارند برای کنکور آماده شوند.
امتحانات غیرحضوری در سامانه شاد برگزار میشود
وی درباره امتحانات غیر حضوری سایر پایههای تحصیلی متذکر شد: همکاران در حال بررسی هستند و امکان آن از طریق سامانه شاد در حال فراهم شدن است و همین الان هم این کار انجام میشود؛ ظرفیت برگزاری آزمون را در سامانه شاد برقرار خواهیم کرد.
پرونده سال تحصیلی تا پایان خرداد بسته میشود
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این مدت به روشهای مختلف آموزشها را ارائه کردهایم، اما باید اطمینان کنیم همه دانشآموزان آموزشها را دریافت کردهاند و ارزیابی کنیم این کار به درستی انجام شده است، بیان کرد: در دنیا به تدریج متناسب با شرایط افول کرونا، زمزمههای بازگشایی مدارس شنیده میشود. هیچ کدام از این ابزارها نمیتواند جایگزین مدرسه باشد ممکن است متناسب با سیاستهای وزارت بهداشت در مناطقی که خطری دانشآموزان را تهدید نمیکند مدارس باز شوند، استاندارد ما این است زمان سال تحصیلی آینده را متاثر نکند پیشبینی این است تا پایان خردادماه پرونده سال تحصیلی را ببندیم.
سال تحصیلی زودتر از مهر آغاز میشود؟
وی ادامه داد: تصمیم نداریم سال تحصیلی را زودتر از مهر آغاز کنیم و اگر بتوانیم آموزشها را انجام دهیم نیازی به تغییر در شروع سال تحصیلی نیست.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینترنت رایگان شاد مطرح کرد: در ستاد ملی کرونا این موضوع مطرح شد و مصوبهای داریم بنابراین تکلیفی برای وزارت ارتباطات است که اینترنت رایگان را تأمین کند و اگر بخواهیم کار آموزش به خوبی پیش برود باید به فکر اینترنت باشیم، حتماً آن را دنبال خواهیم کرد البته آقای جهرمی هم با جدیت این کار را دنبال میکند و هر ظرفیتی که برای حمایت از این کار لازم باشد تمام مجموعهها اعمال میکنند.
مدارس غیردولتی به ازای هر کارمند تا 16 میلیون وام میگیرند
حاجی میرزایی درباره بازگشت شهریه مدارس غیر دولتی عنوان کرد:مدارس غیردولتی برای خدماتی که ارائه ندادهاند نمیتوانند پول دریافت کنند. این مدارس به ازای یک کارمند تا 16 میلیون تومان وام کمبهره دریافت خواهند کرد بنابراین نمیتوانند از حقوق معلمان کسر کنند و مراکزی میتوانند از این وام استفاده کنند که تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان و تعدیل آنها نداشته باشند.
وی درباره استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی افزود: برای تبدیل وضعیت آنها باید اقدام شود، آموزشیاران نهضت سوادآموزی باید در آزمون شرکت کنند و این آزمون در خرداد ماه برگزار میشود که در صورت موفقیت در دوره یکساله آموزشی شرکت خواهند کرد و بعد تبدیل وضعیت میشوند معلمان حق التدریس هم باید در دوره آموزشی شرکت کنند و در صورت موفقیت در آن تبدیل وضعیت میشوند و تا قبل از مهر این کارها انجام میشود.
حاجی میرزایی درباره رتبه بندی معلمان متذکر شد: یکبار رتبه بندی در سال 94 اجرا و در سال 98 آن را ترمیم و ارتقا دادیم. سال 94 امتیاز معلمان بر اساس یک آیتم از آیتمهای 10 گانه قانون مدیریت خدمات کشوری بود که در سال 98 به سه آیتم اصلی توسعه یافت که افزایش بیشتری برای فرهنگیان رقم زد، در اسفند ماه 50 درصد امتیازات فصل دهم قانون مدیریت در آموزش و پرورش اجرا شد و معلمان متقاضی استفاده از آن بودند برهمین اساس صرفنظر از رتبههایی که داشتند تمام معلمان از این امتیاز بهرهمند شدند و معلمانی که قبلاً تا سقف 50 درصد را دریافت کرده بودند افزایش چندانی نداشتند، اما 62 درصد معلمان از صفر تا 50 درصد به حقوقشان اضافه شد.
تلاش برای برقراری فوق العاده ویژه برای معلمان
وی ادامه داد: البته تفاوتی بین مشاغل آموزشی و اداری وجود دارد و مشاغل اداری از فوق العاده ویژه بهرهمند میشوند که در تلاش هستیم این موضوع را برای معلمان برقرار کنیم و جلسات متعددی بین وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برگزار شد تا این مشکل حل شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه رتبه بندی شامل حال بازنشستگان سال 98 آموزش و پرورش نشد، گفت: افرادی که قبل از اعمال رتبهبندی بازنشسته شدند مشمول نمیشوند و فاصلهای بین حقوق آنها و شاغلان وجود دارد. در مجلس قانونی برای ارتقاء وضعیت حقوق بازنشستگان وضع شده است و در بودجه رقمی برای آن لحاظ شده البته این مأموریت آموزش و پرورش نیست و سازمان برنامه و بودجه موظف به اجرای آن است.
آموزش و پرورش مسئول پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات نیست
وی درباره تاخیر در پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات آموزشی عنوان کرد: تمام مطالبات فرهنگیان در سال 98 پرداخت شد و با کمترین میزان بدهی وارد سال 99 شدیم، اما ما مسئول پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات نیستیم و مجموعههایی با ما قرارداد میبندند که برخی از آنها ظرفیت و توانایی مالی لازم برای اداره معلمان را ندارند. بودجه این بخش در فصل سایر بودجه است و همانند سایر پیمانکاران مطالبات خود را دریافت میکنند که به محض دریافت باید حقوق معلمان را واریز کنند، ارزیابی از این مراکز انجام میدهیم و اگر نیاز باشد اصلاح میکنیم و ما هم نگران وضعیت نیروهای خرید خدمات هستیم.
فروش اموال مازاد برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان؟
وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت پاداش بازنشستگان سال 98 متذکر شد: برای پرداخت آن در قانون بودجه آمده است تا دستگاهها اموال خود را بفروشند و پاداش را بدهند، فرآیند این کار پیچیده و طولانی است، گذشته متعهد بودیم تا قبل از مهر پاداش بازنشستگان را پرداخت کنیم که این کار انجام شد و امسال هم تلاش میکنیم هر چه زودتر این کار انجام شود. آموزش و پرورش اموال زیاد دارد، اما نیاز هم زیاد است ما میتوانیم واحدهای آموزشی را بفروشیم، اما از 30 درصد این واحدها 18 درصد نیازمند مقاومسازی و 12 درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند و منابع آن را هم باید برای ساخت مدارس ببریم هماکنون متوسط دسترسی به فضاهای آموزشی قابل قبول نیست و باید نیازهای فضاهای آموزشی را از این طریق تأمین کنیم.
اعمال مدرک دوم فرهنگیان کار همواری نیست
حاجی میرزایی درباره اعمال مدرک دوم فرهنگیان عنوان کرد: مصوبه شورای حقوق و دستمزد میگوید هر کارمند در زمان اشتغال یک بار میتواند مدرک جدید بگیرد، فرهنگیان معتقدند شغل آنها متفاوت است و باید دانش خود را به روز کنند بنابراین نیاز است مدرک دوم آنها اعمال شود و ما هم مخالف نیستیم و تلاش میکنیم، اما کار همواری نیست.
وی درباره صدور احکام جدید معلمان گفت: در حال رفع مسائل و مشکلات و تأمین منابع هستیم و به محض اینکه انجام شود اطلاعرسانی میکنیم احکام سال جدید از اول فروردین 99 صادر شد و برای اعمال رتبه بندی در حال رایزنی و مذاکره هستیم، اگر مشکلات حل شود صادر خواهد شد.