این رویداد در حالی به وقوع میپیوندد که لوتوس، دارای 49.9 درصد از سهام خودروسازی پروتون مالزی نیز محسوب میشود و با این اوصاف، جیلی در برند پروتون هم سهیم خواهد شد تا روند سرمایهگذاری و تولید خودروهای جدید لوتوس و پروتون تسریع شود.
هر دو شرکت لوتوس و پروتون، امروزه با مدلهایی محدود حضور کمرنگی در بازار جهانی و محلی دارند. آخرین پلتفرم لوتوس، مربوط به مدل اگزیج است که از سال 2000 تاکنون، تغییری در بدنه نداشته و بر پایهی مدل الیزه که در سال 1996 عرضه شد، شکل گرفته است. پروتون هم در سالهای انتهای دهه 90 میلادی، بخش اصلی بازار مالزی را در اختیار داشت و حتی صادرات محدود خود به کشورهای مختلف را آغاز کرده بود؛ اما امروزه با مشکلات اقتصادی زیادی دست به گریبان است.
خودروسازی جیلی در سال 1970 بنیان نهاده شد و امروزه، بیش از 3.5 میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد. از نظر کیفیت و فناوری ساخت و طراحی خودرو، جیلی چین از برندهای برتر این کشور محسوب میشود و حتی مالکیت شرکت تولیدکنندهی تاکسیهای مشهور لندن را در اختیار دارد. در حدود 7 سال از خرید سهام اصلی ولوو سوئد توسط جیلی میگذرد و حالا، نقش پررنگ سرمایهگذاری این برند چینی در یک خودروساز موفق اروپایی، بهوضوح دیده میشود. کارشناسان معتقدند که با مدیریت جیلی، لوتوس به روزهای اوج بازخواهد گشت و علاوه بر ساخت مدلهای اسپرت دودر، تا سال 2019 اولین شاسیبلند خود را رونمایی خواهد کرد.