ماهان شبکه ایرانیان

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اختلاف ۶۰تا ۸۰درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار/ قطعه‌سازان ۲۰هزار میلیارد کسری نقدینگی دارند

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ آرش محبی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین، کنترل قیمت و جذب نقدینگی را دو دلیل پیش‌فروش خودروسازان اعلام کرد و افزود: پیش‌فروش‌ها درصد کمی از کل تولید خودروسازان را در برمی‌گیرد و معمولا 5 تا 10درصد مجموع تولید خودروسازان و در شرایط خاص تا 20درصد را شامل می‌شود؛ اما این اقدام به دو‌ منظور اصلی ساماندهی و کنترل بازار برای جلوگیری از افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها و جذب نقدینگی برای خودروسازان انجام می‌شود.

این فعال صنعت قطعه ادامه داد: در شرایط فعلی اختلاف قیمت کارخانه تا بازار برای برخی خودروها تا 80درصد و عمدتا تا 60درصد است از این رو افرادی که خودرو ثبت‌نام کرده‌اند عمدتا مصرف‌کننده نبوده و قیمت فروش خود را همان نرخ بازار اعلام می‌کنند که در نتیجه باعث التهاب قیمت‌ها در بازار خودرو می‌شود.

محبی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان موفق به رفع تعهدات خود تا خردادماه خواهند شد یا خیر؟، گفت: اگر برنامه جهش تولیدی که هر دو خودروساز ارائه کرده‌اند انجام شود این موضوع نیز محقق خواهد شد چراکه قطعه‌سازان و خودروسازان توان تولید 4تا 5هزار خودرو در روز و بیش از دو‌میلیون در سال را دارند اما دو غول تحریم و کرونا مانع تحقق برنامه‌ها هستند ضمن اینکه این دو صنعت با دو چالش دیگر قیمت‌گذاری دستوری و نقدینگی نیز دست‌و‌پنچه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: طبق محاسبات انجام شده، قطعه‌سازان برای رسیدن به برنامه جهش تولید با تورم موجود، حدود 20هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی دارند؛ اگر وضعیت فعلی ادامه داشته باشد دیگر دارو و مسکن برای حل مشکلات صنعت خودرو اثربخش نخواهد بود و این صنعت به عمل جراحی نیاز پیدا خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان