یکی از خدماتی که استارتآپ بهزی به بیماران ارائه میدهد فالوآپ است. بهار مازندرانی، بنیانگذار این استارتآپ میگوید: پایش و پیگیری بیماران از جمله خلأهای حوزه سلامت در کشور بود، به همین دلیل ما وارد این حوزه شدیم. ما در بهزی سه خدمت داریم: آموزش، ارتباط با پزشک و فالوآپ.
او میگوید: طبق استاندارد وزارت بهداشت زمان ویزیت هر بیمار باید 20 دقیقه باشد اما در ایران این زمان بهصورت متوسط بین 2 تا 5/ 2دقیقه است. برای همین پزشکان معمولا فقط زمان برای تشخیص دارند و فرصتی برای آموزش بیمار برای خودمراقبتی ندارند. ما در بهزی به بیماران در زمینههای مورد نیازشان آموزش میدهیم.
مازندرانی میگوید: بعد از اولین ویزیت پزشک که بهصورت حضوری و برای تشخیص بیماری است، بهزی بستری برای بیمار و پزشک فراهم میکند تا ملاقاتهای بعدی برای کنترل بیماری را بهصورت آنلاین انجام دهند. در حقیقت این خدمت ویزیت آنلاین نیست؛ چون ما فکر میکنیم تشخیص نیاز به معاینات لمسی و دیدن حس و حال بیمار دارد و بهصورت آنلاین میتواند خطرساز باشد.
او درباره فالوآپ میگوید: برخی از بیمارستانها، بیمارانی را که بستری بودند یا جراحی داشتند، تا مدتی بهصورت تلفنی کنترل میکنند. در حقیقت بسیاری از بیماران نیاز به فالوآپ در خانه دارند تا میزان رضایتشان از درمان سنجیده شود و برای گذراندن چالشهایی که پیش رو دارند، کمک شوند. این مرحله فالوآپ است که بهزی برای بیمارانش انجام میدهد.
9 هزار بیمار در بهزی
تیم بهزی در ابتدای کار با تیمی 3 نفره کار خود را آغاز کرد که به گفته مازندرانی حالا تیمی 9 نفره هستند. مازندرانی میگوید: ما در بهزی تا به حال نزدیک به 9 هزار بیمار داشتهایم. این در حالی است که خدمات درمانی که نقش مستقیم در سلامت مردم دارند، بهصورت گسترده تبلیغ نمیشوند. ما تنها با نسخههایی که روی میز پزشکان داریم به بیماران معرفی میشویم. پزشکان بعد از ویزیت میتوانند این نسخه را به بیمار بدهند تا بیمارشان پس از خروج از مطب از طریق بهزی با آنها در ارتباط باشد یا آموزشهای مورد نیازش را دریافت کند و فالوآپ شود. او میگوید: بیشتر بیماران ما تهران هستند. بعد از تهران، مشهد، یزد، سمنان و شیراز. به زودی در اصفهان نیز خدمات خود را ارائه خواهیم داد.
فرهنگ حمایت پزشکی
مازندرانی میگوید: فرهنگ حمایت و مراقبت پزشکی صحیح باید در کشور نهادینه شود. بیماران باید حق خود بدانند که بدون امکان فالوآپ از مطب پزشکان بیرون نروند. امیدواریم همه پزشکان به این حق احترام بگذارند و با حضور در بهزی این امکان را در اختیار بیماران خود قرار دهند.
ارتباط 500 پزشک با بهزی
بنیانگذار بهزی میگوید: بیش از پزشکان ما با کلینیکها و بیمارستانها کار میکنیم. در حالحاضر با 18 کلینیک و 4 بیمارستان همکاری داریم و حدود 500 پزشک نیز در بهزی حضور دارند.
دیابت اول، اضطراب دوم
مازندرانی میگوید: بیماران دیابتی بیشترین سهم را در بهزی دارند. زنان باردار، بیماران سرطانی، کبد چرب، بیماران قلبی و افرادی که بیماری مزمن دارند به ترتیب بیشترین مراجعه را به ما دارند. او میگوید: در بسیاری از موارد بعد از دو هفته که از حضور بیماران میگذرد، بعد از پایشها و سوالاتی که ما از بیماران میپرسیم، مشخص میشود بیماری آنها دلایلی مانند اضطراب، سوءهاضمه، یبوست، کمتحرکی و... دارد که ناشی از نداشتن آگاهی، سبک زندگی اشتباه و آموزش ندیدن است. بر همین اساس دومین بیماری در بهزی، اضطراب است. ما بعد از شناسایی بیمارانی که اضطراب دارند، برنامه حمایت اضطراب را در اختیارشان میگذاریم تا بتوانیم این اضطراب را کنترل کنیم و از بین ببریم. مازندرانی از عامل اضطراب شدید بیماران حرف میزند و میگوید: آنها ابتدا یاد میگیرند دچار «ناگویی هیجانی» هستند، یعنی نمیتوانند احساسات خود را بازگو کنند. ما به آنها کمک میکنیم روی هیجانات خود اسم بگذارند؛ چون همین ناشناس بودن هیجانات منجر به اضطراب میشود. بعد به آنها در کنترل و مدیریت اضطراب کمک میکنیم. او آماری از نتایج پایش روحیه بیماران در هفته گذشته ارائه داد. مازندرانی گفت: این آمار هفته به هفته متغیر است؛ اما برای مثال در هفته گذشته 6 تا 8 درصد افراد، افکار خودکشی داشتهاند.
3 هزار بیمار جدید در دوره کرونا
بهزی در دوره همهگیری کرونا در مدتی کوتاه نسخه آموزشی ویژهای با استفاده از منابع معتبر بینالمللی تهیه کرد و بعد از تایید وزارت بهداشت در اختیار کاربرانش قرار داد. مازندرانی میگوید: هر بیمار کرونایی که از اورژانس بیمارستانهای مسیحدانشوری، امام حسین، امام خمینی مرخص میشود برگه بهزی را برای فالوآپ دریافت میکند.
او از ارائه آمار بیماران کرونایی خودداری میکند و میگوید: آمار بیماران کرونایی جزو اسناد ملی است و ما اجازه نداریم اعلام کنیم. میتوانم بگویم در این دوره حدود 3 هزار بیمار جدید در بهزی داشتیم که یا کرونا داشتند یا مشکوک به کرونا بودند یا کاربرانی بودند که میخواستند از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند یا سایر بیماریها را داشتهاند.
چالش کرونایی
مازندرانی میگوید: کرونا دارویی ندارد و مهمترین نکته در درمان و پیشگیری، آموزش و فالوآپ بیمار است. به همین دلیل خدمات ما طی دوره شیوع کرونا میتوانست بسیار مورد توجه و استفاده قرار گیرد؛ اما با ممنوعیتی که وزارت بهداشت برای بیمارستانها برای کار با سامانههای خارج از بیمارستان دارد، ما نتوانستیم از این ظرفیت برای ارائه خدمت استفاده کنیم. او میگوید: امیدواریم بدنه سیاستگذار کشور متوجه شود با محدود کردن خدمات نمیتواند از پخش داده جلوگیری کند. ما به سرعت خودمان را با استانداردهای مرتبط انطباق دادیم و لازم نبود ارتباطمان با بیمارستانها قطع شود. اما متاسفانه جلوگیری از ورود به خدمات کشوری ما را عقب انداخت. مازندرانی میگوید: در کنار تاخیرها و مجوزها، چالش بزرگ بعدی نداشتن آگاهی از وجود چنین ابزاری و بنیه ضعیف اقتصادی بیمارستانهاست.
امروز کرونا، فردا چی؟
مازندرانی اعلام کرد قرار است این استارتآپ نسخه جدید بهزی را برای بیمارستانها طراحی و اجرا کند تا در همهگیری بعدی بتوان بهتر شرایط را مدیریت و به بیماران خدمت کرد. او میگوید: در حال حاضر سرویسهای زیادی برای کرونا طراحی و اجرا شده است؛ اما نکته قابل توجه این است که ما نمیدانیم بیماری بعدی چیست؟ آیا قرار است برای هر بیماری یک سرویس داشته باشیم؟ ما در بهزی تلاش میکنیم خدمتی طراحی و ارائه دهیم که در مورد تمام بیماریها کارآیی داشته باشد.
هر بیمار 60 هزار تومان
مازندرانی درباره شیوه کسب درآمد در بهزی میگوید: بیماران بابت هر ماه استفاده از بهزی حق عضویت 20 هزار تومانی پرداخت میکنند که این مبلغ سهم پزشک و بهزی است. این حق عضویت براساس تعرفهای که در وزارت بهداشت وجود دارد، تعیین شده است. به گفته مازندرانی، هر بیمار بهصورت متوسط 3 الی 4 ماه از بهزی استفاده میکند با احتساب حق عضویت 20 هزار تومانی میتوان گفت بهصورت متوسط هر بیمار 60 هزار تومان به بهزی و پزشکش پرداخت میکند.
سبد سلامت کوچک
بنیانگذار بهزی درباره نتایج تحقیقات این استارتآپ در مورد سبد سلامت ایرانیها میگوید: هر ایرانی در ماه بین 8 تا 9 هزار تومان برای پیشگیری و خودمراقبتی هزینه میکند؛ درحالیکه هزینه سنگینی برای درمان میپردازد.
تونل امن برای اطلاعات
مازندرانی در مورد امنیت اطلاعات بیماران در بهزی میگوید: هیچ کدام از اطلاعات بیماران ما از مبادی بینالمللی عبور نمیکند. سرورهای بهزی در ارتباطات زیرساخت است و اطلاعات بیمار و پزشک براساس استاندارد هیپا قفل و در تونلی امن رد و بدل میشود.
وی میگوید: در نسخه جدیدی که برای بیمارستانها طراحی میکنیم، اطلاعات و هویت بیماران به هیچ عنوان قابل خواندن نیست.
از 12 بهمن به بعد...
مازندرانی آخرین آمار فعالیتهای بهزی را اعلام میکند و میگوید: همه این آمارها مربوط به دوازدهم بهمنماه یا ابتدای فوریه تا امروز است.
براساس آمار اعلامشده طی این دوره کاربران بهزی 400 درصد رشد داشته. بهزی در این مدت 900 هزار بار بیمارانش را فالوآپ کرده و 50 هزار بار آنها را آموزش داده است. پشتیبانی بهزی طی این مدت بهصورت 24 ساعته به بیشتر از 3 هزار و 800 سوال در متوسط 7 دقیقه پاسخ داده است که این کار از مراجعه بسیاری از کاربران به پزشک جلوگیری کرد. از این تعداد سوال، 500 سوال اورژانسی به پزشکان ارجاع داده شده است.
مازندرانی میگوید: ما 8 هزار بار بیماران خود را در حوزه دانش و آگاهی پایش کردیم. همچنین بانک توصیه آموزشی خود را 20 درصد رشد دادیم. 4 طرح پژوهشی نیز با بیمارستانهای مسیحدانشوری، رازی، امام خمینی و انجمن دیابت یزد داشتیم.
نکات مهم:
«بهزی» در حالحاضر با 18 کلینیک و 4 بیمارستان همکاری دارد و حدود 500 پزشک نیز در بهزی حضور دارند
بیماران بابت هر ماه استفاده از بهزی حق عضویت 20 هزار تومانی پرداخت میکنند که این مبلغ سهم پزشک و بهزی است
هر بیمار بهصورت متوسط 3 الی 4 ماه از بهزی استفاده میکند با احتساب حق عضویت 20 هزار تومانی میتوان گفت بهصورت متوسط هر بیمار 60 هزار تومان به بهزی و پزشکش پرداخت میکند
از 12 بهمن کاربران بهزی 400 درصد رشد داشته. بهزی در این مدت 900 هزار بار بیمارانش را فالوآپ کرده و 50 هزار بار آنها را آموزش داده است. پشتیبانی بهزی طی این مدت بهصورت 24 ساعته به بیشتر از 3 هزار و 800 سوال در متوسط 7 دقیقه پاسخ داده است