به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، افروز بهرامی با بیان اینکه یکی از وظایف و ماموریت های مهم صندوق، پوشش ریسک های سیاسی و تجاری است گفت: در شرایط امروز کشور که این ریسک ها بیشتر شده، مصوبه افزایش سرمایه صندوق، این توان را ایجاد کرده که پوشش میزان ریسک پذیری فروش و صادرات اعتباری کشور از 2و شش دهم میلیارد دلار در سال گذشته به 6 میلیارد دلار افزایش یابد.
وی افزود: تسهیل مالی برای صادرکنندگان به ویژه در نظام بانکی و عرصه بین المللی از خدمات و کارکرد صندوق است که این افزایش سرمایه محدودیت های ما را از بین برد ومی توانیم نقش موثرتری داشته باشیم. ضمن اینکه تلاش خواهیم کرد با انعطاف پذیری و طراحی محصولات و خدمات متنوع در پوشش ریسک های سرمایه گذاران و صادرکنندگان همچنین تسهیل تامین منابع مالی، خدمات مناسبی ارائه کنیم.
خانم بهرامی گفت: تحریم ها موجب شده که صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی برای صدور ضمانت نامه مبتنی بر قرارداد مانند حسن انجام کار، پیش پرداخت و ضمانت نامه در مناقصه های بین المللی دچار مشکلات جدی شدند از این رو یکی از کارهایی که صندوق در دستور کار قرار داد صدور این ضمانت نامه ها بود.
وی افزود: در برخی مواقع، ضمانت نامه هایی را که صندوق صادر می کند کارفرماها به عنوان جایگزین ضمانت نامه بانکی می پذیرند همچنین با همتایان خود در کشورهای هدف مذاکره کردیم تا با صدور ضمانت نامه برای صندوق ضمانت کشور هدف صادراتی، مشکل صادرکنندگان حل شود.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات گفت: بیمه نامه های صندوق، امروز کاملا جایگزین اعتبار اسنادی (ال سی) شده است ضمن اینکه ضمانت نامه های ما کمک می کند تا تولید کنندگان صادرات محور بدون اینکه نقدینگی خود را مسدود کنند مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند، فرآیندهای تکمیل محصول را انجام دهند و محصول خود را صادرکنند.
خانم بهرامی افزود: در مجموع صندوق ضمانت صادرات، 30 محصول متنوع را در راستای حمایت از صادرات کشور و به شکل عملیاتی ارائه می کند.
وی ادامه داد: با وجود محدودیت ها، سال گذشته 41 میلیارد دلار به 128 کشور دنیا صادرات داشتیم و اگرچه بیشتر مقاصد صادراتی به چهار تا پنج کشور بود اما صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادرکنندگان در بازارهای جدید، محدودیتی ندارد و ما از اینکه صادرکنندگان وارد بازارهای جدید شوند استقبال می کنیم.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه بازارهای جدید ریسک های خود را دارد گفت: ما در صندوق، بانک اطلاعاتی بیش از 90 درصد خریداران دنیا و اطلاعات 200 تا 300 میلیون شرکت دنیا را به صورت برخط در اختیار داریم که می توانیم اعتبار سنجی را انجام دهیم و در بازاریابی جدید به صادرکنندگان کمک کنیم ضمن اینکه مشخص می کنیم که خریداران آنها چه میزان ریسک در حوزه بازپرداخت نکردن وجه حاصل از صادرات دارند.
خانم بهرامی با اشاره به اینکه در برخی کشورها نیاز است حضور مستقیم داشته باشیم افزود: به طور نمونه در کشور عراق که خریداران آن به شکل سنتی کار می کنند الزاماتی را که برای اعتبار سنجی و تزارنامه صورت مالی و گزارش عملکرد به شکل دقیق و بین المللی نیاز داریم ندارند که موجب می شود اعتبار سنجی برای ما مشکل شود از این رو سعی کردیم با حضور در این کشور بتوانیم از نزدیک خریداران محصولات ایرانی را شناسایی و اعتبار سنجی انجام دهیم تا صادرکنندگان ما از بیمه نامه های صندوق استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته با قراردادی که با اقلیم کردستان عراق منعقد کردیم حدود 250 میلیون دلار خرید اعتباری خریداران عراقی از کشور ایران را با بیمه نامه های خود و با ضمانت اقلیم کردستان عراق تحت پوشش قرار دادیم.
خانم بهرامی گفت: وظیفه صندوق مانند سایر همتایان خود، پوشش ریسک های سیاسی و تجاری است از این رو کل ریسک های سیاسی را که در شرایط تحریم موجب نگرانی صادرکنندگان می شود به طور کامل پوشش می دهیم که از جمله آن مصادره کشتی و انبار در بازار هدف، انتقال ارز و اقداماتی است که توسط کشور هدف در مورد حساب های بانکی انجام می شود و مشکلاتی را برای صادرکنندگان ما ایجاد می کند.
وی افزود: در شرایطی که کرونا ایجاد کرد برخی شرکتها در زمینه بازپرداخت وجوهی که برای صادرات انجام داده بودند مشکل داشتند که صندوق همه را تحت حمایت قرارداد.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات گفت: بسیاری از موسسات بیمه ای و اعتباری در شرایط بحران که احتمال قصور بالا می رود کمتر ریسک می کنند اما ما در این صندوق برعکس عمل کردیم و پوشش بیمه ای را افزایش دادیم. 5 درصد فرانشیز خود را کاهش دادیم، در حوزه ریسک های سیاسی 100 درصد پوشش می دهیم و پوشش ریسک تجاری را از 90 درصد به 95 درصد افزایش دادیم .
خانم بهرامی افزود: مهلت ارائه اسناد صادراتی را به دلیل بسته بودن مرزها در شرایط کرونایی، سه ماه افزایش دادیم و بخشودگی جرایم و استمهال بدهی صادرکنندگان را با تشخیص هیئت مدیره برای سه تا شش ماه در دستور کار قرار دادیم.
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد صادرکنندگانی که به شکل اعتباری محصول خود را می فروشند مشتری صندوق هستند ادامه داد: هم اکنون در حوزه پتروشیمی چون میزان صادرات بیشتر است و صندوق هم تابع میزان صادرات است خدمات مترتب ما در آن حوزه بیشتر است. این در حالی است که مدیران صنایع پتروشیمی اظهار می کنند تا قبل از استفاده از بیمه نامه های صندوق مجبور بودند محصولات خود را زیر قیمت جهانی بفروشند اما اکنون با بیمه نامه های صندوق، محصولات خود را با استاندارد و قیمت جهانی بفروش می رسانند.
خانم بهرامی گفت: اخیرا تفاهم نامه ای با ایمیدرو امضا کردیم که بر اساس آن، صنایع معدنی و فولادی به سبد خدمات صندوق اضافه خواهند شد با این وجود 90 درصد مشتریان صندوق ضمانت صادرات، شرکت های کوچک و متوسط هستند.
وی با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان هم از خدمات صندوق استفاده می کنند افزود: ما در صندوق ضمانت صادرات مشوق های بیشتری برای این شرکتها داریم و سقف اعتباری آنها را بیش از دیگر شرکت ها افزایش دادیم.