برخی از خودروسازان بزرگی مثل مکلارن، فولکس واگن و آئودی معتقد هستند سوخت بازیافتی (ترجمه غیر مستقیم از لغت سنتتیک) در آینده میتواند جایگزین سوختهای فسیلی شده و مرحله گذر از موتورهای درونسوز به پیشرانههای تمام الکتریکی را تسهیل کند. از بین شرکتهای یاد شده، آئودی با جدیت بیشتری در این حوزه مشغول تحقیق بوده و حتی دپارتمان ویژهای را برای توسعه و تولید آنچه که با نام e-benzin شناخته میشود، ایجاد کرده است.
اما مرسدس بنز به عنوان یکی از خودروسازان پیشگام دنیا آینده روشنی را برای سوخت سنتتیک در کوتاه مدت متصور نشده و سرمایهگذاری روی آن را فاقد ارزش دانسته است.
مارکوس شفر (Markus Schäfer) مدیر بخش تحقیق و توسعه مرسدس بنز در مصاحبه با نشریه اتوکار با بیان این مطلب گفته اشتوتگارتیها سوخت سنتتیک را یک راهکار دوامپذیر و جایگزینی واقعی برای بنزین و گازوئیل تصور نمیکنند. آقای شفر افزوده به همین جهت مرسدس بنز زمان و وقت خود را صرف سوخت سنتتیک نکرده و مستقیم به سراغ خودروهای برقیشده رفته است.
آقای شفر در مصاحبه خود اضافه کرده:
تصمیم گرفتیم که مسیر ما ابتدا الکتریکی باشد. وقتی ما پلتفرمهای جدیدی را توسعه میدهیم، مدلهای برقی را در اولویت قرار میدهیم. اگرچه ما باید به قوانین و رفتار مشتریان توجه کنیم، ولی مسیر اصلیمان الکتریکی خواهد بود.
مدیر بخش تحقیق و توسعه مرسدس بنز اعتقاد دارد در مرحله تبدیل انرژی سبز به یک سوخت سنتتیک، سطح بهرهوری تا حد زیادی پایین میآید. وی بر این باور است اگر حجم زیادی از انرژی در دسترس قرار دارد، آسانترین و بهینهترین روش ذخیرهسازی آن در باتری است.
سوخت سنتتیک، ماحصل استفاده از انرژی های تجدید پذیر (باد و خورشیدی) برای ترکیب کربن استخراج شده از دی اکسید کرن و هیدروژن و ترکیب با پسماند های خوراکی برای ساخت یک سوخت هیدروکربنی نسبتا پاک است.
وی در این باره نیز گفته:
چنانچه انرژی سبز بیشتری موجود میبود، صنعت هوانوردی احتمالا اولین مشتری آن میشد. خیلی خیلی بعدتر – بیشتر از 10 سال دیگر – نوبت به صنعت خودرو میرسید.
در هر حال آنچه مسلم است اینست که سوخت سنتتیک نمیتواند در بلندمدت جایگزین پیشرانههای الکتریکی شود، اما آیا برای دهه پیش رو راهکاری دوامپذیرتر از سوخت سنتتیک وجود خواهد داشت؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.