بررسی های میدانی بازار خودروهای وارداتی نشان می دهد که قیمت های حاکم بر این بازار برخلاف بازار خودروهای داخلی رو به رشد بوده و علت اصلی این افزایش قیمت نیز به نبود عرضه و افزایش تقاضا باز میگردد.
به نقل از گسترش نیوز، مهدی دادفر در خصوص احتمال آزادسازی واردات خودرو توضیح داد: «آزادسازی واردات خودرو در سال جاری به هیچ وجه صورت نمیگیرد و احتمال آن صفر است. در حال حاضر قیمت ها در بازار خودرو صعودی بوده و علت اصلی نیز عدم پاسخگویی به نیاز داخل کشور است. از طرف دیگر نیز قیمت خودروهای وارداتی در گرو قیمت ارز است.»
وی ادامه داد: «حداقل 4 سال در خصوص واردات خودرو به کشور در مجلس صحبتها و درگیریهای زیادی وجود داشت اما کاری از پیش نرفت. این قضیه به این دلیل است که اکثریت نمایندگان به نوعی یک ارتباط با مدیران عامل و فضاهای خودروسازی داشتند. یک بخش دیگر نیز این بود با استفاده از اهرم فشار خودروسازی از دولت امتیازهای دیگری را طلب میکردند. مگر معنی دارد که این همه آدم به خاطر ممنوعیت واردات خودرو آسیب ببینند و دولت و مجلس کاری انجام ندهند.»
دادفر افزود: «زمانی که
قیمت خودرو پراید به 90 میلیون تومان رسید قوه قضاییه به بازار خودرو ورود پیدا کرده و تلاش کرد که بازار را کنترل کند اما چنین اتفاقی در خصوص خودروهای وارداتی رخ نمی دهد و تنها تلاش می شود که با اقدامات پلیسی و مالیاتی قیمت های حاکم بر بازار این خودروها کاهشی شوند که به نظر میرسد چنین اتفاقی نیز صورت نمی پذیرد.»
با توجه به گفته های وی فرمول های ارائه شده از جانب شورای رقابت تنها جنبه تئوریک داشته و در عمل قابل پیاده سازی نیست. چراکه براساس این فرمول ها اگر فردی خودرو وارداتی خود را بفروشد مجددا نمی تواند همان خودرو را بخرد. به هر صورت نمی توان مالکیت یک خودرو را از مالک آن صلب کرده و وی را مجبور کرد خودروی خود را بفروشد.