چه روش های جلوگیری از بارداری مطمئن هستند؟

بنابر توضیحات  مقالات اقدام به بارداری سایت مینت، ممکن است روشی که برای شما مناسب است برای دوستتان مناسب نباشید. این نکته نیز بسیار مهم است که برای بارداری آینده چه تصمیمی دارید. چرا که با قطع استفاده از برخی روش های جلوگیری ممکن است بلافاصله قدرت باروریتان بازنگررد و به 3ماه تا یک سال زمان نیاز داشته باشید.

IUD

آیودی یا دستگاه داخل رحمی وسیله‌ای کوچک و انعطاف پذیر به شکل T است که باید توسط پزشک در رحم قرار داده شود. آیودی از جنس مس است و اسپرم کش آزاد‌‌‌‌ می‌کند. IUD تا 10 سال دوام دارد‌‌‌‌. انواع هورمونی iud با ضخیم کردن مخاط دهانه رحم و نازک کردن دیواره رحم از رسیدن اسپرم و بارور شدن تخمک پیشگیری‌‌‌‌ می‌کند. تا زمانی که خانمی تمایل به بارداری نداشته باشد می‌تواند IUD را نگه دارد. انواع IUD 3،5 و 10 ساله بیش از 99 درصد در پیشگیری از حاملگی موثرند.

  • قرص‌‌‌‌‌های اورژانسی

چه روش های جلوگیری از بارداری مطمئن هستند؟

بر خلاف سایر کشورهای دنیا در ایران استفاده از روش های اورژانسی بخصوص قرص ال دی بسیار مرسوم شده است. برای آشنایی بیشتر با این قرص به مقاله قرص ال دی مینت مراجعه کنید.

توجه کنید که از قرص های اورژانسی باید به صورت محدود و حداکثر سه بار در سال آن هم در مواقع اورژانسی استفاده کنید چراکه باعث بهم ریختگی سیکل قاعدگی و هورمون هایتان خواهد شد.

از عوارض شایع مصرف قرص ال دی ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

پچ‌‌‌‌‌های جلوگیری از بارداری

برچسب‌‌‌‌‌های پوستی هورمون‌‌های استروژن و پروژسترون آزاد‌‌‌‌ می‌کنند. از این برچسب‌‌‌ها باید هر هفته برای 3 هفته متوالی زیر شکم استفاده کرد. در هفته چهارم نباید برچسبی استفاده کرد تا چرخه قاعدگی اتفاق بیافتد. این پچ‌‌‌ها به راحتی در دسترسند و تا 91 درصد از بارداری پیشگیری‌‌‌‌ می‌کنند.

حلقه واژینال

حلقه واژینال یک حلقه پلاستیکی انعطاف پذیر است که با دوز کم طی 3 هفته پروژسترون و استروژن آزاد‌‌‌‌ می‌کند. به واسطه استفاده از حلقه، جلوی تخمک گذاری گرفته‌‌‌‌ می‌شود و مخاط رحم ضخیم شده‌‌‌‌ و اجازه حرکت راحت از اسپرم گرفته‌‌‌‌ می‌شود. این حلقه برای 3 هفته باید در واژن بماند و برای یک هفته خارج شود تا قاعدگی رخ دهد. حلقه پیشگیری از بارداری تا 99 درصد موثر است و در صورت خطای انسانی این احتمال تا 91 درصد کاهش‌‌‌‌ می‌ یابد.

ایمپلنت

ایمپلنت‌‌‌‌ میله‌ای با هسته پروژسترونی است که زیر پوست بازوی زن کار گذاشته‌‌‌‌ می‌شود و برای 4 سال موثر است. با برداشتن ایمپلنت امکان بارداری فراهم‌‌‌‌ می‌شود. این روش پیشگیری تا 99 درصد موفقیت آمیز است اما از ابتلا به بیماری‌‌های مقاربتی پیشگیری نمی‌کند.

قرص صبح روز بعد یا پیشگیری اورژانسی

قرص‌‌‌‌‌های پیشگیری از تخمک گذاری، لانه گزینی رویان و بارداری پیشگیری‌‌‌‌ می‌کنند. این قرص‌‌‌ها با انواع قرص‌های پیشگیری از بارداری معمولی متفاوتند زیرا پس از رابطه بدون پیشگیری استفاده‌‌‌‌ می‌شوند. پیشگیری اضطراری را‌‌‌‌ می‌توان تا 72 ساعت پس از برقراری رابطه جنسی مصرف کرد. مصرف این قرص در 24 ساعت اولیه تا 95 درصد و در 72 ساعت بعدی تا 60 درصد‌‌‌‌از بارداری پیشگیری می‌کند. فراموش نکنید از این روش تنها در صورت عدم موفقیت روش‌‌های دیگر‌‌‌‌ می‌توان استفاده کرد و برخی آن را نوعی سقط جنین‌‌‌‌ می‌دانند زیرا احتمال دارد تخمک قبل از مصرف دارو بارور شده باشد.

عقیم سازی

این روش یک روش پیشگیری دائمی از بارداری است.

در زنان:

بستن لوله‌‌‌ها‌‌‌‌ یکی از روش‌‌های عقیم سازی در زنان است. در این روش جراح، لوله‌‌‌‌‌های فالوپ را مسدود کرده یا‌‌‌‌ می‌سوزانند تا از لقاح پیشگیری کند. در روش دیگری یک سیم پیچ در لول‌‌های فالوپ قرار داده‌‌‌‌ می‌شود تا بافت اطراف آن رشد کرده و لوله‌‌‌ها را مسدود کند. این اتفاق 3 ماه طول‌‌‌‌ می‌کشد. عقیم سازی زنان تا 99 درصد از بارداری پیشگیری‌‌‌‌ می‌کند.

در مردان

وازکتومی روشی برای عقیم سازی مردان است‌‌‌‌. در این روش لوله‌‌هایی که اسپرم از آن عبور‌‌‌‌ می‌کند مسدود‌‌‌‌ می‌شود. این روش بیش از 99 درصد موثر است. وازکتومی عملی برگشت پذیر است اما به دلیل ایجاد اختلال در اسپرم‌‌‌‌‌های طبیعی‌‌‌‌ می‌تواند منجر به ناباروری یا نقص‌‌‌‌‌های مادرزادی جنین شود.

باور‌‌های نادرست در مورد پیشگیری از بارداری

باور‌‌های بسیاری در مورد روش‌‌های پیشگیری از بارداری وجود دارد که با پیشرفت علم نادرست بودن برخی از آنها به اثبات رسیده است. به برخی از آنها اشاره‌‌‌‌ می‌کنیم:

- در دوران قاعدگی ممکن نیست باردار شوید. این باور اشتباه است. شاید قدرت باروری زنان در دوران قاعدگی کاهش یابد اما به صفر نمیرسد. اسپرم‌‌‌‌ می‌تواند برای چند روز در در بدن زن زنده بماند.

- در وان آب داغ امکان بارداری وجود ندارد. این باور اشتباه است. مقاربت جنسی در وان گرم یا استخر مانع بارداری نمی‌شود.

- دوش واژینال از بارداری پیشگیری‌‌‌‌ می‌کند. این باور که دوش واژینال بعد از مقاربت از بارداری پیشگیری‌‌‌‌ می‌کند اشتباه است. شستن واژن با هر ماده‌ای نمی‌تواند از بارداری پیشگیری کند.

قرار دادن خمیر دندان یا دانه گیاهان از بارداری پیشگیری‌‌‌‌ می‌کند.

این باور نیز صحت علمی ندارد.

انزال بدون دخول باعث باروری نمیشود. انزال روی قسمت خارجی مهبل هم‌‌‌‌ می‌تواند ضیمنه ساز بارداری شود. در ضمن نیازی نیست یک زن به ارگاسم برسد تا بتواند باردار شود.

استفاده از دو کاندم سبب محافظت بیشتر‌‌‌‌ می‌شود. این باور هم اشتباه است. به کار گرفتن کاندوم زنانه و مردانه در کنار هم اصطکاک بیشتری ایجاد کرده و در صورت پاره شدن کاندم احتمال بارداری بیشتر‌‌‌‌ می‌شود.

منبع : مینت

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان