براساس گفته فعالان بازار تایر، حدود 10 ماه است که واردکنندگان ارز دولتی مخصوص واردات لاستیک را دریافت نکردهاند و اکنون دست کم 150 هزار حلقه تایر سنگین مدتهاست در گمرکات مانده و در معرض تخریب است و چون ارز 4200 تومانی در اختیار واردکننده نیست، نمیتوان آنها را دریافت کرد.
در همین حال، مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به رئیس انجمن صنفی صنعت تایر از حذف ارز 4200 لاستیک خبر داده است.
در این رابطه دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین معدنی و راهسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که آیا ارز 4200 تومانی از لاستیک حذف شده است؟ می گوید: «اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرده است لاستیک و مواد اولیه لاستیک از گروه یک دریافت ارز، به گروه دو منتقل و بر این اساس ارز تخصیصی به این گروه، نیمایی شده است.»
«عبدالرضا صالحی» درباره تاثیر حذف ارز دولتی از حوزه واردات لاستیک افزود: «در روزهای آینده حذف ارز دولتی از لاستیک احتمالا باعث افزایش قیمت لاستیک خواهد شد. همچنین به دلیل افزایش میزان تقاضا و کمبود مواد اولیه، تولید لاستیک نیز تا حدودی کمتر شده است؛ به طوریکه کمبود لاستیک در بازار احساس میشود.»
وی اظهار کرد: «مواد اولیه لاستیک خودروهای سواری نیز وارداتی است. از طرفی لاستیک خودروهای سنگین و کامیون هم وارداتی است و ایران هنوز نتوانسته تکنولوژی تولید لاستیکهای سنگین را در کشور راهاندازی کند. با تخصیص ارز نیمایی به لاستیک خودروهای سواری و سنگین، قیمت لاستیک احتمالا افزایش مییابد و ممکن است در نتیجه بحث روانی آن قیمت کرایههای تاکسی و حمل و نقل نیز متاثر شوند.»
پیشبینی میشود در اثر توقف عرضه ارز 4200 تومانی به واردات مواد اولیه ساخت تایر، بهای تایر خودرو از 70 تا 100 درصد افزایش پیدا کند و بر قیمت تمام شده خودرو هم تاثیر بگذارد.