اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

استقبال ناچیز از فروش سهام عدالت/ حجم معاملات تنها به ۱۳ میلیارد تومان رسید

به گزارش اقتصاد آنلاین، اندکی بعد از انتشار اعلامیه‌ی نحوه معاملات سهام عدالت، فعالان بازار سرمایه به معاملات 37 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت پس از اتمام زمان معاملات عادی بورس چشم دوختند.

گفته شده بود بانک‌ها و کارگزاری‌هایی که بنا به درخواست دارندگان سهام عدالت تعهد فروش 30 درصد از سهام آن‌ها را داشتند می‌توانند از ساعت 12:45 الی 14 امروز سفارشات تجمیع شده را بسته به صلاح دید کارشناسان خود و پس از هماهنگی با ناظر بازار به فروش رسانند.

بررسی‌های اقتصاد آنلاین حاکی از آن است که سفارشات فروش در نمادهای منتهی به عدد 4 (مربوط به بازار چهارم) با سرعت کمی راهی سامانه معاملات شد به نحوی که جمعاً حدود 13 میلیارد تومان سهام عدالت مورد معامله قرار گرفت، در حالی که مجموع معاملات امروز به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسید و جمع معاملات عادی 37 نماد مربوطه از دو هزار و 700 میلیارد تومان فراتر رفته بود.

ارزش صف‌های فروش سهام عدالت نیز به سختی به 14 میلیارد تومان رسید، این در حالیست که ارزش صف‌های خرید قبل از پایان معاملات عادی به چهار هزار و 600 میلیارد تومان رسیده بود.

طبق آخرین آمار حدود 49 میلیون سهام عدالت را در اختیار داشته و کمتر از 14 میلیون نفر درخواست مدیریت مستقیم سهام خود را ثبت کرده‌اند، اگر میانگین ارزش سبد هر نفر را 10 میلیون تومان درنظر بگیریم مجموع سهام عدالت قابل عرضه امسال به 42 هزار میلیارد تومان می‌رسد. جمع عرضه‌های امروز تنها 27 میلیارد تومان بود که حتی به یک هزارم هم نرسید.

عدالت 3.13

اتفاق مهم دیگر امروز تشکیل صف سنگین خرید در یکی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت یعنی پالایش نفت اصفهان بود که خریداران در صف‌نشسته به امید پایین بودن سطح آگاهی سهامداران در انتظار تصاحب سهام عدالت قشر کم‌درآمد جامعه بودند.

حجم کم سفارشات فروش می‌تواند ناشی از عدم عجله و دید بلندمدت مشمولین سهام عدالت، اطلاع‌رسانی ناکافی بابت نحوه فروش و یا سؤال‌های بی‌شمار سهامداران باشد. دلایل دیگری مثل ناشناخته بودن پیامدهای اقدام شتاب‌زده، ناهماهنگی بین ارکان بازار و نبود تجربه کارگزاری‌ها در موارد مشابه را می‌توان مورد اشاره قرار داد.

بهبود بازار در روزهای اخیر نیز کارگزاران را برای فروش دارایی‌های ارزشمند سهامداران عدالت دچار تردید کرده زیرا مقرر شده که منافع دارندگان سهام عدالت تا جای ممکن حفظ گردد، تعلل در ارسال سفارشات شاید به این خاطر باشد که امانت‌داران مردم بتوانند این دارایی ارزشمند را به بهای بیشتری به فروش رسانند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان