شناسه : ۲۰۲۵۷۵۴ - جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۶
صادرات کالای ایران به کشورهای دوردست در دوران کرونا
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا علیخانزاده با اشاره به گستردگی اثرات و خسارات وارده ویروس کرونا به بسیاری از کسب و کارها و اقتصاد، اظهار کرد: با توجه به آنکه دامنه خسارات ناشی از بحران ویروس کرونا بسیار عمیق و وسیع ارزیابی شده است، موضوع تقاضا که منشاء تولید و عرضه محسوب می شود، به یکباره برای بسیاری از کالاها و خدمات متوقف شده و در صورتی که این وقفه طی چند ماه تداوم داشته باشد، موجب بهم ریختگی و ازهم پاشیدگی اقتصاد می شود و اثرات و پیامدهای زیانباری به اقتصاد وارد می کند.
وی ادامه داد: به دلیل آنکه روابط اقتصادی کشور ما با دنیا در حوزه های مالی، پولی، کالایی و خدماتی به طور کامل برقرار نیست اثرات کرونا نسبت به برخی از اقتصادها کمتر است، ولی همین تاثیرگذاری کم به دلیل ضعیف بودن ساختارهای اقتصادی کشور، می تواند شرایط شکننده ای را به وجود آورد که لازم است تدابیر هوشمندانه و مدبرانه در این خصوص اندیشیده شود.
ایجاد تنفس در معوقات سازمان امور مالیاتی تا مهر 99
رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون در ادامه بر لزوم ایجاد تنفس در پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی واحدهای تولیدی و خدماتی تا مهر ماه امسال و پس از آن تعهد پرداخت حق بیمه دوران کرونا طی یکسال تاکید و ایجاد تنفس در پرداختهای معوق سازمان امور مالیاتی تا اول مهرماه 1399 و بعد از آن اخذ مالیات های معوق به صورت اقساط یکساله را پیشنهاد کرد.
به گفته وی، هرگونه تعیین مالیاتهای مستقیم برای دوره مالی منتهی به سال 1398 بهتر است بعد از مهرماه سال 99 مطالبه شود.
علیخانزاده در عین حال استمرار صادرات با شرایط قبل از بحران کرونا را حداقل تا یکسال آینده ممکن ندانست و گفت: در چنین شرایطی عرضه ارز حاصل از صادرات بخش غیر دولتی به بانک مرکزی از طریق صرافی ها نباید ملاک عمل واقع شود، بلکه تعهد برگشت ارز به عنوان صرفاً برگشت به چرخه اقتصاد باید مدنظر قرار گیرد و ملاک، رفع تعهد اظهارنامه های صادراتی در مقابل واردات باشد.
صادرات کالای ایرانی را منوط به کشورهای همسایه نکنیم!
رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون با بیان اینکه در شرایط کرونا نباید تنها بر صادرات کالا به کشورهای همسایه متمرکز شویم، اظهار کرد: این یک اشتباه استراتژیک است که صادرات کالای ایرانی را فقط منوط به کشورهای همسایه کنیم از این رو با حفظ کشورهای هدف صادراتی در مجاورت ایران اسلامی، لازم است توسعه بازارهای هدف صادراتی به مقصد کشورهایی که دور دست تر و دارای پتانسیل های بالقوه تر هستند و کالای ایرانی قابلیت رقابت با آنها را دارد، در دستور کار قرار گیرد چرا که تنوع بازارها برای شرایط سیاسی کشور می تواند صادرات کشور را بیمه کند.
استفاده از ظرفیت تعاونیهای تامین و توزیع در دوران کرونا
وی در پایان نقش تعاونی های تأمین و توزیع را در حذف دلالان موثر دانست و گفت: تعاونی ها با توجه به مسئولیت اجتماعی خود به ویژه تجربه مثبت دوران جنگ تحمیلی می توانند در شرایط حاضر موثر واقع شوند لذا باید از ظرفیت و پتانسیل آنها در ایجاد فضای مناسب اقتصادی استفاده و بسیاری از تصدیگری ها را به آنها واگذار کرد.