در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

قضاوت نادرست درمورد انتخاب و ازدواج جوانان ممنوع!

یک روانشناس در رابطه با قضاوت‌های دیگران در انتخاب و ازدواج دختران و پسران جوان توضیحاتی داد.

قضاوت نادرست درمورد انتخاب و ازدواج جوانان ممنوع!

قضاوت نادرست درمورد انتخاب و ازدواج جوانان ممنوع!مهرداد ثابت، روانشناس در گفت و گو با خبرنگارحوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ذهن ما انباشته از یادگیری‌ها و تصوراتی است که در گذشته شکل گرفته و با آن خود یا دیگران را در زمان حال قضاوت می‌کنیم به طوری که در همان اولین برخورد با دیگران، تصویری را از او در ذهن می‌سازیم و این عمل دو طرفه است چرا که طرف مقابل نیز تصویری از ما در ذهن خود دارد.

وی بیان کرد: اگر این تصویرسازی‌ها درست، دقیق و به دور از قضاوت‌های عامدانه و مقدمه‌ای برای شناخت بیشتر باشند می‌توانند به دو طرف در طرح ریزی یک ارتباط موفق کمک کنند.

این روانشناس تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که اگر این تصویرسازی‌ها مبنای قضاوت و ارتباط بین فردی شوند و افراد به این نوع قضاوت کردن دیگران خو بگیرند بدین معناست که ذهن، انعطاف پذیری لازم برای درک موقعیت‌های جدید را ازدست می‌دهد و این درست مانند فردی است که آنقدر به زیبایی اطراف خود خو گرفته و عادت کرده که دیگر کوچک‌ترین توجهی به آن نمی‌کند.

ثابت در رابطه با قضاوت و نظر مردم در خصوص انتخاب و ازدواج دختران و پسران جوان گفت: در تمامی تصمیم گیری‌های زندگی از جمله ازدواج، در صورتی قضاوت و نظر صحیح دیگران می‌توانند در شناخت طرف مقابل به افراد کمک کنند که دختران و پسران جوان، این قضاوت و نظر‌های درست را به عنوان مقدمه‌ای برای شناخت فرد مقابل خود استفاده کنند و اصرار نداشته باشند به خود بباورانند که طرف مقابلشان از عیب مبرا است و در این میان هم بپذیرند که خود نیز از عیب و نقص مبرا نیستند.

وی ادامه داد: در مقابل، اگر دختر و پسر جوان، از قضاوت کردن دیگران به اندازه مرگ وحشت داشته باشند و این قضاوت آن ها، تنها دلیل تصمیم گیری در ازدواجشان باشد باید بدانند که هرگز ارتباط واقعی شکل نخواهد گرفت و اگر هم شکل بگیرد ارتباطی که برپایه قضاوت‌های دیگران بنا شده باشد هیچ گونه صلح و آرامشی را در رابطه آن‌ها در قبل از ازدواج و پس از آن به ارمغان نخواهد آورد.

این روانشناس افزود: در تمامی ارتباط‌ها خواه با افراد صمیمی مثل خانواده و دوستان و خواه با جامعه و دیگر افرادی، چون همسایه‌ها سوءتفاهم‌هایی وجود دارد که ممکن است قضاوت‌های نادرستی را بدنبال داشته باشند که از آن جمله می‌توان به موقعیت‌های مبهم، حرف‌های دو پهلو و... اشاره کرد که تمامی این‌ها می‌توانند به این قضاوت‌های نادرست دامن بزنند.

ثابت با بیان یک مثال تاکید کرد: افرادی که از قضاوت‌ها و نظر‌های نادرست دوری می‌کنند می‌توانند با قرار نگرفتن در موقعیت‌های سوال برانگیز مانند به مهمانی‌هایی که در آن‌ها کار‌های خلاف هنجار انجام می‌شود، تا حد زیادی باعث کاهش این قضاوت‌ها شوند، اما در خصوص مسئله ازدواج، دختران و پسران جوان هرگز نباید اجازه دهند که قضاوت‌ها و نظر‌های نادرست و عامدانه دیگران مانع شکل گیری زندگی و خوشبختی آن‌ها شود.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: تمامی افراد اصرار دارند که دیگران را قضاوت نکنید، اما حقیقت این است که قضاوت نکردن یک توصیه قریب به محال است؛ بنابراین بهتر است افراد، قضاوت‌های خود و دیگران را مدیریت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان