به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین حسن ملایی با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به روایاتی که از ناحیه معصومین(ع) به ما رسیده بود و اینکه در عصر غیبت امام زمان(عج) که عصر حیرت و عدم دسترسی به امام معصوم(ع) و از طرفی هجمه همه جانبه شیطان و تمام کادر شیطانی از طرف دیگر به جامعه ایمانی و به ایمان و باورهای اصیل مردم بوده، ما را به این فکر و اندیشه وادار کرد که پروژهای را تحت عنوان «لغزشهای اعتقادی در عصر غیبت پیشنهاد داده شود، که الحمدلله مورد تصویب واقع شد.
وی گفت: مراد در این پروژه این نبود که در عصرهای دیگر، لغزشهای اعتقادی نداشتیم و به باورها و دین مردم خللی وارد نمیشده، بلکه مراد این بود که علاوه بر لغزشها، در اعتقادات و باورهایی که در سایر دورانها برای جامعه ایمانی پیش میآمده، تأکیدات ویژهای که معصومین(ع) برای عصر غیبت امام زمان(عج) تا زمان ظهور برشمردند و تاکید و اصرار زیادی بر حفظ دین و حفظ عقاید و باورها داشتند، بنابراین تأکیدها، تصمیم گرفته شد که در این پروژه، علاوه بر آنچه تحت عنوان مشترکات و عموماتی که باعث لغزشهای اعتقادی میشود و در همه اعصار بوده، آنها را مورد بررسی قرار دهیم و یک بازخوانی دوباره داشته باشیم و نیز برخی از اعتقاداتی که مربوط به عصر غیبت و اختصاصات آن امر هستند را داشته باشیم.
پژوهشگر پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با اشاره به برخی از لغزشهای اعتقادی مرتبط با عصر غیبت که در این اثر مطرح شده، تصریح کرد: به عنوان نمونه، بحث شک تردید در امام زمان(عج) در عصر اعتقاد به امام زمان(عج)، شک و تردید در تولد امام زمان(عج)، شک و تردید در عقیده رجعت(که از اختصاصات شیعه است)، اعتقاد به 13 امام قائل شدن و امثال این موارد یا اینکه امام زمان(عج) اصلا در روی زمین نیستند و در یک عالم دیگری هستند، این موارد لغزشهایی بوده که در بُعد اعتقادی جزء اختصاصات عصر غیبت بوده که ما سعی کردیم با یک جامعنگری، همه این لغزشهای مشترک و اختصاصی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
وی افزود: البته قبل از آن تلاش کردیم که اصلاً بحث لغزشهای اعتقادی و گونههای آن را شناسایی کنیم مثل اینکه از شک، تردید، بدبینی، کفر، نفاق و انکار و امثال آن را جزء گونههای لغزشهای اعتقادی بیاوریم یعنی لزوماً لغزش اعتقادی به معنای انکار یک باور نیست، بلکه شک، ریب، نفاق، شرک، غلو و امثال آن، همه به گونهای درواقع لغزشهایی هستند که جزء گونههای لغزشهای اعتقادی میشوند، بعد از اینکه گونهشناسی کردیم، اساساًبه بررسی گونهها و تنوع آن پرداخته شده است.
ملایی درباره بررسی زمینهها و عوامل ایجاد لغزشهای اعتقادی در عصر غیبت ادامه داد: بعد از مرحله دوم که مورد شناسایی قرار دادیم که چه عوامل و چه زمینههایی باعث لغزشهای اعتقادی میشود، سعی کردیم هم زمینههای درونی(اینکه در درون انسانها چه اتفاقاتی میافتد که چنین حالتی رخ میدهد) و هم زمینهها و عوامل بیرونی(که باعث میشود این لغزشها رخ بدهد) را واکاوی، شمارش، مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.
وی خاطرنشان کرد: در انتهای این پژوهش تلاش کردیم که باتوجه به زمینههای درونی و بیرونی، که باعث لغزشهای اعتقادی برای افراد مسلمان و مؤمن در عصر غیبت میشود، راهکارهایی را که لاجرم ناظر به زمینههای درونی و بیرونی هستند، ارائه کنیم.
مؤلف کتاب «لغزشهای اعتقادی در عصر غیبت» با اشاره به هدف از تألیف این اثر تصریح کرد: هدف از این کار، این بود که ما بتوانیم در یک طرح جامعی هم مخاطب خود را به یک شناختی در بحث گونهشناسی لغزشها برسانیم و اینکه بتوانند خودرا رصد کنند و در مرحله دوم بتوانیم برای اینکه درمان و حتی پیشگیری کنیم یعنی از این لغزشها جلوگیری کنیم، زمینههای درونی و بیرونی را شناسایی کنیم که هم برای افراد و هم برای نهادهای رسمی و غیر رسمی فرهنگی که دغدغه این کار را دارند، این زمینهها را بشناسانیم تا بتوانند از آنها جلوگیری کنند یا آنها را از بین ببرند.
وی افزود: در مرحله آخر با ارائه راهکارهایی برای افراد، خانوادهها، نهادهای مردمی، ارگانهای دولتی و رسمی، حوزهها و دانشگاهیان و امثال اینها بتوانیم راهکارهای درمانی را ارائه کنیم تا بتوانیم بزرگترین دغدغه ائمه معصومین(ع)، مسلمانان و مؤمنان در عصر غیبت، که در اصطلاح معروف به عصر آخرالزمانی هستند را انشاءالله تا حدی تحت پوشش قراربدهیم و افراد بتوانند با حفظ باورها و ایمانهای مقدس و اصیل خود، مدت زمان دنیا را انشاءالله به سلامت سپری کنند و به موجب آیه{قد افلح المؤمنون} ایمان را با خود به سرای دیگری که زندگی ابدی ما قرار است ادامه یابد، برسانند.
ملایی با بیان این که این اثر در آستانه انتشار است، با اشاره به ساختار این اثر تصریح کرد: کتاب «لغزشهای اعتقادی در عصر غیبت؛ گونهها، ریشهها و راهکارها» متشکل از 4 بخش کلیات، گونهشناسی، زمینهشناسی و راهکارشناسی است. این اثر که از مصوبات قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه باجریانها و فرق انحرافی است، در حدود 260 صفحه به زودی منتشر خواهد شد.