هواوی Y۷p در برابر سامسونگ گلکسی A۳۰s؛ مقایسه دو میان رده زیبای بازار

گوشی هواوی Y۷p به تازگی وارد کشور شده تا نقش یک میان رده اقتصادی را ایفا کند. چند روز قبل این گوشی را در دیجیاتو بررسی کردیم و به طور کامل با ویژگی هایش آشنا شدید

هواوی Y7p در برابر سامسونگ گلکسی A30s؛ مقایسه دو میان رده زیبای بازار

گوشی هواوی Y7p به تازگی وارد کشور شده تا نقش یک میان رده اقتصادی را ایفا کند. چند روز قبل این گوشی را در دیجیاتو بررسی کردیم و به طور کامل با ویژگی هایش آشنا شدید. از جمله نقاط قوت اصلی این گوشی می توان به طراحی زیبا و کیفیت ساخت خوب، نمایشگر باکیفیت، سخت افزار مناسب برای استفاده روزمره و شارژدهی فوق العاده باتری اشاره کرد. از آنجا که هواوی و سامسونگ همیشه رقیب یکدیگر بوده اند، در این مطلب یکی از گوشی های هم رده سامسونگ یعنی گلکسی A30s را برای مقایسه با هواوی Y7p انتخاب کردیم.

جدول زیر مشخصات اصلی این دو گوشی را در برابر هم نشان می دهد.

با اینکه مشخصات دو گوشی تا حد زیادی به هم نزدیک است اما اختلاف قیمت قابل توجهی بین هواوی Y7p و گلکسی A30s به چشم می خورد. در ادامه به طور اجمالی ویژگی های مختلف این دو گوشی را با هم مقایسه می کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی Y7p و سامسونگ گلکسی A30s هر دو از بدنه پلاستیکی بهره می برند که کاملاً محکم و مقاوم ساخته شده است. پنل پشتی هر دو گوشی کاملاً براق است تا حس شیشه را به شما القا کند، هرچند در این زمینه چندان موفق نیست. از نظر رنگ بندی، هواوی فقط رنگ های آبی شفقی و مشکی را برای این میان رده انتخاب کرده ولی گلکسی A30s در رنگ های مشکی، سفید، ارغوانی قابل تهیه است.

نسبت نمایشگر به بدنه در هواوی Y7p به 82.4 درصد و در گلکسی A30s به 84.9 درصد می رسد. بدین ترتیب سامسونگ در کاهش حاشیه ها اندکی بهتر عمل کرده است. دوربین سلفی هم در این دو گوشی به ترتیب در حفره بالای صفحه و ناچ قطره ای قرار گرفته. یکی دیگر از تفاوت های این دو میان رده، حسگر اثر انگشت است. هواوی از حسگر فیزیکی سریع و دقیق در پشت بدنه استفاده کرده ولی گلکسی A30s به حسگر نه چندان سریع و پر دردسر اپتیکال زیر نمایشگر مجهز شده است.

از نظر ارگونومی گلکسی A30s کمی برتری دارد. این گوشی اندکی کوچک تر و 7 گرم سبک تر است. درگاه USB-C هم یکی دیگر از نقاط قوت میان رده سامسونگ محسوب می شود در حالی که هواوی Y7p به درگاه منسوخ میکرو USB مجهز شده است.

نمایشگر

نمایشگر هواوی Y7p و گلکسی A30s از دو تکنولوژی متفاوت یعنی IPS LCD و سوپر امولد بهره می برند. مشخصات دقیق نمایشگر این دو گوشی را در جدول زیر می بینید:

همان طور که می بینید نمایشگر این دو گوشی از نظر مشخصات، بسیار به هم نزدیک هستند. تنها تفاوت اصلی به تکنولوژی پنل بر می گردد و همان طور که انتظار داریم، گلکسی A30s با کنتراست بی نهایت و غنای رنگ عالی، همه چیز را چشم نواز تر نشان می دهد. با این حال هواوی Y7p هم یکی از بهترین صفحه های IPS LCD دنیای میان رده ها را دارد. حداکثر روشنایی صفحه هر دو گوشی نیز حدود 500 نیت است تا در اکثر شرایط نوری بتوانید به راحتی محتوای صفحه را ببینید.

سیستم عامل و رابط کاربری

هواوی Y7p و سامسونگ گلکسی A30s از سیستم عامل اندروید 9 به همراه رابط کاربری اختصاصی بهره می برند. البته هر دو گوشی قابلیت ارتقاء به اندروید 10 را دارند و میان رده هواوی همین حالا به اندروید 10 آپدیت شده اما از وضعیت آپدیت میان رده سامسونگ اطلاع دقیقی نداریم.

یکی از تفاوت های اساسی این دو گوشی، بهره مندی هواوی Y7p از سرویس های موبایل هواوی یا همان HMS است که جای سرویس های گوگل یا GMS را می گیرد. در مقابل، گلکسی A30s به طور کامل از سرویس های گوگل برخوردار است.

رابط کاربری هر دو گوشی یعنی EMUI 10 و One UI 2.0 بسیار ساده و کارآمد طراحی شده و در عین حال، امکانات شخصی سازی متعددی را در اختیار شما قرار می دهد. نکته مهم این است که هر دو گوشی تجربه نسبتاً روان و کم نقصی از اندروید را در اختیار شما می گذارند.

سخت افزار

هواوی Y7p از چیپست نه چندان جدید Kirin 710F بهره می برد که تاکنون در ده ها گوشی هواوی و آنر استفاده شده است. سامسونگ هم چیپست ساخت خودش یعنی اگزینوس 7904 را در گلکسی A30s به کار گرفته است. این دو چیپست به ترتیب 628 و 504 روز قدمت دارند. جدول زیر مشخصات این دو چیپست را نشان می دهد.

همان طور که می بینید روی کاغذ برتری با هواوی Y7p است. چیپست این گوشی با فناوری 12 نانومتری ساخته شده که مصرف انرژی بهینه تری را به همراه دارد. چهار هسته قدرتمند کورتکس A73 نیز برای پردازش های سنگین به کمک شما می آید. پردازشگر گرافیکی میان رده هواوی از نظر تکنولوژی کمی قدیمی تر است ولی 2 هسته بیشتر از رقیب دارد. بدین ترتیب انتظار می رود هواوی Y7p در زمینه پردازش به شکل محسوسی قوی تر از گلکسی A30s باشد. ما قبلاً دو گوشی با سخت افزار مشابه یعنی هواوی Y9 پرایم 2019 و گلکسی A30 را با یکدیگر مقایسه کرده ایم که به خوبی برتری چیپست Kirin 710F به اگزینوس 7904 را نشان می دهد.

هواوی Y7p با 4 گیگابایت رم و 64 وارد بازار می شود ولی گلکسی A30s سه پیکربندی 3/32 گیگابایتی، 4/64 گیگابایتی و 4/128 گیگابایتی دارد. در هر دو گوشی می توانید  با استفاده از درگاه اختصاصی کارت حافظه تا 512 گیگابایت به ظرفیت حافظه اضافه کنید.

از نظر امکانات ارتباطی، هر دو گوشی به بلوتوث 5 مجهز هستند و از فناوری های متعدد مکان یابی ماهواره ای بهره می برند. گلکسی A30s از استاندارد وای فای 802.11a/ac پشتیبانی می کند ولی هواوی Y7p از این قابلیت بی بهره است.

دوربین

هواوی Y7p و سامسونگ گلکسی A30s از دوربین اصلی سه گانه و یک دوربین سلفی بهره می برند که در ادامه مشخصات آنها را می بینید.

هواوی با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی که سنسور بزرگی دارد، روی کاغذ بهتر از رقیب عمل می کند. دوربین فوق عریض هر دو گوشی عملکردی مشابه یکدیگر دارند. دوربین عمق سنج هم که اصولاً کاربرد خاصی ندارد. در زمینه دوربین سلفی، برتری روی کاغذ با میان رده سامسونگ است چون از سنسوری با رزولوشن بهتر بهره می گیرد.

با این حال طبق تجربه ای که با هواوی Y7p داشتیم، کارآیی دوربین اصلی این گوشی در حد انتظار نیست و به نظر نمی رسد در مجموع، تفاوت خاصی بین عملکرد دوربین های این دو گوشی وجود داشته باشد.

باتری و شارژ

با اینکه هر دو گوشی از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بهره می برند، ولی اختلاف قابل توجهی بین شارژدهی آنها وجود دارد. هواوی Y7p در تست باتری پی سی مارک رکوردشکنی کرد و توانست بیش از 15 ساعت با وای فای روشن و روشنایی 50 درصدی نمایشگر زیر این تست سنگین دوام بیاورد. این رقم برای گلکسی A30s حدود 11 ساعت است. با این حساب گلکسی A30s نهایتاً یک روز و نیم شما را همراهی می کند ولی هواوی Y7p به راحتی دو روز کامل جواب می دهد.

البته از نظر سرعت شارژ، داستان برعکس است. گلکسی A30s از شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می کند ولی هواوی به شارژر 10 واتی معمولی بسنده کرده است. بدین ترتیب میان رده سامسونگ طی کمتر از 2 ساعت به طور کامل شارژ می شود ولی شارژ کامل هواوی y7p بیش از دو ساعت و نیم طول می کشد.

جمع بندی

هواوی Y7p و گلکسی A30s دو میان رده خوش ساخت و زیبا از دو غول تکنولوژی چین و کره جنوبی هستند که نیازهای روزمره کاربران را به خوبی برآورده می کنند. از جمله تفاوت های محسوس بین دو گوشی می توان به تکنولوژی نمایشگر اشاره کرد که انتخاب هرکدام به سلیقه شما بستگی دارد. از طرفی قدرت سخت افزاری و شارژدهی هواوی Y7p به مراتب بهتر از رقیبش است. البته باید به فقدان سرویس های موبایل گوگل در میان رده جدید هواوی نیز اشاره کرد که باید قبل از خرید، توجه ویژه ای به آن داشته باشید. در نهایت باید به اختلاف قیمت قابل توجه این دو گوشی اشاره کرد که ارزش خرید هواوی Y7p را بالا می برد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان