اواخر اردیبهشت ماه بیمه مرکزی بخشنامه جدید خود را به تمامی شرکت های بیمه ابلاغ کرد و براساس این بخشنامه، از اول خردادماه سال جاری لازم شد که شرکت های بیمه بدون ارائه نسخه کاغذی، نسبت به صدور بیمه نامه شخص ثالث خودروها اقدام کنند و این یعنی بیمه نامه شخص ثالث تنها به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد، تصمیمی که بیمه مرکزی در راستای صرفه جویی در مصرف بی رویه کاغذ، حفاظت از محیط زیست و همچنین کاهش مراجعه حضوری بیمه گذاران به شرکت ها و مراکز بیمه گرفته است.
با این حال، ابهاماتی با اجرای حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث بوجود آمده است و یکی از اصلی ترین سوالات این بخش، میزان اعتبار و همچنین نحوه استفاده از بیمه نامه های الکترونیکی خواهد بود که شبهاتی را بوجود آورده است. در این خصوص بیمه مرکزی اعلام کرده که از نظر اعتبار، بیمه نامه های کاغذی و الکترونیکی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و چه بسا با استفاده از بیمه نامه های الکترونیکی، دریافت خسارت و یا محاسبه تخفیف های عدم خسارت حفظ با راحتی بیشتری انجام خواهد شد.
بعد از صدور، شرکت بیمه اطلاعاتی نظیر کد یکتای بیمه نامه، لینک نسخه قابل چاپ بیمه نامه و همچنین آدرس الکترونیکی سامانه استعلام اصالت بیمه نامه در سایت بیمه مرکزی را از طریق پیامک، ایمیل و یا سامانه اینترنتی در اختیار بیمه گذار قرار می دهد و بلافاصله بعد از صدور بیمه نامه شخص ثالث، بیمه گذاران با استفاده از کد یکتای بیمه نامه خود می توانند از سایت مرکزی استعلام گرفته و از اعتبار و صدور قطعی بیمه نامه خود مطمئن شوند.