وبسات تکرا - یاور قاسمی: شرکت خودروسازی مک لارن (McLaren) نمونه جدید از ابرخودروهای خود را به بازار معرفی نمود. این خودرو که مک لارن 720S نام دارد، برای اوابن بار در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2017 میلادی به نمایش عمومی درآمد.
مک لارن 720S بر پایه مدل قبلی این شرکت، مک لارن 650S ساخته شده و علاوه بر دگرگونی چهره و بازسازی ظاهری (Facelift)، در بخش موتور و پیشرانه نیز مورد بهینه سازی قرار گرفته است.
طراحی بدنه و ظاهرمک لارن 720S نیز مانند سایر محصولات این شرکت که بر اساس یک پلتفرم مشخص از سال 2010 میلادی تولید شده، دارای سه تیپ Sport ، Super و Ultimate بوده که هر کدام از قابلیت های خاص و منحصر به فردی برخوردار شدهاند. این خودرو از تکنولوژی نسل جدیدی Monocell در ساخت شاسی برخودار بوده که با استفاده از الیاف فیبر کربن وزن خودرو را نسبت به نسل قبلی و مدل 650S به میزان 17.6 کیلوگرم کاهش داده و به 1.322 کیلوگرم رسانده است. بدنه مک لارن 720S نیز به طور یکپارچه بوده که از فیبرکربن ساخته شده است.
سیستم تعلیق مک لارن 720S نیز بهبود یافته و با استفاده از کمک فنرهای هیدروپنوماتیک و سیستم Proactive Chassis Control II اختصاصی شرکت مک لارن، مجهز به 21 سنسور شده که وضعیت و عملکرد خودرو را به صورت همیشگی تحت نظر داشته و بهترین تنظیمات را برای آن انتخاب مینماید.
این سیستم قابلیت تنظیم در سه وضعیت Comfort، Sport و Track را داشته که با انتخاب هر کدام نحوه عملکرد خودرو به طور کلی تغییر خواهد کرد. تایرهای این ابرخودرو نیز ساخت شرکت تایرسازی پیرلی (Pirelli) ایتالیا و از نوع بسیار باکیفیت P Zero بوده و در جلو با سایز 245/35/19 و در عقب با سایز 305/30/20 ارائه میگردد.
فرم طراحی بدنه مک لارن 720S نیز بسیار پیشرفتهتر و متفاوت با مک لارن 650S بوده و این مساله در حراحی ورودیهای هوای این خودرو نمود بیشتری دارد. در طراحی مک لارن 720S بر خلاف مک لارن 650S ورودیهای هوای موجود در بخش انتهایی درها حذف شده است. به جای این ورودیها و به منظور تامین هوای مورد نیاز برای تنفس این نیروگاه پرقدرت، جریان هوا از طریق یک ورودی قرار گرفته شده در بخش میانی سقف و شیشه عقب وارد موتور میگردد.
این طرح توسط راب ملویل (Rob Melville)، سرپرست طراحان شرکت مک لارن مطرح شده و بر اساس اعلام شرکت، بازدهی بسیار بالاتری نسبت به نمونههای قبلی دارد. علاوه بر این ورودیهای هوایی مانند سایر خودروهای موجود در بازار در مک لارن 720S وجود دارد. به عنوان مثال میتوان به ورودیهای هوای قرار گرفته در بخش پایینی چراغهای جلویی و جلو پنجره اشاره کرد.
موتور و پیشرانه
مک لارن 720S از یک موتور هشت سیلند خورجینی 4.0 لیتری به حجم دقیق 3.994 سیسی استفاده میکند. این موتور با آرایش 90 درجه ساخته شده و سیستم توربوشارژر دوگانه الکتریکی شرکت مجهز شده است. این موتور از نوع DOHC بوده و مجهز به 32 سوپاپ است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 710 اسب بخار در دور موتور 7.250 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز 770 نیوتون متر بوده که در دور موتور 5.500 RPM در اختیار راننده قرار میگیرد.
این ابرخودروی مک لارن در زمانی معادل 2.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتردر ساعت، 7.8 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت یک چهارم مایل (400 متر) را در زمان 10.5 ثانیه طی میکند. حداکثر سرعت مک لارن 720S نیز 212 مایل در ساعت (معادل 341 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. نیروی تولیدی این موتور قدرتمند توسط یک جعبه دنده هفت سرعته جدید اتوماتیک دو کلاچه به چرخ های این خودروی موتور وسط منتقل میگردد.
به این ترتیب، قابلیتها و تواناییهای این ابرخودرو از نسل پیشن خود مک لارن 650S بالاتر بوده و با توجه به سیستم توربوی جدید، برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 4 ثانیه کمتر نیاز خواهد داشت.
تجهیزات کمکی رانندگی
با وجود اینکه ابرخودروها، معمولا مخصوص پیستهای مسابقه طراحی شدهاند اما، مک لارن 720S با لیست بلندبالایی از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی مجهز شده است. به عنوان مثال میتوان به نمونههای زیر اشاره کرد:
سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم کنترل کشش (Traction Control)
سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)
سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)
سیستم کنترل لغزش متغیر (VDC)
سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (Hill Hold Assist)
مصرف سوخت
هرچند برای ابرخودروها مصرف سوخت فاکتور مهمی به حساب نمیآید، اما مصرف سوخت مک لارن 720S نسبتا پایین بوده و توانایی پیمایش مسافتی 17.1 مایلی با هر گالن سوخت (معادل 16.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسافت شهری، 38.2 مایلی (معادل 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 26.4 مایل (معادل 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی را دارد. میزان تولید گاز آلاینده این ابرخودرو نیز 249 گرم در هر کیلومتر مسافت اعلام شده است.
کابین و طراحی داخلی
کابین مک لارن 720S جادارتر از مدل 650S بوده و فضای بیشتری را برای دو سرنشین خودرو در فراهم میکند. درهای این خودرو نیز که به سمت بالا باز میشوند پهنای زیادی داشته و ورود و خروج به آن بسیار سادهتر از گذشته است. ستون A (ستونی که مابین در و شیشه جلو وجود دارد) نیز طراحی خاصی دراد. این ستون بسیار باریک بوده و نمای وسیع و عریضی را از مسیر پیش رو در اختیار راننده و سرنشین قرار میدهد.
صفحه نمایش ابرخودروی مک لارن 720S نیز شباهت زیادی با نمونه موجود در خودروی تسلا (Tesla) داشته و یک نمایشگر بزرگ رنگی لمسی بوده که به صورت عمودی نصب شده است. با انتخاب مدل حرکتی Track، اطلاعات موجود در بخش پشت آمپر به حداقل رسیده و این صفحه نمایش بزرگ LCD تنها اطلاعات اساسی مانند سرعت، دنده و دور موتور را به نمایش میگذارد.
قیمتهنوز به صورت رسمی برای این ابرخودرو قیمتی اعلام نشده است. اما بر اساس گمانه زنیها مدل کوپه (Coupe) مک لارن 720S قیمتی در حدود 300.000 دلار (معادل 1 میلیارد و 125 میلیون تومان با احتساب دلار 3.750 تومانی در زمان نگارش) در حالت پایه خواهد داشت. این خودرو همانند سایر مدلهای تولیدی شرکت مک لارن قابلیت تجهیز به انواع و اقسام قطعات از جنس فیبر کربن را نیز داشته که قیمت آن را افزایش خواهد داد.
با توجه به فروش بیشتر نمونه بدون سقف مک لارن 650S ، برای سال 2019 میلادی نیز قرار است یک مدل روباز (Spider) نیز از این خودرو به بازار عرضه گردد. به احتمال زیاد یک مدل LT نیز از این خودرو تولید خواهد شد که از تواناییهای دینامیکی بالاتر و همچنین قیمت بالاتری سود خواهد برد.
رقبااز رقبای این ابرخودروی پرقدرت در بازارهای جهانی میتوان به نمونههای زیر اشاره کرد:
- فراری 488GTB با قیمت پایه 250.000 دلار (معادل 937 میلیون تومان)
- لامبورگینی هوراکان (Lamborghini Huracan) با قیمت پایه 204.000 دلار (معادل 765 میلیون تومان)
- پورشه 911 GT3 با قیمت تقریبی 145.000 دلار (معادل 543 میلیون تومان)
- فراری F12 برلینتا (Ferrari F12 Berlineta) با قیمت 324.000 دلار (معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان)
- آستون مارتین ونکوئیش (Aston Martin Vaquish) با قیمت پایه 290.000 دلار (معادل 1 میلیارد و 80 میلیون تومان)
آستون مارتین ونکوئیش
لامبورگینی هوراکان
مقایسه مک لارن 720S و مک لارن 650S