ماهان شبکه ایرانیان

راهنمای خرید رانا کارکرده؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط بازار

سالیان دراز است که کمپانی پژو در ایران حضور دارد و خودروهای مزین به لوگوی شیرنشان این شرکت، در هر گوشه و کنار کشورمان به چشم می‌خورند.

راهنمای خرید رانا کارکرده؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط بازار

سالیان دراز است که کمپانی پژو در ایران حضور دارد و خودروهای مزین به لوگوی شیرنشان این شرکت، در هر گوشه و کنار کشورمان به چشم می‌خورند.

البته همانگونه که استحضار دارید محصولات پژو در ایران به دو یا سه مدل قدیمی محدود شده که در تیراژ بالا و رده قیمتی نسبتا پایین بازار عرضه می‌شوند و گویا فعلا قصد بازنشستگی نیز ندارند.

پس از خروج پژو از ایران به دلیل اعمال تحریم، تولید انواع محصولات این شرکت با افت تیراژ و کیفیت مواجه شد. اما پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای (برجام)، این شرکت سریع‌تر از هر کمپانی دیگری به سوی شریک قدیمی‌اش یعنی ایران خودرو، دست دوستی دراز نمود.

حاصل این رفاقتِ دوباره، به امضای قرارداد تولید خودروهای جدید پژو در ایران منجر شد که شامل سه مدل پژو 2008، پژو 208 و پژو301 بود.

حضور مدل‌های 208 و 301 در این لیست، امیدها را برای پایان دادن به تولید خودروهای قدیمی همچون 405 و 206 در ایران زنده نمود اما تعلیق مجدد همکاری پژو با ایران خودرو به دلیل خروج ایالات متحده از برجام، تمامی رشته‌ها را پنبه کرد. هرچند مبلغ نسبتا بالایی که ایران خودرو پیش از خروج پژو از ایران برای مدل‌های 2008 و 301 (وارداتی) از مشتری ایرانی طلب می‌نمود، خود به مثابه خط بطلانی بر جایگزینی امثال 206 و 405 با مدل های 208 و 301 بود.

از میان سه مدل خودروی پژو که برای حضور در ایران در نظر گرفته شده‌ بودند، تعدادی 2008 به صورت مونتاژ داخل وارد بازار شد، 301 نیز به صورت وارداتی و به تعداد محدود وارد جاده های کشور شد اما پژو 208 هرگز وارد سبد محصولات ایران خودرو نشد.

به هرحال هر چند فعلا تولید مدل‌های جدید پژو در ایران به حالت تعلیق در آمده و سرنوشت ایشان در هاله ای از ابهام قرار گرفته اما احتمالا پس از رفع موانع موجود و تولید داخلی تعدادی از قطعات خودرو 301، ما شاهد حضور گسترده مدل نام برده شده در کشورمان با یک نام متفاوت خواهیم بود.

به هر حال فعلا تعداد نه چندان زیادی پژو301 مدل 2016 به صورت وارداتی در سطح جاده‌های کشورمان در حال تردد هستند و ما در این مقاله قصد داریم بررسی جنبه های باطنی و ظاهری این خودرو (البته نمونه فیس لیفت) بپردازیم. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

پژو301 یک مدل سدان کامپکت اقتصادی محسوب می‌شود که در سال 2012 و در نمایشگاه خودروی پاریس برای نخستین مرتبه به محضر عموم معرفی شد.

پژو 301

پژو 301 وارداتی که در بازار ایران حضور دارد

این خودرو به جهت حضور در بازارهای در حال توسعه و نوظهور نظیر خاورمیانه، شمال آفریقا، چین و آمریکای جنوبی طراحی شده و فعلا در بازار های توسعه یافته حضور نخواهد داشت.

نمونه فیس لیفت شده پژو 301 که قرار بود توسط ایران خودرو مونتاژ شود

نمونه فیس لیفت شده پژو 301 که قرار بود توسط ایران خودرو مونتاژ شود

این خودرو در سال 2017 مورد فیس‌لیفت واقع شد و قرار بر این بود که مدل جدید و فیس لیفت شده آن به بازار ایران عرضه شود. با نگاهی به ظاهر پژو 301 شاهد یک خودروی نسبتا زیبا با طراحی ساده هستیم که در قیاس با رقبای داخلی از وقار و متانت بیشتری برخوردار است.

در مدل فیس لیفت، چراغ‌های جلو و جلوپنجره مورد بازنگری قرار گرفته و نوار ال ای دی روشنایی در روز (دیلایت) به جوانب سپر اضافه شده‌اند.

در نمای روبرو، جلو پنجره جدید نسبت به قبل کوچکتر و عریض‌تر شده و لوگوی شیر ایستاده پژو از روی درب کاپوت به میانه جلوپنجره وارد شده که ظاهر زیباتری را ایجاد نموده است. اضلاع پیرامون این جلوپنجره نیز به رنگ کروم درآمده‌اند.

چراغ‌های جدید به نوعی طراحی شده‌اند که گویی چراغ‌های مدل قبلی وارونه شده و از حالت زاویه دارتری نیز برخوردار هستند. یک دریچه هوای بزرگ و کشیده در حالی در قسمت تحتانی سپر تعبیه شده که دو نوار LED دیلایت را در امتداد دو کنج بالایی خود جای داده است.

سبک طراحی این بخش به همراه جایگاه‌های مه‌شکن دو طرف آن، حالت اسپرت و مهیج‌تری را برای چهره پژو 301 جدید نسبت به مدل قبلی به ارمغان آورده است.

بر روی درب کاپوت پژو 301 فیس لیفت از خطوط حجمی در کناره‌ها و وسط این بخش استفاده شده تا سادگی نمای چهره این خودروی اقتصادی کمتر شده و جنبه تهاجمی آن به کمک سایر آرایه‌های جدید در نسخه فیس لیفت، نسبت به قبل افزایش یابد.

نمای جانبی پژو 301 در قیاس با زوایای اصلی دیگر (روبرو و عقب) از سادگی بیشتری برخوردار است. فریم پنجره‌ها تقریبا به صورت چندضلعی (غیر منحنی) طراحی شده که نشان از اقتصادی بودن خودرو دارد.

همچنین برخی خطوط مختلف بر روی این نما از بدنه مشاهده می‌شود؛ یک خط شانه‌ای حجمی از انتهای چراغ عقب تا روی گلگیر جلو امتداد یافته است. یک چین خوردگی کم عمق نیز در ناحیه تحتانی دربها و رکاب خودرو قابل مشاهده است که تقعر مناسبی را در این ناحیه پدید آورده است؛ روی گلگیرها نیز خطوطی به چشم می‌خورد.

سایز رینگ ها و چرخ‎ها متناسب با ابعاد بدنه بوده و در اینجا اثری از پلاستیک‌های مشکی رنگ تزئینی، زه دور گلگیر و غیره مشاهده نمی‌شود. آنتن سنتی در انتهای عقب سقف نیز می‌تواند با یک نمونه کوسه‌ای تعویض گردد تا جلوه‌ی مدرن‌تری را برای پژو 301 به ارمغان بیاورد.

در نمای عقب ما شاهد بالاتر کشیده شدن لبه درب صندوق عقب این خودرو هستیم که جلوه جذابی را پدید آورده است. چراغ‌های عقب به صورت یک تکه طراحی شده‌اند و نسبت به قبل کشیده‌تر و همراه با گرافیک داخلی جذاب تر عرضه شده‌اند.سپر عقب طراحی ساده‌ای داشته و نسبت به قبل حجیم‌تر به نظر می‌رسد.

به طور کلی طراحی ظاهری پژو 301 به عنوان یک سدان کامپکت اقتصادی اگرچه از فاکتور هیجان‌انگیز و فوق‌العاده مهیجی برخوردار نیست اما در داخل ایران، با توجه به حضور انواع و اقسام سدان‌های قدیمی و از مد افتاده، توانسته نظر بسیاری از مشتریان ایرانی را به سوی خود جلب نماید.

طراحی داخلی و کابین پژو 301

سبک طراحی فضای داخلی پژو 301 به نوعی مدرن و در عین حال ساده به نظر می‌رسد. سطح بالایی داشبورد عمدتا از یک سطح نسبتا صاف تشکیل شده که در قسمت پنل کیلومتر شمار دچار تحدب شده است.

نمونه وارداتی

طراحی داشبورد به گونه‌ای است که اشکال هندسی با زوایای تیز و غیرمنحنی به وفور در آن مشاهده می‌شود؛ همین سبک طراحی موجب افزایش جنبه اسپرت در داخل کابین پژو 301 شده و به نوعی با نمای بیرونی خودرو متناسب به نظر می‌رسد.

در بخش فوقانی کنسول میانی داشبورد، دریچه‌های تهویه با طراحی ساده و به صورت کشیده قابل مشاهده هستند. یک صفحه نمایشگر لمسی هفت اینچی بسیاری از وظایف را برعهده داشته و شمار دکمه‌های پیرامون آن بسیار اندک هستند. نسخه بدون نمایشگر نیز موجود است که پنل پخش صوت و یک نمایشگر تک رنگ، جایگاه نمایشگر لمسی را به اشغال خود درآورده‌اند.

پژو301

کلیدهای مرتبط با تنظیمات سیستم تهویه نیز در ناحیه پایینی صفحه نمایشگر تعبیه شده‌اند. غربیلک فرمان فرم مناسب و نسبتا جذابی دارد اما پنل کیلومتر شمار به سنتی‌ترین شکل ممکن طراحی شده و به هیچ وجه مهیج به نظر نمی‌رسد.

در اینجا خبری از پنل دیجیتال نبوده و تنها از یک صفحه نمایشگر تک رنگ در بین دو نشانگر مکانیکی دورسنج و سرعت شمار به جهت نمایش اطلاعاتی همچون میزان سوخت، دمای پیشرانه و سایر اطلاعات ضروری استفاده شده است.

همچنین دکمه‌های شیشه بالابر جلو نیز در بخش روبه‌روی اهرم تعویض دنده جانمایی شده‌اند. جنس متریال کابین از نوع پلاستیک سخت است که اگرچه کیفیت فوق العاده‌ای ندارد اما به نسبت خودروهای داخلی و مدل‌های ارزان قیمت چینی، از کیفیت بهتری سود می‌برد.

پژو301

حضور قطعات پلاستیکی به رنگ پیانو بلک نیز بر جذابیت ظاهری کابین افزوده است. در جوار اهرم ترمزدستی دو پورت AUX و برق 12 ولت تعبیه شده و دو عدد جالیوانی نیز در بخش پشتی اهرم ترمز دستی (فضای بین دو صندلی جلو) قرار داده شده است.

متاسفانه در اینجا خبری از استراحتگاه آرنج نبوده و احتمالا بایستی از انواع غیر استاندارد موجود در بازار برای این منظور استفاده نمایید. فرم صندلی‌ها بسیار ساده بوده و در مسافرت های طولانی خسته کننده خواهند بود. صندلی‌های عقب نیز حالتی نیمکتی داشته و معمولی به نظر می‌رسند.

پژو301

سرنشینان پژو 301 فضای مناسبی در اختیار دارند؛ به ویژه در ردیف عقب، فضای پا حتی برای افراد بلندقد نیز به میزان کافی وجود داشته و فضای سر در حد کافی و مناسب ارزیابی می‌شود.

یکی از نقاط قوت پژو 301 صندوق عقب بسیار جادار آن است . گنجایش صندوق عقب پژو 301 معادل 640 لیتر است که در قیاس با فضای 510 لیتری تندر90 بسیار جادارتر به نظر می‌رسد. همچنین با تا کردن صندلی‌های عقب به نسبت 60/40، این حجم تا 1330 لیتر افزایش خواهد یافت.

پژو301

به طور کلی فضای داخلی پژو 301 در قیاس با رقبای داخلی از زیبایی نسبی برخوردار بوده و مدرنتر به نظر می‌رسد. کابین این خودرو گنجایش مناسبی داشته و می‌تواند نیازهای یک خانواده متوسط (از نظر تعداد نفرات و بنیه مالی) را پاسخگو باشد.

تجهیزات و امکانات پژو301

تجهیزات و امکانات ارائه شده در مدل 2016 (وارداتی) پژو 301 به شرح زیر است:

ترمزسیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS)
کیسه هوای ایمنیکیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه
فرمانهیدرولیک، غربیلک فرمان چرمی، قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم تهویهتهویه مطبوع برقی
سیستم صوتیرادیو با نمایشگر LCD، تیونر، پخش CD، چهار بلندگو، USB، فیش ورودی، بلوتوث، دکمه‌های کنترل روی فرمان
چراغ‌هاچراغ‌های هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های سقفی عقب، چراغ داخل صندوق
آیینه‌هاآینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، آینه‌های بغل و دستگیره‌ها همرنگ بدنه (به جز بخش پایینی آینه‌ها)
شیشه‌هاشیشه‌های برقی جلو و عقب، شیشه عقب با گرمکن
تزئیناتتزئینات کرومی بر قاب پنجره‌ها و جلو پنجره، دسته دنده چرمی، کنسول وسط
تجهیزات ایمنیسیستم هشدار هوشمند، کمربندهای ایمنی عقب 3 نقطه‌ای، 2 سوییچ ریموت‌دار با دکمه سوم برای باز کردن صندوق، ایزوفیکس (محل نصب صندلی کودک)، سنسورهای پارک عقب صوتی با نمایشگر
رینگ و لاستیک185/65R15 رینگ آلومینیومی 15 اینج، رینگ یدکی فولادی 15 اینچ
صندلیصندلی‌های راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع، روکش صندلی نیمه چرمی، صندلی عقب تاشو
سایر تجهیزاتکروز کنترل و محدود کننده سرعت، صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک، زیر سیگاری و فندک، دکمه فشاری برقی برای درب صندوق بر روی داشبورد

پیشرانه و مشخصات فنی پژو 301

پژو301

شرکت پژو دو گونه پیشرانه بنزینی برای مدل 301 در نظر گرفته که یکی از آنها نمونه سه سیلندر و با حجم 1.2 لیتر بوده که به احتمال زیاد وارد بازار ایران نخواهد شد. این پیشرانه دارای حداکثر توان خروجی معادل 82 اسب بخار است . نهایت گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه از دور موتور rpm 2750 حاصل شده و برابر 118 نیوتن متر خواهد بود. این پیشرانه تنها با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه شده است.

اما پیشرانه دیگری که در پژو 301 به انجام وظیفه مشغول است، از نوع 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی بوده و دارای حجمی معادل 1.6 لیتر است. با نگاهی به آنچه در زیر درب کاپوت مدل 1.6 لیتری پژو 301 خوابیده است، متوجه می‌شوید که این پیشرانه حداقل از لحاظ ظاهری هیچ تفاوت خاصی با پیشرانه معروف tu5 موجود بر روی انواع پژو 206 رانا و غیره، ندارد که این موضوع خود می‌تواند به عنوان یک نکته مثبت برای صاحبان پژو 301 تلقی گردد.

پژو301

البته شاید هم شما خواهان برخورداری از پیشرانه‌های جدید باشید که در این صورت حضور موتور قدیمی tu5 در این خودرو چندان باب دل شما نخواهد بود. حداکثر توان خروجی و گشتاور این پیشرانه به ترتیب در دور موتور 6050 و 4000rpm برابر 114 اسب بخار و 150 نیوتن متر اعلام شده است.

یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک و یا نمونه 5 سرعته دستی وظیفه انتقال نیروی حاصل از پیشرانه را به سمت چرخ های جلو بر عهده دارند. سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع شبه مک‌فرسون و در عقب از انواع نیمه مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب شده است. ترمز جلو به صورت دستی و ترمز عقب از نوع کاسه‌ای است. شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل سه سیلندر برابر 12.9 ثانیه و در مدل چهار سیلندر معادل 10.8 ثانیه عنوان شده است.

نوع موتورEC5F
حجم موتور (cc)1600
حداکثر توان موتور (hp)114@6050
حداکثر گشتاور (Nm)150@4000
تعداد سوپاپ16
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب
استاندارد حد آلایندگیEuro6
حداکثر سرعت (km/h)180
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)10.8
سیستم انتقال قدرتAT6 شش سرعته
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) در شهر (لیتر)9
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) خارج شهر (لیتر)5.2
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) ترکیبی (لیتر)6.6
طول خودرو (mm)4442
عرض خودرو (mm)1748
ارتفاع خودرو (mm)1477
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)1190
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)50

رقبا و محصولات مشابه

پژو301

نسخه فیس لیفت شده

نمونه وارداتی پژو 301

از جمله رقبای پژو 301 در بازار ایران میتوان به چری آریزو5، ام جی 360، byd f3، سراتو 1600، برلیانس H330 اتوماتیک، آریو اتوماتیک و دناپلاس اشاره نمود.

قیمت و شرایط فروش پژو301

پژو301

هم اکنون و در زمان نگارش این نوشته (اردیبهشت 99) پژو 301 مدل 2016 بین 320 تا 380 میلیون تومان در بازار ارزش‌گذاری شده است. فروش این خودرو فعلا متوقف شده و هیچ گونه شرایط فروشی از سوی ایران خودرو برای آن اعلام نشده است.

مزایا و معایب پژو301

پژو301

نکات مثبت
  • ایمنی قابل قبولسواری نسبتا نرم
  • طراحی داخلی خوب
  • گیربکس شش سرعته
  • فضای مناسب کابین و صندوق عقب جادار
نکات منفی
  • ورود بیش از حد صدای پیشرانه به کابین در حین شتاب گیری که البته چندان غیرعادی نیست
  • چهره قدیمی و عدم عرضه در نسخه فیس لیفت شده
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان