رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور:

علت فوت آسیه پناهی چند روز آینده اعلام می‌شود

مسجدی گفت: با حضور خود در استان کرمانشاه طی چند روز آینده علت فوت مرحوم آسیه پناهی را اعلام می‌کنیم.

علت فوت آسیه پناهی چند روز آینده اعلام می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشست خبری خود که صبح امروز در سازمان پزشکی قانونی برگزار شد، اظهار کرد: در هفته قوه قضاییه پروژه‌های متعددی در استان مازندران، مرکزی، خوزستان، ایلام، چهار محال و بختیاری، البرز و سمنان افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: در دهه فجر سال گذشته 20 مرکز و 16 پروژه افتتاح شدند و روز یکشنبه 7 پروژه دیگر نیز افتتاح می‌شوند و حدود 10 هزار متر مربع به فضای فیزیکی سازمان اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به سایر پروژه‌ها بیان کرد: طرح تحول برنامه قوه قضاییه است و در پزشکی قانونی برای شناخت آسیب‌ها و راهبرد‌ها برنامه‌ای به قوه قضاییه پیشنهاد کردیم و این برنامه از زمستان سال گذشته آغاز شده است.

مسجدی ادامه داد: ساختمان کمیسیون تخصصی تهران سال گذشته افتتاح شد و هم اکنون پرونده‌ها به صورت ویدئو کنفرانس اداره می‌شوند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره اقدامات این سازمان در سال 98 گفت: دسترسی به پرونده بیماران یکی از اقداماتی بود که سال گذشته انجام دادیم، البته هنوز هم ادامه دارد و اکنون در برخی استان‌ها مثل یزد به صورت 100 درصدی به پرونده بیماران دسترسی داریم و همین موضوع منجر به کوتاه شدن روند بررسی شده است.

وی تصریح کرد: یکی از ضعف‌های سازمان کمبود نیروی انسانی است و علی رغم آن که در برنامه ششم توسعه مجوز قانونی داشتیم، اما نتوانستم در سال 98 و 97 نیروی انسانی جذب کنیم و در شرف برگزاری آزمون هستیم و ان شاء الله تا پایان سال 200 پزشک و متخصص به مجموعه ما اضافه می‌شوند.

مسجدی گفت: سازمان پزشکی قانونی در بحران‌ها حضور فعال دارد که می‌توان به حوادث آبان ماه، سقوط هواپیما، فوت شدگان تشیع جنازه سردار سلیمانی اشاره کرد.

راه اندازی بانک ژنتیک و سند پژوهشی پزشکی قانونی در سال گذشته

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: راه اندازی بانک ژنتیک و سند پژوهشی از جمله اقدامات بوده است و حدود 2 میلون پرونده‌ قضایی به سازمان ما ارجاع شد و از این میان 90 درصد مربوط به معاینات بودند و حدود 33 درصد مربوط به ادعای نزاع، 20 درصد حوادث رانندگی و 20 درصد معاینات مجدد بوده است.

وی افزود: در فصل تابستان بیشترین آمار با 29 درصد و در فصل بهار 25 درصد، پاییز 24 درصد و زمستان 20 درصد بوده است.

مسجدی گفت: در حوزه تشریح رشد و در حوزه آزمایشگاه کاهش داشتیم که این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد همکاران ما شده است و در سراسر کشور 10 آزمایشگاه ژنتیک داریم و 92 هزار نمونه کشف و 20 هزار پروفایل احصا شده است و در سال گذشته توانستیم ارتباط داده‌ای با مرکز هویت ناجا داشته باشیم.

ارجاع بیش از 9 هزار پرونده قصور پزشکی به سازمان پزشکی قانونی

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در حوزه قصور پزشکی گفت: 9884 پرونده در خصوص قصور پزشکی به پزشکی قانونی ارجاع شده است و 4 هزار محکوم و 5 هزار تبرئه داشتیم، تهران، فارس و البرز بیشترین تعداد پرونده قصور پزشکی و ایلام، لرستان و هرمزگان کمترین میزان قصور پزشکی را داشتند.


بیشتر بخوانید


کاهش 2 درصدی پرونده‌های مربوط به سقط جنین در سال گذشته

وی درباره آمار سقط جنین گفت: تاکنون در خصوص سقط جنین 12 هزار پرونده ارجاع شده که 2 درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است و 3 هزار پرونده عدم مجوز سقط داشتند و دادستان کل کشور مأموریت یافت تا این آمار رو به رشد سقط جنین با حضور او مورد بررسی قرار گیرد.

مسجدی تصریح کرد: 784 نفر متأسفانه بر اثر گازگرفتی فوت کردند و توصیه ما این است که مسائل ایمنی را رعایت کنند.

ارجاع 580 پرونده اختلال جنسی به پزشکی قانونی

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره پرونده‌های اختلال جنسی گفت: 580 پرونده اختلال جنسی داشتیم که 400 مورد آن خانم بودند که 103 مورد تأیید شد و 100 پرونده مربوط به آقایان بود که 56 مورد تأیید شده است.

مسجدی گفت: در معاینات بالینی مجموع پرونده‌ها 609 هزار نفر ادعای نزاع داشته‌اند، در حوزه همسر آزاری 85 هزار پرونده بود که عمده آن‌ها مربوط به اختلالات روانی بوده است و مدل‌هایی که بررسی شده شامل داد زدن، تهدید کردن، انداختن بار زندگی به دوش همسر، تحقیر و توهین، کنترل گری، بداخلاقی، حسادت به طرف مقابل و فقر فرهنگی، اعتیاد، عدم تفاهم، مرد یا زن سالاری و برخورد‌های غیر اساسی بوده است.

کودک آزادی 12 درصد رشد داشته است

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در حوزه کودک آزاری گفت: سال گذشته 2 هزار پرونده داشتیم که متأسفانه 12 درصد رشد داشته است، این موضوع شامل مشکلات روانی، ضعف کودک، نامشروع بودن کودک، فقر، بهداشت و تغذیه بوده است و عریان پوشی و بی توجهی به ظاهر کودک، موبایل، ماهواره، ندیدن تفاوت‌ها، توهین و ضعف باور دینی، اشتغال مادر هم از جمله موارد مهم کودک آزاری است. ما کودکانی تحت عنوان کلید به دست داریم و آن ناشی از نبود پدر و مادر در خانه است و این غفلت هم منجر به کودک آزاری می‌شود.

وی ادامه داد: 365 هزار پرونده در حوزه حوادث رانندگی داشتیم که هزار پرونده دارای صدمات ساختگی بوده و تعداد پرونده‌ها در حوزه حوادث کار 28 هزار مورد بوده است.

مسجدی با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه برای تشکیل پرونده شخصیت گفت: 28 درصد افزایش پرونده شخصیت داشتیم و این برای طی مسیر کیفری اهمیت دارد و امیدواریم با کمک دولت افزایش یابد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در حوزه سوختگی گفت: هزار مورد در حوزه سوختگی پرونده داشتیم و همچنین در حوزه غرق شدگی سال گذشته 1275 مورد فوتی داشتیم که مهمترین آن‌ها در رودخانه‌ها اتفاق افتاده است.

وی افزود: متوفیان ناشی از مصرف الکل 627 مورد بودند و نسبت به سال گذشته 142 درصد رشد داشته و وظیفه ما تکریم مردم است و مبارزه با فساد و تکریم در دستور کار ما قرار دارد.

مسجدی تصریح کرد: شفافیت ما کاملا مشخص است و در حوزه تصادفات رانندگی، مصرف الکل و نزاع اقداماتی انجام داده‌ایم و در شرف تأسیس شورای حل اختلاف برای خود هستیم و سیستم نوبت دهی الکترونیک راه اندازی شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ساختن خودرو‌های استاندارد، برطرف کردن مشکلات جاده‌ای، خویشتن داری مردم می‌تواند منجر به کاهش بسیاری از حوادث و مشکلات شود.

واکنش پزشکی قانونی به نامه جعلی درباره حوادث آبان

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به سوء استفاده و جعل نامه پزشکی قانونی در حوادث آبان ماه سال گذشته تصریح کرد: دستگاه قضا بر اساس مر قانونی عمل می‌کند و ممکن است دشمنان به دنبال سوء استفاده باشند و در همین راستا نامه‌ای از سوی ما جعل شد و ما بر اساس دستورات مرجع قضایی دستورات را ابلاغ می‌کنیم و مسئولیت اعلام حوادث آبان ماه با دولت است و از همان روز اول هم این موضوع را اعلام کردیم.

وی ادامه داد: کدام کشور در حوادث داخلی خود آمار اعلام می‌کند؟ اما وزیر کشور آمد و این آمار را به صورت شفاف اعلام کرد.

اهدای عضو و جسد به پزشکی قانونی پولی نیست

مسجدی با اشاره به اهدای عضو و جسد گفت: ریالی بابت این موضوعات دریافت نمی‌شود و هر جایی تخلفی باشد ما برخورد جدی می‌کنیم، زیرا اهدای عضو، جسد و بافت هیچ قیمتی ندارد و سازمان با سوء استفاده گران برخورد می‌کند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: خودکشی یک گناه کبیره است و برازنده کشور ما نیست، اما در مقایسه با سایر کشور‌ها آمار ما قابل توجه نیست، اما روند صعودی ما طی 10 سال گذشته زنگ خطر جدی بوده و نظام سلامت باید اقدامات عاجلی انجام دهد.

وی درباره پرونده آسیه پناهی گفت: با حضور خود در استان کرمانشاه طی چند روز آینده، علت فوت مرحوم آسیه پناهی را اعلام می‌کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان