ماهان شبکه ایرانیان

مرگبارتر بودن شاسی‌بلندها برای عابرین پیاده از سوی IIHS تایید شد

برداشت عموم مردم بر این است که خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند ایمنی بیشتری داشته و در تصادفات احتمالی از سرنشینان خود بهتر محافظت می‌کنند. این برداشت توسط برخی مراجع از جمله موسسه بیمه و امنیت بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) مهر تایید خورده است.

مرگبارتر بودن شاسی‌بلندها برای عابرین پیاده از سوی IIHS تایید شد

برداشت عموم مردم بر این است که خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند ایمنی بیشتری داشته و در تصادفات احتمالی از سرنشینان خود بهتر محافظت می‌کنند. این برداشت توسط برخی مراجع از جمله موسسه بیمه و امنیت بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) مهر تایید خورده است.

اما این یک روی سکه است، چرا که نتایج تحقیق اخیر IIHS نشان می‌دهد خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند در تصادف با عابرین پیاده مرگبارتر از مدل‌های سواری رایج هستند.

بر اساس داده‌های مربوط به 79 تصادف رخ داده در سه ناحیه شهری میشیگان، شاسی‌بلندها در سرعت‌های بالاتر از 30 کیلومتر در ساعت صدمات جدی‌تری را به عابرین وارد کرده‌اند. طبق این داده‌ها 30 درصد از تصادفاتی که بین سرعت 32 الی 63 کیلومتر در ساعت اتفاق افتاده‌، منجر به مرگ عابر پیاده شده است؛ حال آنکه این رقم برای خودروهای سواری 23 درصد بوده است.

مرگبارتر بودن شاسی‌بلندها برای عابرین پیاده

در سرعت‌های بالاتر از 64 کیلومتر در ساعت، تمامی تصادفات موجود بین عابرین و خودروهای شاسی‌بلند، به مرگ عابر ختم شده است، این در حالی است که در شرایط مشابه 54 درصد از عابرین در تصادف با اتومبیل‌های کوچک‌تر جان خود را از دست داده‌اند.

سم منفورت (Sam Monfort) تحلیلگر آماری موسسه IIHS و رهبر این تحقیق در اظهار نظری جالب به افزایش تعداد خودروهای شاسی‌بلند در خیابان‌های آمریکا اشاره کرده و گفته حضور بیشتر این مدل‌ها با وجود خطرناک‌تر بودن برای عابرین مساله قابل تاملی است.

علاوه‌بر این تحقیق اخیر IIHS مشخص کرده دماغه بزرگ خودروهای شاسی‌بلند انرژی بیشتری را به بدن عابرین منتقل می‌کند. تنها پس از چند دهم ثانیه از برخورد سپر با پایین‌تنه عابر، لگن یا سینه وی متحمل ضربه دیگری می‌شود. در صورت شیب‌دار بودن دماغه و کاپوت از شدت این ضربه کاسته شده و در نتیجه فرد صدمات کمتری می‌بیند.

نکته دیگر اینکه نقش شکل دماغه مهم‌تر از فاکتورهایی مثل سپر، ساختارهای جذب ضربه و کاهش ارتفاع ارزیابی شده است. از این رو IIHS به خودروسازان پیشنهاد داده تغییراتی را در طراحی مدل‌های شاسی‌بلند خود اعمال کنند تا در صورت تصادف از احتمال مرگ عابرین کاسته شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان