یکی از دلایل آلودگی هوا در ایران آلایندگی بالای خودروهاست، از این رو بسیاری از کارشناسان برای عبور از این مشکل طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل را با ساخت و تامین خودروهای برقی مطرح کردهاند.
گروه مپنا با نام کامل مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران، شامل گروهی از شرکتهای مهندسی و دانشبنیان است که در زمینه ساخت نیروگاهها، زیرساختهای صنعتی، صنایع نفت و گاز، حفاری و ترابری ریلی فعالیت میکنند. مدیرعامل شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) از دستاوردهای این شرکت در تولید خودروهای برقی سخن گفت.
محمد حسین رفان بیان کرد: «از ورود شرکت مپنا به عرصه خودرو حدود دو سال میگذرد و یکی از دستاوردهای این شرکت ایجاد زیرساختهای لازم برای تولید خودروهای برقی بوده که مهمترین بخش آن ساخت ایستگاههای شارژ سریع و کند است. طی دو سال گذشته شرکت مپنا موفق به ساخت 20 نوع شارژر خودرویی شده است. این شارژرها شامل دو دسته شارژرهای سریع و کند هستند. شارژرهای سریع که در مکانهای عمومی نصب میشوند و شارژرهای کند که در مجتمعهای تجاری و پارکینگهای عمومی قابلیت نصب دارند.»
البته زیرساختهایی که برای خودروهای برقی لازم است منحصر به ایستگاههای شارژ نمیشود و به یک شبکه سخت افزار و نرم افزاری احتیاج دارد که آن را مدیریت کرده و ارتباط آن را با مراکز توزیع برق، شبکه بانکی و سیستم اطلاعاتی برقرار کند. بدین ترتیب مالک خودرو برقی از طریق اپلیکیشنی که در اختیارش قرار میگیرد از نزدیکترین ایستگاه به محل مورد نظر خود آگاه شده و برای شارژ خودرو اقدام خواهد کرد. بنابراین میتوان گفت شرکت مپنا به سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری شارژرهای برقی نیز دست یافته است.
سال گذشته، اولین ایستگاه شارژ برقی در برج میلاد تهران پیادهسازی شده و سه نقطه دیگر در شمال تهران برای راه اندازی ایستگاههای شارژ برقی در نظر گرفته شده است.
ویژگی های قوای محرکه برقی شرکت مپنا
رفان درباره ساخت خودروهای برقی در شرکت مپنا تشریح کرد: «بخشی به نام پیشرانه در خودرو برقی وجود دارد که شامل اجزایی است که خودرو را به عنوان یک محرک الکتریکی به حرکت درمیآورد. شرکت مپنا تمام توان خود را برای ساخت پیشرانهها به کار گرفته و 70 درصد اجزای آن داخلی سازی شده و 30 درصد باقی مانده به بخش مکانیکال خودرو (بدنه، صندلی و …) مربوط میشود. با توجه به اینکه تولید انبوه پیشرانهها اتفاق نیفتاده است. هدف مپنا تولید انبوه 70 درصد پیشرانه خودرو و ساخت خودرو برقی با همکاری خودروسازان است. بنابراین میتوان گفت سیاست کلی شرکت مپنا تبدیل شدن به یک خودروساز نیست.»
مدیرعامل شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) اظهار داشت: «شرکت مپنا با خودروسازان زیادی مذاکره کرده و به توافقات اولیه دست یافته و آمادگی داریم تا خودرو الکتریکی را با همکاری خودروسازان به تولید انبوه برسانیم. در خصوص اتوبوسهای برقی نیز فعالیت مشابهی را آغاز کردیم و با یک اتوبوس ساز بزرگ داخلی توافق شده و قراردادی منعقد کردیم که تا پایان سال جاری اولین نمونه اتوبوس برقی در خطوط آزمایشی به کار گرفته شود.»
احداث کارخانه ای برای تولید باتری لیتیومی
رفان با بیان اینکه یک بخش مهم از خودرو برقی باتریهای لیتیومی است خاطرنشان کرد: «شرکت مپنا در بخش دیگری اقدام به طراحی کارخانهای برای تولید باتری های لیتیومی کرده که به دنبال مجوزهای آن هستیم تا خط تولید باتریهای لیتیومی را احداث کنیم. ضمن اینکه این کارخانه تولید کننده لیتیوم برای مصارف غیر خودرویی نیز کاربرد دارد.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا علی رغم اینکه تا کنون تعداد قابل توجهی خودرو برقی در کشور تولید نشده مپنا اقدام به ساخت ایستگاه شارژ خودرو برقی کرده، گفت: «هنگامی که خودرو ساز خودرو برقی تولید میکند نیاز به زیرساختهای لازم دارد و فردی که قصد احداث زیر ساخت را دارد با توجه به اینکه خودرو برقی زیادی در کشور وجود ندارد این امر برای او توجیه اقتصادی ندارد بنابراین این زنجیره باید یک جایی شکسته میشد و مپنا تصمیم گرفت با صرف هزینههای لازم این زنجیره را بشکند و همزمان با برنامهریزی برای تولید خودرو برقی، زیرساخت آن را نیز فراهم کند.»
رفان در پایان به برنامه شرکت مپنا در سال جاری برای تولید خودرو و ایستگاههای شارژ برقی اشاره کرد و گفت: «یکی از تصمیمات شرکت مپنا ساخت ایستگاههای شارژ برقی در هر استان است اما این موضوع بستگی به همکاری مسئولین هر استان دارد و تا کنون استان خراسان رضوی برای احداث ایستگاه شارژ برق اعلام آمادگی کرده و اولین ایستگاه شارژ خارج از تهران در استان خراسان رضوی ساخته شده است. همچنین در تهران تعداد ایستگاهها افزایش خواهد یافت. برنامه ما در زمینه تولید خودرو نیز به ثمر رساندن مذاکرات اولیه با خودروسازان است و خوشبختانه به دلیل فرهنگ سازی که شرکت مپنا در زمینه برقی سازی انجام داده است خودروسازان نیز از آن استقبال کردهاند.»