خبرگزاری فارس: به نقل از پایگاه اطلاعرسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیتالله علمالهدی در هفدهمین هفته برگزار نشدن نمازجمعه در کشور، نکاتی را پیرامون شهادت مظلومانه شهید بهشتی، ماهیت نفاق و هدف آنان، فساد اقتصادی و لزوم توجه به ریشه شکلگیری فساد در ساختارهای اجرایی نظام و اصول عدالتخواهی بیان کرد که در ادامه میخوانید:
السلام علیکم و رحمتالله
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله، والصلاة والسلام علی رسولالله و علی آله آل الله، لاسیما بقیهالله و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمد عبده و رسوله و عن علی امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین و حجج الله.
اوصیکم و نفسی عبادالله باتقوالله
همه شما عزیزان و خودم را به تقوای الهی سفارش میکنم.
این هفته نیز همچون هفتههای گذشته که به دلیل شیوع ویروس نمازجمعه برگزار نمیشود، نکاتی را خدمت شما برادران و خواهران عرض میکنم.
امروز مقارن با هفتم تیرماه، سالروز جنایت منافقین کوردل در به شهادت رساندن شهید مظلوم آیتالله دکتر بهشتی و 72 تن از یارانش است.
هفتم تیر، نمایانگر ماهیت نفاق
با اینکه 39 سال از این قضیه گذشته، حادثه هفتم تیر 1360 در مسائل اجتماعی امروزمان یک جریان زنده است و علتش این است که هفتم تیر برای ما یک نمایشگاه بسیار شفاف از چهره و ماهیت نفاق است؛ ما در این انقلاب 3 عزیز را از دست دادیم که همانند آنان در پهنه 40 ساله عمر این انقلاب در کنار مقام ولایت و رهبری به وجود نیامد، یکی مرحوم شهید آیتالله صدر در عراق بود، دوم مرحوم استاد شهید آیتالله مطهری و سوم نیز شهید مظلوم، مرحوم آیتالله بهشتی بود.
اینکه امام بزرگوار فرمودند «منافقین از کفار بدتر هستند»، آن بدتر بودن جریان نفاق از کفر در اینجا برای ما مشخص میشود که مرحوم شهید آیتالله صدر ولو به دست کفر بعثی و صدام کافر به شهادت رسید اما ساعی و زمینهساز شهادت ایشان در عراق آن روز، جریان نفاق موجود در آن کشور در کنار کفر صدامی بود؛ شهادت استاد شهید مرحوم آیتالله مطهری و شهادت شهید مظلوم آیتالله دکتر بهشتی نیز بهوسیله منافقین انجام گرفت.
تداوم خط رهبری امام راحل
در طول انقلاب شهید زیاد دادیم اما آنچه جریان نفاق از اسلام و انقلاب گرفت، بهمراتب سنگینتر از شهادتهایی بود که در پهنه 41 سال انقلاب ظهور پیدا کرد، شاهد اینکه منافقین از کفار بدتر هستند اینکه آنان قبل از شهادت شهید بهشتی، مقام معظم رهبری را در مثل امروز که 6 تیر هست هدف گرفتند و میخواستند وجود مقدس رهبری را از امام و انقلاب بگیرند؛ قبل از شهادت شهید بهشتی و توطئه در شهادت 72 نفر از سران نظام و جامعه آن روز ما، اول به سراغ مقام معظم رهبری رفتند، تشخیص دادند شخصیت تداومبخش رهبری نظام بعد از امام، مقام معظم رهبری است و به فکر این افتادند اول این وجود مقدس را از دست انقلاب بگیرند و اینجا خدا نخواست و واقعاً مسئله اراده و مشیت پروردگار در تداوم سلامتی و عافیت مقام معظم رهبری نقش داشت.
لازمه جنایت آنان این بود که در همان لحظه ما این وجود مقدس را از دست بدهیم، با ضایعهای که پیش آمد و آثار سنگین و فوقالعادهای که انفجار مسجد اباذر داشت، باید روی حساب عادی این ذخیره عظیم اسلام را آن روز از دست میدادیم؛ اطبا از درمان ایشان عاجز ماندند، فشار ایشان به 4 رسید، همه ناامید شدند و گفتند از دست رفتند و یکمرتبه با ارادهای غیبی تحولی در حال ایشان ایجاد شد و به فرموده خودشان که آن روز به امام عرض کردند «برای من ثابت شد خدا با من کاری دارد که من زنده ماندم»، معلوم شد خدا با ایشان کار داشت که ایشان زنده ماندند و این لطف و مشیت پروردگار بود؛ کار ایشان این بود که بعد از گذشت سیوچند سال از رحلت امام بزرگوار، تداومبخشی جریان انقلاب را در رهنمودها و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری مشاهده میکنیم و امام از دنیا رفته را امروز در نظام و انقلابمان احساس میکنیم؛ این در واقع نمایشگر آن عمق جنایت و فساد منافقین بود که امام بزرگوار فرمودند «منافقین از کفار بدترند»
مبارزه با فساد، عامل امیدواری جامعه
هفته قوه قضاییه نیز به مناسبت شهادت اولین عزیز و سردار قضای جمهوری اسلامی، مرحوم شهید آیتالله دکتر بهشتی این هفته را هفته قوه قضاییه نامیدند؛ امروز بیش از یک سال از تحولی که در قوه قضاییه به وجود آمد، میگذرد، در این مدت آنچه برای ما و شما حائز اهمیت است، آثار این تحول در دستگاه قضا در عرصه مبارزه با فساد، مفسدین و جریان فساد اقتصادی است که در کارنامه این تحول جریان قضا، مبارزه با فساد سبب روشنایی چشم مردم ما و سبب امیدوارسازی مردم به دستگاه قضا شده است.
مبارزه با فساد از درون خود قوه قضاییه تا هر جا که در پهنه این نظام، فاسد و مفسد وجود دارد و این بسیار برای ما و برای مردم ما حائز اهمیت است، اما در این جریان مبارزه با فساد، عزیزان ما هم ریاست محترم قوه قضاییه و هم دستگاه قضا باید به دو نکته توجه داشته باشند.
مبارزه با فساد، مبارزه با ریشه شکلگیری با فساد است
اول، ریشه این مفاسد اقتصادی، جریان قدرت و ثروت وابسته به خارج از کشور است، آنان ریشه مفاسد هستند، به صرف اینکه مفسدی را کاملاً شناسایی کنند، تعقیب و بازخواست کنند، ریشه فساد را جدا کنند و اموال از دست رفته ملت را به بیتالمال مسلمین برگرداند، مسئله تمام نمیشود، لازم است با جریان قدرت و ثروت وابسته به استکبار و خارج که در درون کشور و جامعه ما نفوذ کرده است، مقابله شود زیرا این جریان، مبارزه با فساد را آرام نمیگذارند و ما این موضوع را متوجه میشویم.
هر حرکتی در مبارزه با یک فاسد و تعقیب هر دانهدرشت فاسدی که در کشور به وجود میآید، بلافاصله بهوسیله بعضی جریانهای اجتماعی و سیاسی بهجای حمایت از این حرکت و پشتیبانی از گرفتن فاسد و پیگیری مطلب تا رسیدن به نتیجه، راه میافتند و سلسله مطالباتی دارند که قضیه این مبارزه را لوث کنند که حالا چرا از اول کسی به سراغ این فاسد نرفته و چرا آنانی که بودند یقهاش را نگرفتند؟
بهجای ایراد گرفتن، از دستگاه قضا حمایت کنید
الآن این فاسد را گرفتند، همینکه دستگاهی آمده یک فاسد دانهدرشت که ریشه رشوهخواری در دستگاه قضا بوده و خود دستگاه قضا را به لجن کشیده را گرفتند، تعقیب کردند و تحت تعقیب قانونی قرار دادند و ایادیاش را دارند شناسایی میکنند، شما کمک کنید، حمایت کنید دستگاه قضا در این امر موفق شود نه اینکه بروید دنبال سلسله مسائل دیگر، این نشان میدهد آن جریان قدرت و ثروتی که ریشه فساد است و در برخی جریانهای اجتماعی یا سیاسی ما نفوذ کرده، دارد کار میکند و آن جریان قدرت و ثروت از کانال این جریانها وارد میشود که قصه را لوث کند تا نگذارند این فاسدیابی و براندازی فاسد و ادامه پیدا کند.
عدالتخواهی اسلامی با نگاه سوسیالیستی محقق نمیشود
عزیزان من توجه کنید، عدالتخواهی با سوسیولوژی بازیِ سوسیالیستی اجرا نمیشود و تحقق پیدا نمیکند، عدالتخواهی در تقاضا و مطالبه عدالت اجتماعی اسلام است و در عدالت اجتماعی اسلام، اول عنصر تقوا وجود دارد؛ تحت عنوان عدالتخواهی با بیتقوایی به مردم تهمت و افترا بستن و عناصری که در جریان مبارزه با فساد در قوه قضاییه قرار گرفتن را زیر سؤال بردن، عدالتخواهی نیست، به صرف اینکه یک سوسیولوژیستیِ سوسیالیستی بخواهند از خودشان دربیاورند، این عدالتخواهی اسلام نیست.
عدالتخواهی اسلام از تقوا جدا نیست، افترا زدن خلاف تقوا است، توهین کردن خلاف تقوا است، مؤمنی که خودش بهعنوان یک عنصر مبارزه با فساد شناختهشده و در کارنامه کاریاش دهها و صدها حرکت مبارزه با فساد است، سر یک مسئله جزئی تهمت و افترا بزنند تهمت بزنند، خود او را زیر سؤال ببرند، نتیجهاش این است که خود مبازره با فساد را تضعیف کردند و خود همان نتیجهای است که جریان قدرت و ثروت ریشه این فساد میخواهد.
عامل فساد، برخی ساختارهای فسادساز است
نکته دومی که عزیزان باید در نظر داشته باشند این است که بر فرض اینکه دهتا، صدتا و هزارتا فاسد شناسایی شد و آنان براندازی شدند، آیا ریشه فساد در کشور ما براندازی میشود؟ باید عامل فساد را براندازی کنیم، عامل فساد در کشور، ساختار نامناسب و ساختارهای فاسد پرور و فسادساز است که در جریان اجرایی کشور وجود دارد، این ساختارها باید اصلاح شود.
نظام فعلی بانکی، فسادپرور است
نظام بانکی ما، نظامی است که در آن دزد پرورش پیدا میکند، همه دزدان و فاسدان را گرفتند، ریشهشان برمیگردد به خرابی نظام بانکی، این ساختار فاسد است، ساختارهای دستگاههای نظارتی مختلف نظام نظارتیشان نظام درستی نیست، جریان حمایت از مصرف کنند وقتی میخواهد جلوی گرانی را بگیرد و جلوی فساد را بگیرد، باید مصرفکننده را در نظر بگیرد، این مصرفکنندهای که میخواهد از او حمایت کند، کیست؟ آن آدم گردنکلفت سرمایهدار ثروتمند نیست، مصرفکننده این فقیر بدبخت آسیبپذیر است.
با وضعیتی که وضع اشتغال به این صورت درآمده، گرفتاریهای این ویروس مشکلات کاری برای فقرا و ضعفا به وجود آورده، نرخ مرغ را کیلویی 15 هزار تومان گذاشتند، این حمایت از مصرفکننده است؟ اگر این آقایی که دارد مرغ تولید میکند، در مسئله نهادههای دامی دچار مشکل شده و برایش صرف نمیکند و باید او را رعایت کرد، رعایت و رسیدگی به او این است که دولت مشکل نهادههای دامی را حل کند نه اینکه پول نهادههای دامی را از جیب این کارگر بدبخت ضعیف یا این قشر آسیبپذیر دربیاورد و سازمان حمایت از مصرفکننده به اسم نرخگذاری و حمایت از مصرفکننده اینطور قیمتگذاری کند.
دولت مشکل نهادههای دامی را حل کند، دست در جیب فقرا نکنید!
درآمدش را در نظر بگیرد، عائلهاش را در نظر بگیرد، گوشت قرمز که نمیتواند مصرف کند، اگر مرغ شد کیلویی 15 هزار تومان، با این پول، درآمد و اشتغال، چطور میتواند زندگیاش را بگذارند، شما در حمایت از مصرفکننده این مسئله را در نظر بگیرید نه اینکه نهادههای دامی و هزینههای مختلف آنقدر بالا رفته که برای آقای مرغدار صرف نمیکند، اگر نهادههای دامی مشکل دارد، دولت مشکل آن را حل کند، نمیشود که صورتمسئله را پاک کنیم که دست کنیم در جیب فقیر بدبخت که بگوییم تو بیا کیلو 15 هزار تومان پول مرغ را بده!
همین مسئله در قضیه لبنیات بوده، این نرخگذاریها در مقام حمایت از مصرفکننده است یا در مقام حذف صورتمسئله؟ ندادم کاری است یا نداشتن تدبیر و مدیریت؟ اگر در حمایت از مصرفکننده تدبیر و مدیریت ندارید، این مسؤولیت را قبول نکنید، کسی بیاید که بتواند از مصرفکننده حمایت کند نه با نرخگذاریهای کمرشکن برای این فقیر، ضعیف و قشر آسیبپذیر.
ساختارها درست نشود، فساد ریشهکن نمیشود
این ساختارها باید درست شود، هم ساختارهای نظارتی، هم نظام بانکی و جریانهایی که در آن دزد پرورش پیدا میکند؛ آقایی که با چند هزار میلیارد تومان رشوه یا اختلاس بهعنوان دزد کلان مورد تعقیب قرار گرفته است، روز اول که این کاره نبود، عرضهاش را هم نداشت، صد تومان هم نمیتوانست از جیب کسی بزند، آن جیببر از او با هنرتر بوده اما آن جیببر چقدر میتواند بدزدد؟ او آمده در یک قلم، هزاران میلیارد تومان دزدیده، این دزدیها را جز در این ساختارهای فاسد و فسادساز یاد گرفته؟ این ساختارها باید حل شود والا تنها این تعقیب و حرکتهای اجرایی مؤثر نیست؛ البته از حرکتهای مبارزه با ظلم و فساد تقدیر میکنیم و تشویق میکنیم.
در هفته قوه قضاییه از عزیزان کارگزار قضا که با فساد مبارزه میکنند، متشکریم، اما حل مشکل اینجا نیست، حل مشکل تعقیب آن جریانهای قدرت و ثروت وابسته به خارج و این ساختارهای فاسدی است که در کشور وجود دارد؛ امیدواریم عزیزان مسؤول ما هم قدرتش را پیدا کنند و هم تدبیر و شناختشان برایشان حاصل شود که هم با آن جریانها مقابله کنند و آنها را براندازی کنند و هم این ساختارها را اصلاح کنند.
خدایا، به عزت اولیائت مجموعه مشاکل و گرفتاریها را از نظام ما، جامعه ما و عزیزان ما به عنایات و توجهات خاصه حضرت بقیهالله برطرف بفرما، فرج ما را در فرج مولایمان قرار بده و فرح مولایمان را تعجیل بفرما، ارواح مطهر شهدا و روح مطهر امام بزرگوار ما را از همه برکات و خدمات عزیزان خدوم ما به این نظام مقدس بهرهمند بفرما.
والسلام علیکم و رحمتالله