شهردار منطقه ۲۲ خبر داد

نیاز به ۵۰ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز منطقه ۲۲

شهردار منطقه ۲۲ در خصوص نیاز این منطقه به منابع آبی برای آبیاری فضای سبز گفت: در افق ۳۰ ساله این منطقه با توجه به گستردگی فضای سبز آن به حدود ۵۰ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز نیازمند است.

نیاز به 50 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز منطقه 22

به گزارش ایسنا، علی نوذرپور در تشریح مفاد تفاهمنامه ساخت تصفیه خانه فاضلاب خرگوش دره در منطقه 22 میان شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: نخستین بار بحث مدیریت آب در منطقه 22 برای فضای سبز در سال 1390 مطرح شد که پس از بررسی و مطالعات اولیه شورا در سال 1391 مصوبه‌ای در این خصوص ارائه کرد که به دلیل وجود مشکلات در اجرا بار دیگر شورا مصوبه‌ای دیگر در این زمینه داشت. در دوره پنجمنیز در سه نوبت شورای شهر به موضوع فاضلاب شهری پرداخت که نشان از اهمیت این موضوع برای مردم منطقه 22 دارد.

وی ادامه داد: در سند آسیب‌شناسی فضای سبز کلانشهرهای کشور نیز مصوبه‌ای داشتیم که وزارت نیرو فاضلاب خام در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد و برای آبیاری فضای سبز مورد بهره برداری قرار گیرد. به این ترتیب منابع آبی باید به‌درستی مصرف شود. از سوی دیگر فضای سبز نیز یک ضرورت محسوب می‌شود که باید در مسیر آبیاری آن از آب خام کمتری استفاده و به سوی استفاده از آب‌های غیر متعارف همانند پساب حرکت کنیم.

شهردار منطقه 22 افزود: 3000 هکتار فضای سبز در منطقه 22 قرار گرفته که سرانه فضای سبز این منطقه را به 144 متر رسانده در حالی‌که سرانه فضای سبز در تهران 16.5 متر و در کشور 12 متر است. لذا این فضای سبز بحثی فراتر از حوزه مجموعه شهری تهران دارد و در بعد کلان حائز اهمیت است.

وی افزود: نیمی از فضای سبز موجود در منطقه 22 فضای سبز عمومی و مورد استفاده مردم است. در افق 30 ساله پیش روی منطقه و طرح تفصیلی آن حدود 237 هکتار فضای سبز منطقه افزایش پیدا می‌کند و نیاز به منابع آبی برای آبیاری آن وجود دارد.

نوذرپور تاکید کرد: در حال حاضر برای تامین آب از چاه‌ها و کمک شرکت آبفا استفاده می‌کنیم. نیاز منطقه 34 میلیون متر مکعب آب است که در حال حاضر 22 میلیون متر مکعب آب در اختیار داریم. در افق 30 ساله این میزان به 50 میلیون متر مکعب می‌رسد که نمی‌توان از منابع موجود فعلی این میزان آب را تامین کرد. لذا باید به سمت استفاده از پساب‌های تصفیه شده حرکت کنیم.

وی در خصوص مفاد تفاهمنامه ساخت تصفیه خانه فاضلاب خرگوش دره نیز گفت: ظرف چهار ماه برخی تکالیف مقرر شده در این تفاهم‌نامه همچون اخذ مجوز از سازمان‌های خدماتی توسط شرکت آبفا انجام می‌شود و 36 ماه نیز دوره ساخت و احداث شبکه به طول 44 کیلومتر خواهد بود. پس از احداث شبکه و تصفیه‌خانه به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود برای 25 سال هر سال 10 میلیون متر مکعب پساب به صورت رایگان برای فضای سبز مورد بهره برداری قرار دهد.

وی تاکید کرد: این یکی از تصفیه خانه‌های غرب تهران است. سه تصفیه خانه دیگر نیز باید اجرا شود که شهرداری نیز برای کمک و تحقق احداث این تصفیه خانه‌ها پیگیر است تا از این مسیر بتوان نیاز فضای سبز منطقه برای تامین آب را حل و فصل کرد.

نوذرپور ادامه داد: کل سرمایه گذاری این پروژه 431 میلیارد تومان است که حدود 190 میلیارد تومان آورده شهرداری و 240 میلیارد تومان آورده آبفا است.

به گزارش ایسنا، مجتبی یزدانی - معاون خدمات شهری شهرداری تهران - نیز در این مراسم گفت: با همکاری آبفا و معاون وزیر نیرو در مورد مشکلات موجود در حوزه آب و فاضلاب همکاری بسیار خوبی شکل گرفت و مشکلات حل و فصل شد. در راستای همین همکاری‌ها تصفیه خانه خرگوش دره در منطقه 22 در قالب تفاهمنامه‌ای احداث خواهد شد.

وی در پایان اظهارکرد: پیشرفت فاضلاب در شهر تهران به جز دو منطقه 21 و 22 بالای 90 درصد است. در حال حاضر پیشرفت شبکه فاضلاب در منطقه 22 نیز 53 درصد است. لذا اگر کمکی از سوی شورا و شهرداری به آبفا انجام شود، منطقه 22 هم می‌تواند از لحاظ پیشرفت شبکه فاضلاب به سطح سایر مناطق برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر