کمپین تحریم فیسبوک با پیوستن برندهای معتبر زیان هنگفتی را روی دست زاکربرگ گذاشته است.
خودداری زاکربرگ از برچسب گذاری مطالب «دونالد ترامپ» باعث راه افتادن موج اعتراضی گستردهای به این شبکه اجتماعی شد. این موج که کارکنان خود شرکت در خط مقدم آن بودند، در ادامه با کمپین عظیم StopHateforProfit# همراه شده که حالا بیش از 120 شرکت به آن پیوستهاند.
سازمان دهندگان این کمپین گروههای مردمی هستند که به خوبی پاشنه آشیل این شرکت یعنی تبلیغات را تشخیص داده و روی آن دست گذاشتند. فیسبوک پس از راهاندازی کمپین تحریم و پیوستن بیش از صد شرکت به آن سرانجام در برابر فشارها تسلیم شده و از این پس مطالب منتشر شده از سوی سیاستمداران که ناقض قوانین باشند را برچسب گذاری خواهد کرد. با این حال کمپانی این پستها را دارای ارزش خبری دانسته و حذف نمیکند.
علی رغم عقب نشینی زاکربرگ از سیاستهای اولیه ظاهرا کمپین سر متوقف شدن ندارد و به گفته «بیزینس اینسایدر» باعث سقوط 8 درصدی ارزش سهام شرکت شده؛ سقوطی که به معنی زیان 7 میلیارد دلاری برای مارک زاکربرگ است. از جدیدترین شرکتهایی که برنامههای تبلیغاتی خود در فیسبوک را به صورت موقت متوقف کردهاند باید به «کوکاکولا»، «ورایزن» و «هوندا» اشاره کرد.
هنوز مشخص نیست این کمپین تا چه زمانی با این سرعت به جذب اعضای جدید ادامه میدهد اما ادامه آن حتی در کوتاه مدت هم فیسبوک را متحمل خسارت هنگفتی خواهد کرد چرا که تقریبا صد در صد درآمد این شرکت ناشی از تبلیغات است و در سه ماهه اول سال جاری از این همین راه 17.4 میلیارد دلار به جیب زدهاند.
همین عامل باعث شده تیم تبلیغات شرکت به سرعت برای جلب رضایت مشتریان دست به کار شده و به آنها تضمین دهند که دغدغههایشان در مورد برچسب گذاری تصاویر و اصلاح سیاستها را جدی میگیرند.