در ماه اکتبر سال گذشته، دیزلگیت (رسوایی آلایندگی) قربانی دیگری گرفت و باعث کنارهگیری آئودی از رقابتهای استقامت جهانی در مسابقات 24 ساعتهی لمانز شد. آئودی در اوج قدرت رقابتهای لمانز را ترک کرد، درحالیکه برندهی 13 رقابت در طول 18 سال حضور در مسابقات فرانسوی لمانز بود. همچنین بسیاری انتظار نداشتند این خودروساز تنها به شرکت در مسابقات فرمول E و مسابقات آلمانی DTM اکتفا کند؛ در همین راستا شاخهی موتوراسپرت آئودی اعلام کرد که علاوه بر حضور مستمر در رقابتهای مذکور، قصد دارد با تیم EKS در مسابقات World RX در رقابتهای رالی کراس جهانی FIA World RallyCross نیز شرکت کند.
تیم EKS توسط ماتیاس اکستروم تشکیل شده است؛ فردی که تحت عنوان رانندهی تیم آئودی در مسابقات DTM، تعداد زیادی قهرمانی در کارنامهی خود دارد و برای این تیم به ارمغان آورده است. ماتیاس اکستروم طی سالهای اخیر در مسابقات رالی و سری مسابقات خودروهای جادهای تورینگ شرکت کرده است، این راننده حتی در رقابتهای ناسکار تحت عنوان Sprint Cup در پیست سونوما در ایالات متحده نیز حضور داشت. تیم EKS در سال 2014 و با رانندگی ماتیاس اکستروم در خودروی «آئودی اِس1 EKS RX کواترو» گرد هم آمد. این تیم تا به حال عملکرد بدی از خود برجای نگذاشته است و توانست در فصل 2016 قهرمان تیمی و رانندگان در مسابقات رالی کراس جهانی شود.
دلیل حمایت کامل آئودی اسپرت از تیم خصوصی اکستروم، توانایی حفظ قهرمانی برای این خودروساز در رقابت با دیگر خودروسازان حاضر در رقابتها است. توسعهی خودروی مسابقهای نیز از طریق حمایت دپارتمان موتوراسپرت آئودی شکل خواهد گرفت. همچنین ماتیاس اکستروم در مسابقات DTM نیز به عنوان رانندهی تیم آئودی حاضر خواهد شد.