باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سولقان قطب شاتوت ایران

شاتوت گونه‌ای از توت است که قطب تولید آن در کشور، دهستان سولقان و زمان برداشت آن از اوایل تیر ماه تا آخر مرداد ماه است.

سولقان قطب شاتوت ایران

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاتوت که به خانواده توت‌سانان تعلق دارد در اصل بومی ایران است و علاوه بر آنکه یکی از میوه‌های موردعلاقه مردم است به شکلی گسترده در صنعت تولید بستنی و نیز تولید و فرآوری مربا استفاده می‌شود، در حال حاضر کشت و پرورش شاتوت به دلیل مزایای مهمی که دارد به لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه است.

میوه شاتوت از نظر شکل ظاهری بزرگتر از توت سفید ، رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه اش ترش و شیرین است که خواص فراوانی دارد و  سرشار از پتاسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین‌های A ،B ،C ،K ،E  و منبع خوبی از آهن است که به ندرت در دیگر انواع توت‌ها پیدا می‌شود.

سولقان قطب شاتوت ایران

دهستان سولقان قطب تولید شاتوت کشور محسوب می‌شود، زمان برداشت این محصول اوایل تیرماه است و ما نیز برای آگاهی بیشتر از کم و کیف برداشت و عرضه این محصول به دهستان سولقان رفتیم و از چند باغدار درباره این میوه خوش طعم و قیمت و خواص آن پرسیدیم که پاسخ‌های زیر را دادند:

باغداری که در حال چیدن محصول خود بود، در پاسخ به این سوال که قیمت شاتوت پای درخت و در بازار چقدر است؟ گفت: در باغ من سالانه 3 تن شاتوت برداشت می‌شود و نرخ عمده‌فروشی آن حدودا کیلویی 20 هزار تومان است که البته این قیمت، نرخ عمده‌فروشی یا به‌قول‌معروف نرخ سرزمین است و در میادین میوه و تره بار با حدود 2 برابر این قیمت یعنی 50 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

سولقان قطب شاتوت ایران

باغدار دیگری که در کنار او ایستاده بود با شنیدن سوال ما گفت: ما از کودکی به کار کشاورزی مشغول بوده ایم و این کار به ما ارث رسیده است، امسال هزینه‌های جانبی کاشت وبرداشت مانند  حقوق کارگر، قیمت کود و سموم افزایش داشته است و ما را کمی با مشکل روبه رو کرده است.

سولقان قطب شاتوت ایران

به باغی دیگر رفتیم و در آنجا از باغداری که سن و سال بیشتری داشت، درباره چگونگی فروش شاتوت و نگهداری آن سوال کردیم که گفتند: ما علاوه بر شاتوت میوه‌های دیگری مانند گیلاس ، گردو، خرمالو و انواع توت را کشت می‌کنیم ، البته عمده کار ما شاتوت است که به صورت روزانه به فروش می‌رسانیم چراکه این میوه قابلیت نگهداری به مدت زیاد در بیرون از سردخانه را ندارد و در سردخانه نیز باید در دمایی خاص نگهداری شود که همین امر کار فرایند نگهداری را سخت تر می کند.

سولقان قطب شاتوت ایران

در ادامه به سراغ سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان تهران رفتیم و پرسش‌هایی را مطرح کردیم.

حقی زاده سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان تهران با اعلام اینکه تمام توان خود را در جهت تولید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی به کار گرفته‌ایم، افزود: دهستان سولقان با دارابودن بیش از 160هکتار باغات شاتوت وتولید بیش از950تن محصول شاتوت، قطب تولید شاتوت کشور محسوب می‌شود.

سولقان قطب شاتوت ایران

در ادامه به سراغ صابری بخشدار کن رفتیم و وضعیت تولیدات شاتوت و میزان اشتغال زایی این باغ‌ها را جویا شدیم.

 صابری بخشدار کن اظهار کرد: سولقان به عنوان اصلی‌ترین مرکز تولید شاتوت است و به نوعی قطب شاتوت کشور به شمار می‌رود که البته در این دهستان محصولات دیگری از جمله گردو، گیلاس و خرمالو نیز تولید می‌شود.

او ادامه داد: مردم این منطقه از گذشته در این زمینه فعالیت داشته اند و این باغات میراثی ارزشمند است که باید حفظ شوند و ما نیز در راستای ترویج این فعالیت و توسعه باغ‌های این منطقه در تلاش هستیم تا شاهد پیشرف روزافزون باغداران باشیم.

صابری همچنین با اشاره به اینکه سالانه حدود 950 تن شاتوت در سولقان تولید می‌شود، گفت: محصولات برداشت شده در بخش‌های مختلفی مانند بستنی سازی، لواشک سازی، مربا سازی و تهیه آب شاتوت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود 2000 نفر به صورت ثابت در این زمینه مشغول به کار هستند.

در پایان هم به سراغ خانعلی رئیس شورای اسلامی بخش کن رفتیم که گفت: بهترین زمان برای برداشت شاتوت تیر ماه است که پس از برداشت این محصول از نقاط مختلف تهران، دوست داران این میوه تابستانی به سولقان آمده و شاتوت و فراورده‌های آن مثل آب شاتوت و مربا یا لواشک آن را خریداری می‌کنند.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان