اختیار برگزاری نمایشگاه به ستاد ملی کرونا واگذار شده است؛

به نمایشگاه کتاب‌۹۹ فکر نکنید!

یکی از ایده‌های مطرح شده برگزاری نمایشگاه در آبان‌ماه بود که طرفداران زیادی هم دارد اما...

به گزارش مشرق، تیرماه هم به میانه رسید اما خبری از نمایشگاه کتاب نیست. همه امید ناشران کشور به میانه تابستان بود که گویا آن هم در حال از بین رفتن است. اوج‌گیری مجدد کرونا درکشور و بازگشت محدودیت‌ها در استان‌های قرمز کشور هرگونه برگزاری نمایشگاه کتاب را در هاله‌ای از ابهام برده است، خصوصا اینکه آخرین زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در شهریورماه است و حداقل باید دوماه صرف آماده‌سازی زیرساخت‌های نمایشگاه کتاب تهران شود. هرچند ناشران هنوز ناامید نیستند اما چشم‌اندازی برای برپایی نمایشگاه کتاب هم متصور نیستند.

نمایشگاه مجازی به جای نمایشگاه فیزیکی!

تعویق‌های مکرر نمایشگاه کتاب تهران در سال‌99 به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد مجموعه‌های مرتبط با نشر از برگزاری آن در سال جدید ناامید هستند و سلسله برنامه‌هایی که در حال برگزاری و برنامه‌ریزی نشان می‌دهد که راهکارهای جایگزین آن در حال انجام است. یکی از این راه‌ها برگزاری نمایشگاه مجازی البته به صورت محدود است. چند روز پیش بود که خبر رسید اولین نمایشگاه‌های مجازی ناشران آموزشی کشور با مدیریت و برنامه‌ریزی انجمن فرهنگی ناشران آموزشی برگزار می‌شود در دو فاز و برای دو گروه انجام خواهد شد.

این نمایشگاه در دو مرحله برگزار خواهد شد. مرحله اول به صورت غیر متمرکز یعنی در سایت هریک از ناشران در زمان مشخص و شرایط یکسان و در مرحله دوم به صورت متمرکز در یک سایت مشخص با قوانین خاص کتاب‌ها به فروش خواهند رسید. ضمناً هر دو مرحله نمایشگاهی برای دو گروه است؛ گروه اول ناشران آموزشی و گروه دوم کتابفروشان، موزعان و پخشی‌های کتب آموزشی خواهد بود.

بنا به اطلاعات منتشرشده توسط پایگاه مجازی نمایشگاه کتاب،  در مرحله اول به صورت غیر متمرکز و فروش کتاب در سایت‌های خود ناشران در زمان مشترک در سایت‌های ناشران به صورت جداگانه با شرایط یکسان و تخفیف یکسان و شرایط مشابه برگزار می‌شود که عملاً مرحله اول برای گروه ناشران در روز 14‌تیرماه به مناسبت روز قلم آغاز خواهد شد و به مدت چهار روز خواهد بود که در آن همه ناشران آموزشی کتاب‌های خود را با تخفیف20‌تا 28‌درصد در سایت‌های خودشان به فروش خواهند گذاشت.

در مرحله بعد هم این طرح برای کلیه کتابفروشی‌ها و موزعان و پخشی‌های کتاب‌های آموزشی اتفاق خواهد افتاد که زمان آن متعاقباً اعلام خواهد شد. مرحله دوم به صورت متمرکز خواهد بود که در حال بررسی امکانات سایت و رایزنی با شرکت‌های نرم‌افزاری و ناشرانی که تجربه این نوع فروش را دارند، هستیم.  

در این مرحله کلیه ناشران و کتابفروشی‌های آموزشی می‌توانند کتاب‌های خودشان را بارگذاری کنند و به صورت یک نمایشگاه متمرکز جهت فروش کلیه کتاب‌های ناشران و در مرحله بعدی برای فروش کلیه کتابفروشان آموزشی به فروش خواهد رسید که زمان این دو نمایشگاه متمرکز هم متعاقباً اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است نوشت افزار، لوازم التحریر و سایر کتاب‌هایی که به نوعی با آموزش، فضای تحصیلی و مدرسه ارتباط دارند نیز در این نمایشگاه ورود خواهند کرد.

سبحانی‌نسب: احتمال برگزاری نمایشگاه کتاب در نیمه‌دوم سال ضعیف است

علیرضا سبحانی‌نسب، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب درباره آخرین وضعیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: شورای سیاست‌گذاری موافق برگزاری نمایشگاه است اما با توجه به مسأله کرونا این امر به ستاد ملی کرونا محول شده است و آن‌ها باید نظر بدهند و الان توپ در زمین ستاد ملی کروناست که باید به نمایشگاه کتاب اجازه برگزاری بدهد. وی درباره آخرین جلسه برگزار شده شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب هم گفت: آخرین بار بیست روز پیش جلسه برگزار کردیم که به ستاد ملی کرونا واگذار شد ولی هنوز جوابی دریافت نشده است.

سبحانی‌نسب درباره چشم‌انداز و پیش‌بینی خود درباره این نمایشگاه و اینکه برگزاری نمایشگاه احتمالاً 40تا50‌روز زمان برگزاری نیازمند است گفت: نه اینطور نیست اگر برگزاری نمایشگاه کتاب تصویب شود تیم ما 15‌روزه می‌تواند نمایشگاه کتاب را جلو ببرد.

وی همچنین باتوجه به اوج‌گیری مجدد کرونا احتمال برگزاری نمایشگاه کتاب را ضعیف دانست و درباره احتمال برگزاری نمایشگاه در نیمه دوم سال‌99 گفت: در آن زمان که 100‌درصد قابل برگزاری نیست چون احتمال اینکه کرونا در نیمه دوم سال تشدید شود بیشتر است البته شاید هم نشود اما پیش‌بینی‌ها می‌گوید کرونا در آن زمان تشدید می‌شود لذا احتمال برگزاری آن ضعیف است ولی اگر کرونا فروکش کند نمایشگاه در نیمه دوم سال می‌تواند برگزار ‌شود.

وی ادامه داد: یکی از ایده‌های مطرح شده برگزاری نمایشگاه در آبان‌ماه بود که طرفداران زیادی هم دارد اما در عین حال بحث این است که نمایشگاه کتاب تهران یک رخداد فرهنگی بزرگ است و وزارت ارشاد درصدد است این کار با تمام توان انجام شود اما کرونا و جان انسان‌ها مانع است و اگر این خطرات نبود حتماً تا الان برگزار شده بود و اگر می‌توانستند حدس بزنند آسیب جدی نیست برگزار می‌شد.

سبحانی‌نسب درباره ایده برگزاری نمایشگاه‌های مجازی با حضور اجزای شرکت‌کننده در نمایشگاه مثل بخش کودک و ناشران  آموزشی گفت: بحث برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی چندین‌بار مطرح شده ولی از آن جهت که این بستر برای همه ناشران به یکسان آماده نیست برگزاری نمایشگاه مجازی بخش کمی از مجموعه نشر را منتفع می‌کند و همه ناشران آمادگی شرکت در آن را ندارند و این مسأله میان صاحب‌نظران رأی نیاورد و خیلی از ناشران هم طرفدار آن نیستند. بهترین نمونه این بخش مجازی خانه کتاب بود که در آن زمان هم بخش کوچکی از ناشران که آمادگی داشتند استفاده کردند.

سبحانی‌نسب درخاتمه گفت: البته ایده آن خوب است اما در پیاده‌سازی بخش کوچکی از ناشران را منتفع می‌کند و من خودم به‌عنوان یک کار ملی موافق آن نیستم والا طرح‌های بهاره و پاییزه برگزار می‌شود و چون با این شیوه نمی‌شود به همه ناشران سهم مساوی داد قابل اجرا نیست و اگر می‌شد به همه ناشران از فضای مجازی سهم یکسانی داد می‌توانستیم روی آن فکر کنیم. فعلاً اجرای این مسأله باتوجه به رویه‌ها به نفع برخی ناشران است و همه ازآن سود نمی‌برند.

* صبح نو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان