کاهش ۳۰درصدی حجم ترانزیت کالا/ فاتحه ترانزیت را باید خواند

به گزارش اقتصادآنلاین، مصطفی آیتی، مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران در نشست کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: در فضای فعلی، عده‌ای که ترانزیت را نمی‌شناسند و الفبای منافع ملی را نمی‌دانند به‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در توسعه و تسهیل ترانزیت و تاکید اسناد بالادستی در توسعه ترانزیت، برخلاف جهت ترانزیت حرکت می‌کنند که قابل پذیرش نیست.

وی با تاکید بر این نکته که ترانزیت حال و هوای خوبی را تجربه نمی‌کند و بیمار است افزود: ترانزیت بیمار است و اگر امروز به وضعیت این بیمار رسیدگی نشود و اجازه داده شود جریانات مشکوک و نادانی که در حال ضربه زدن به ترانزیت هستند به کار خود ادامه دهند، باید فاتحه ترانزیت را خواند. بنابراین اگر کسی نداند که با این هجمه‌ها مسیر ترانزیت جمهوری اسلامی ایران در حال محو شدن است یا نادان است و یا اگر به این مساله آگاه بوده و اقدامی نمی‌کند بر خلاف منافع ملی گام بر می‌دارد.

این مقام مسئول افزود: با یک نگاه کلی به حجم ترانزیتی مشاهده می‌شود که حجم ترانزیت با 26 درصد کاهش به هفت میلیون و 150 هزار تن در سال 98 رسیده است. حجم ترانزیت در سال 1399 در خوشبینانه‌ترین حالت 30 درصد کاهش پیدا می‌کند که این کاهش از وجود اشکالات مختلفی در ترانزیت خبر می‌دهد و باید آسیب‌شناسی دقیق صورت گیرد.

آیتی ادامه داد: همواره سه اصل بهبود فضای کسب و کار، کاهش بوروکراسی و کاهش توقف، رویکرد اصلی گمرک بوده است و هر نوع توقف در بخش دولتی به عنوان یک گلوگاه فساد قلمداد می‌شود. وظیفه بخش دولتی چابک کردن و کوتاه کردن بروکراسی است و هر اقدامی در خارج از این مسیر به منزله فساد است و این باید مطالبه بخش خصوصی از دولت باشد و بخش دولتی موظف به انجام آن است. آیا طبقه‌بندی شرکت‌های حمل و نقل و ندادن حق بیمه به شرکت‌های سابقه‌دار کار درستی است؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان