عدم بازگشت ارز در پی فاصله نرخ نیما و آزاد/ اسامی صادرکنندگان متخلف منتشر شود

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین به تاکیدات رییس کل بانک مرکزی بر بازگشت ارز صادراتی و تاثیر آن بر افزایش قیمت دلار اشاره کرد و افزود: با توجه به اظهارات همتی، طی دو سال گذشته از مجموع 72میلیارد صادرات غیرنفتی صورت گرفته تنها 45میلیارد دلار آن بازگشته و 27میلیارد دلار هنوز وارد چرخه اقتصادی نشده و این موضوع باعث افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر شده است.

او ادامه داد: در این زمینه بانک مرکزی باید شفاف عمل کند و انگشت اتهام به سوی همه صادرکنندگان و آن‌هایی که کارشان را به درستی انجام می‌دهند نگیرد؛ ضمن اینکه یکی از دلایل عدم بازگشت ارزهای صادراتی چند نرخی بودن و فاصله نرخ ارز در نیما و بازار آزاد است.

به گفته این فعال بخش خصوصی، بانک مرکزی بارها صادرکنندگان را متهم به بازنگرداندن ارز صادراتی کرده درحالیکه تاکنون اسامی کسانی که اقدام به این مسئولیت نکرده‌اند منتشر نشده است بنابراین اولا باید این دسته از صادرکنندگان معلوم شوند ثانیا تا زمانی که نرخ ارز در بازار آزاد بیش از سامانه نیما است، صادر کنندگان تمایل به عرضه ارز با نرخ کمتر در سامانه نیما ندارند.

انصاری همچنین خاطرنشان کرد: فاصله بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد نه تنها منجر به عدم بازگشت ارز صادراتی شده بلکه به تعداد کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف هم اضافه کرده است.

این عضو اتاق در پایان تاکید کرد: دولت حق دارد در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات مطالبه‌گر باشد اما نکته اینجاست، آن بخش از ارز صادراتی که به کشور بازنگشته مربوط به بخش‌های دولتی و یا خصولتی‌های وابسته به دولت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان