حسین تولایی، برگزیده «قلم زرین»:

خوراک خوب به دست بچه‌ها نمی‌رسد

حسین تولایی با انتقاد از وضعیت توزیع کتاب در کشور می‌گوید: در این شرایط اگر بچه‌ها خوراک خوب به دست‌شان نرسد، هر چیزی را گیرشان بیاید می‌خوانند و متاسفانه چون کتاب خوب به دست‌شان نمی‌رسد، در فضای مجازی شعرهایی را از برخی شاعران می‌خوانند که اصلا مناسب سن‌شان نیست.

خوراک خوب به دست بچه‌ها نمی‌رسد

این شاعر که با مجموعه شعر «باران در خودم می بارد» در بخش شعر کودک و نوجوان هجدهمین جشنواره «قلم زرین» برگزیده شده است در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اثرگذاری جایزه‌های ادبی بر شناخت کودکان و نوجوانان از شعر و کتاب‌های شعر خوب اظهار کرد: هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود، چه ملی و چه بین‌المللی، باعث دیده و رسانه‌ای شدن اثر می‌شود و این به کسانی که به دنبال کتاب‌های مورد علاقه‌شان هستند کمک می‌کند، نه این‌که معیار کامل و دقیقی باشد اما به هر حال یکی از معیارها در انتخاب کتاب می‌تواند برگزیده شدن در جشنواره‌ها باشد.

او با بیان این‌که مشکل بزرگ در کشور ما که همچنان ادامه دارد و روزبه‌روز هم بدتر می‌شود، مسئله توزیع کتاب است گفت: ما نه آن‌قدر کتابفروشی‌های خوب برای توزیع کتاب‌های کودک و نوجوان داریم و نه کتابخانه‌های مدارس‌مان به طور تخصصی در حوزه ادبیات فعالیت می‌کنند، اصلا خیلی از مدارس کتابخانه ندارند، تیراژ کتاب هم که خیلی پایین است و همه این‌ها باعث می‌شود کتاب توزیع و دیده نشود.

تولایی افزود: برای من بزرگ‌ترین جایزه این است که کتابم به دست بچه‌ها برسد، و نظر بچه‌ها برای من بهترین معیار است. منتها توزیع کتاب خیلی ضعیف است و به همین دلیل خیلی وقت‌ها کتاب به دست مخاطب اصلی نمی‌رسد یا به شکل محدود می‌رسد. چند میلیون مخاطب نوجوان در کشور وجود دارد، اما وقتی فقط هزار نسخه از یک کتاب چاپ می‌شود، دیگر اصلا قابل توزیع نیست. 

این شاعر کودک و نوجوان همچنین به لزوم تبلغیات برای کتاب اشاره و بیان کرد: باید از کتاب و ناشر خصوصا در سیما و تلویزیون حمایت شود. علاوه‌بر این آموزش و پرورش باید کتابخانه‌های مجهزی داشته باشد و آن‌ها را از کتاب‌های حوزه ادبیات غنی کند چون ادبیات خیلی می‌تواند در زندگی هر فردی تاثیر داشته باشد. اگر آموزش و پرورش بخواهد فقط برای هر مدرسه یک جلد از یک کتاب برگزیده بخرد، یک‌دفعه ناشر با وجود تقاضا، چند ده هزار نسخه از آن کتاب را چاپ خواهد کرد و در این صورت تیراژ یک کتاب از هزارتا می‌تواند به 50 یا حتی صد هزارتا برسد، اما این اتفاق نمی‌افتد.

او در ادامه گفت: کتابفروشی‌های تخصصی کودک و نوجوان هم به اندازه کافی وجود ندارد، حتی در تهران هم به اندازه انگشتان یک دست نمی‌رسند و مسلم است در این شرایط اگر بچه‌ها خوراک خوب به دست‌شان نرسد، هر چیزی را گیرشان بیاید می‌خوانند و البته اگر چیزی گیرشان بیاید. و متاسفانه چون کتاب خوب به دست بچه‌ها نمی‌رسد، آن‌ها در فضای مجازی شعرهایی را از برخی شاعران می‌خوانند که اصلا نه مناسب سن‌شان است و نه از فیلترهای لازم عبور کرده و این ممکن است بیشتر بچه‌ها را از شعر ناب دور کند و نگاه‌شان را نسبت به شعر تغییر بدهد و نگاه و تعریف اشتباهی را از شعر در ذهن‌شان شکل دهد؛ این‌ها همه آسیب است.

حسین تولایی همچنین درباره وضعیت شعر کودک و نوجوان در سال‌های اخیر بیان کرد: شاعران کودک و نوجوان حرفه‌ای بسیاری داریم، در دهه 60 تعداد شاعران کودک و نوجوان خیلی کم بود اما از دهه 70 به بعد و خصوصا حالا حدود 100 شاعر حرفه‌ای کودک و نوجوان در سطح کشور داریم. اما خلائی که وجود دارد در حوزه چاپ و نشر است، شعر می‌گویی و بعد باید به دنبال ناشر بگردی، ناشر هم توضیحات خودش را از وضعیت اقتصادی دارد که البته با وضعیت فعلی نشر، تبلیغ و توزیع کتاب حق هم دارد، این چرخه‌ای است که از هر طرف به آن نگاه می‌کنیم مشکل دارد. سازمان‌های دولتی خصوصا آموزش و پرورش باید در این حوزه کمک کنند. 

او در پایان درباره اثر برگزیده‌اش در هجدهمین جایزه «قلم زرین» گفت: «باران در خودم می بارد»، یک مجموعه شعر نوجوان است که در سال 97 توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. این کتاب را به پدرم تقدیم کرده‌ام، شعرهای این کتاب مضامین مرگ و عشق دارند که در ماه‌های پس از مرگ پدرم در حال و هوای اندوهی که داشتم آن‌ها را سرودم. این شعرها در قالب نیمایی، سپید و یک شعر با قالب دوبیتی است، تصویرگری این کتاب را نیز خانم نرجس محمدی انجام داده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان