معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداریها خبر داد

حضور ۴۱۵۵ بانوی روستایی در عرصه مدیریت/ احداث ۷۵۰۰ بوستان روستایی در کشور

معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از احداث ۷۵۰۰ بوستان چند منظوره روستایی در کشور خبر داد.

حضور 4155 بانوی روستایی در عرصه مدیریت/ احداث 7500 بوستان روستایی در کشور

سعیدرضا جندقیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: درحال حاضر 37 هزار و 115 دهیاری در روستاها فعال هستند که از میان آنها  2855 نفر دهیار زن در کشور وجود دارد. همچنین از حدود 4000 نفر ناظر فنی و مسئول امور مالی دهیاری‌ها حدود 1300 نفر را زنان تحصیل کرده تشکیل می‌دهند و در مجموع حدود 4155 نفر از بانوان روستایی در عرصه مدیریت روستایی حضور دارند.

وی در تشریح برخی اقدامات عمده عمرانی و خدماتی در عرصه مدیریت روستایی از زمان تشکیل دهیاریها، به احداث و تجهیز 924 پایگاه آتش‌نشانی روستایی در روستاها که هر پایگاه به روستاهای اطراف نیز خدمات می‌دهد اشاره کرد و افزود: استقرار سیستم جمع‌آوری پسماند در30 هزار روستا (با سطح پوشش 80 درصد روستاهای دارای دهیاری) از دیگر اقدامات انجام شده در سطح دهیاری‌های کشور است.

جندقیان ادامه داد: تاکنون 7500 بوستان چند منظوره روستایی احداث شده است. همچنین در حمایت و تقویت مالی مدیریت روستایی نیز از 25000 میلیارد تومان پرداختی از سال 82 به دهیاریها، 21 هزار و 184میلیارد تومان(معادل 85 درصد) در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت شده است. سهم سرانه روستاییان از75 هزار تومان در سال 1392 به 300 هزار تومان در سال 1398 نیز 4 برابر افزایش یافته است.


وی تاکید کرد: تخصیص 360 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت جهت اجرای 949 طرح درآمدزای دهیاری‌ها و اشتغال مستقیم بیش از 2312 نفر در سطح روستاهای کشور و پرداخت 390 میلیارد ریال اعتبار برای کمک به توسعه زیر ساخت‌های 473 پروژه خُرد گردشگری در روستای دارای ظرفیت گردشگری از دیگر اقدامات در سطح روستاهای کشور بوده است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به اقدامات ویژه در زمینه امنیت شغلی دهیاران اشاره کرد و افزود: تهیه لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور و ارسال آن به هیأت دولت برای تصویب و ارسال به مجلس شورای اسلامی و تهیه و ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه استخدامی دهیاران کشور در سال 1398 که از دستاوردهای آن می‌توان به لحاظ سابقه خدمت دهیاران در دستگاه‌های اجرایی، تعیین ساختار سازمانی برای دهیاری‌ها و تهیه و ابلاغ قرارداد تیپ دهیار و نیروهای دهیاری اشاره کرد، از دیگر اقداماتی بوده که ظرف سال های اخیر انجام شده است.
وی ادامه داد: توصیه و پیشنهاد ابقاء دهیاران کارآمد به شوراهای اسلامی دوره پنجم که منجر به ابقاء بیش از 68 درصد، جابجایی حدود 5 درصد و پایان یافتن فعالیت حدود 27 درصد دهیاران در دوره پنجم شوراهای اسلامی روستا شده است، مورد توجه بوده. همچنین ابلاغ دستورالعمل از سوی مقام عالی وزارت درخصوص بکارگیری دهیاران و کارکنان دهیاری روستاهایی که به شهر تبدیل شده‌اند نیز انجام شده است.

جندقیان با تاکید بر لزوم ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جوامع روستایی در قالب اقدامات عمرانی و خدماتی مدیریت روستایی گفت: پویش ایده‌های برگزیده روستایی و  پویش ملی فیلم و عکس روستای ایرانی امسال از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ های کشور برگزار خواهد شد.

وی در تشریح آخرین آمار تشکیل دهیاری ها در کشور نیز گفت: تاکنون 27 هزار و 710 دهیاری از مجموع 37 هزار و115 دهیاری، درجه‌بندی شده‌اند که نزدیک به 75درصد از دهیاری‌های کل کشور را شامل می‌شود. بی‌تردید درجه‌بندی دهیاری‌ها عامل مهمی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها خواهد بود که می‌تواند نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات و . . . را نظام بخشی کند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید کرد: در دی ماه سال گذشته دستور العمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور به استناد اصلاحیه "ماده 48 مکرر آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار(مصوب شهریور 1398) اصلاح و توسط وزیر کشور به استانداری‌ها ابلاغ شد. همچنین در این دستورالعمل، علاوه بر تغییر امتیازدهی شاخص‌های پیشین، دو شاخص "مرکزیت دهستان یا بخش، قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش،" و "دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا" به شاخص‌های درجه‌بندی دهیاری‌های کشور اضافه شده است که بر این اساس، درجه دهیاری‌های کشور با دقت و واقعیت بیشتری تعیین خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان