بررسی کلیات طرح جاماندگان از سهام عدالت در جلسه سه‌شنبه صحن علنی مجلس/ جاماندگان کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت می‌گیرند

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ سیدغنی نظری  نماینده مردم اردبیل درباره مسیر اجرایی شدن طرح «جاماندگان از سهام عدالت»  گفت:«همانطور که مستحضرید، حدود 49میلیون نفر از مردم ایران سهام عدالت گرفته‌اند و مابقی از دریافت این طرح حمایتی محروم مانده‌اند، این موضوع را در کمسیون اقتصادی مطرح کردیم و اعضای کمیسیون هم تاکید داشتند که این عادلانه نیست که ظرفیتی خاص برای گروهی فراهم شود، اما در عین حال گروه دیگری از آن محروم بمانند، چرا که این رویکرد تبعیض‌آمیز به نظر می‌رسد.» نظری همچنین تاکید کرد:«بر اساس این مطالبات عمومی و در فرصت اندکی که مجلس یازدهم داشت، طرح یک فوریتی «جاماندگان سهام عدالت»در کمیسیون اقتصادی مطرح شد؛این موضوع در کمیسیون رای آورد و قرار است کلیات طرح هم سه‌شنبه در مجلس بررسی شود. اگر کلیات طرح با پاسخ مثبت مجلس مواجه شود، فرآیند اجرای آن آغاز خواهد شد؛ بعد از تصویب نهایی مجلس، دولت مکلف است تا زمینه ثبت نام جاماندگان از سهام عدالت را فراهم کند.»

در این زمینه بخوانید

ارزش سهام عدالت 17میلیونی شد

ماجرای ارتباط سهام عدالت پس گرفته شده و ETFها؟

جزییاتی از طرح ارائـه سهام عدالت به جامانده‌ها

او در ادامه با اشاره به مدت زمانی که بعد از تصویب طرح در مجلس تا اجرا طی خواهد شد گفت:«اینطور نیست که به همین زودی و در کوتاه‌مدت بتوان این طرح را به طور کامل اجرایی کرد و دولت اعلام کند که مثلا از فردا ثبت نام می‌شود و بعد ثبت نام‌ها آغاز شود. باید بستر و زیرساخت این موضوع فراهم شود، بعد تامین اعتباری و مالی انجام شود. ضمن اینکه در مرحله بعدی شرکت‌هایی که لازم است به عنوان شرکتهای ذیل سهام عدالت فعالیت کنند، باید از سوی دولت معرفی شوند تا بتوان در گام‌های بعد، اقدام به ثبت نام از جاماندگان این طرح کرد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که چه افراد و شرکت‌هایی ذیل این طرح قرار می‌گیرند، گفت:«درحال حاضر اطلاعاتی از افرادی که از طرح سهام عدالت جامانده‌اند در اختیار ما قرار دارد. مثلا 200هزار نفر از بهزیستی در لیست ما قرار دارد. تعدادی از رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و معلولان هم در این لیست قرار دارند. کمیته امداد هم 1میلیون و 200هزار نفر اسم را ارائه کرده است. »

نظری در ادامه خاطرنشان کرد:«بخشی از این اسامی در حال حاضر به طور کامل پایش و آماده شده است و بخش دیگری هم بر اساس شاخص‌هایی که ارائه می‌شود ثبت نام خواهند شد. شاخص‌هایی مثل قرار گرفتن در دهک‌های درآمدی مشخص که جزئیات این ثبت‌نام‌ها به طور کامل در این طرح برنامه‌ریزی شده است.»

نماینده مردم اردبیل در خصوص رویکرد کلی نمایندگان نسبت به تصویب و اجرای این طرح گفت:«به هر حال موضوع معیشت برای مجلس یازدهم یک اصل اساسی است؛ هر تصمیمی که به بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک کند با استقبال مجلس مواجه خواهد شد در این مورد خاص هم گمان می‌کنم اکثریت نمایندگان از این طرح حمایت خواهند کرد، چرا که این مطالبه مردم از نمایندگان است.»

نظری با اشاره به اینکه بخشی از جاماندگان از سهام عدالت در گروه طبقات محروم جامعه و دهک های پایینی قرار دارند گفت:«بسیاری از این افراد که موفق به ثبت نام در طرح سهام عدالت نشده‌اند از اقشار کمتر برخوردار جامعه هستند. بسیاری از این افراد به دلیل عدم آگاهی، برخی به دلیل بی سوادی و برخی هم به دلیل نداشتن شناسنامه و...در آن بازه زمانی موفق به ثبت نام نشده اند، این افراد در شرایط فعلی که مشکلات معیشتی بیشتر شده نیازمند حمایت بیشتر و نگاه ویژه مجلس و نظام هستند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان