واردات موبایل بالای ۳۰۰یورو همچنان ممنوع است/ نیم میلیون دستگاه تلفن‌همراه در گمرک منتظر تخصیص ارز

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، حسین یوسفیان امروز در نشست خبری اصحاب رسانه با اعضای انجمن واردکنندگان موبایل اظهار کرد: هم منابع ارزی دولت کاهش یافته و هم هزینه‌های ما از 1.3 به 2.4میلیارد یورو افزایش یافته که این موضوع مشکل ما را دو چندان کرده است.

او درباره خبر ممنوعیت واردات تلفن همراه‌های بالای 300یورو تاکید کرد: تصمیم ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300یورو نه تنها به زیان بازار نیست، بلکه برای تامین نیاز بازار در بلندمدت هم ضروری خواهد بود.

به گفته یوسفیان، اینکه گفته شده تصمیم ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300یورو پس گرفته شده اساسا جمله غلطی است چرا که به دلیل مشکلات ارزی، بانک مرکزی از ابتدای امسال ارزی به این گوشی‌ها تخصیص نداده است.

در این زمینه بخوانید

چه کسانی از واردات گوشی‌های لاکچری سود می‌برند؟

کاهش قیمت موبایل با ترخیص 500هزار گوشی

قیمت موبایل پس از تکذیب ممنوعیت واردات

وی افزود: در سال گذشته 4.2میلیارد یورو صرف واردات تلفن همراه شده که که 1.3 میلیارد آن را بانک مرکزی تامین کرده و بالغ بر 1.1 میلیارد نیز از رویه مسافری وارد شده که عمدتا از پوشش مسافری برای ثبت گوشی‌های قاچاق استفاده شده و تقاضای زیادی را در بازار آزاد ارز ایجاد کرده که خود یکی از عوامل گرانی نرخ ارز بوده است.

یوسفیان در ادامه به اخباری مبنی بر 3 برابر شدن واردات گوشی اشاره و بیان کرد: سال قبل 3.2 میلیون دستگاه به صورت تجاری و مسافری وارد شده و امسال 2.6 میلیون دستگاه تجاری و مسافری وارد شده بنابراین مجموع واردات امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 600 هزار دستگاه کاهش داشته که علت این اشتباه، عدم محاسبه آمار گوشی های مسافری بوده است.

یوسفیان خاطرنشان کرد: طبق شنیده ها حدود 500 هزار گوشی از گمرک ترخیص نشده که نشان می‌دهد تخصیص ارز برای موبایل با با محدودیت مواجه است.

نماینده سامانه همتا اظهار کرد: متوسط مصرف موبایل در ایران به طور سالانه 25 میلیون دستگاه بوده و پس از طرح رجیستری و نوسانات ارزی، این رقم به 15 میلیون موبایل رسیده که گوشی‌های بالای 300 یورو از لحاظ تعدادی 9 درصد بازار را در برمی‌گیرند اما همین گروه کوچک، 35 درصد منابع مالی بازار موبایل را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته یوسفیان، از 1.4 میلیون گوشی بالای 300 یورو در سال98، 940هزار گوشی از طریق مسافری وارد کشور شده که 550 هزار مورد آن (بیش از نیمی از این تعداد) متعلق به برند اپل بوده درحالیکه از 460 هزار گوشی تجاری بالای 300 یورو، تنها 40 هزار گوشی بوده است.

این مقام مسئول در سامانه همتا با بیان اینکه سال گذشته نیم میلیارد دلار صرف واردات اپل شده تصریح کرد: این درحالیست که برند گفته شده تنها 4 درصد از بازار سهم موبایل کشور را پوشش داده، درحالیکه کل ارز مصرفی تایر سنگین کشور به طور متوسط حدود 250 میلیون یورو و کل ارز مورد نیاز صنعت پوشاک حدود 400 میلیون یورو در سال است.

او با تاکید بر اینکه اعلام خبر ممنوعیت گوشی‌های بالای 300یورو از طرف انجمن برای از بین بردن رانت این بازار بوده نه ایجاد رانت افزود: انتشار این خبر تاثیری در رفتار بازار نداشته به طوریکه در تاریخ 16تیرماه و همزمان با انتشار خبر ممنوعیت واردات، 951دستگاه گوشی اپل در کشور فعال شده که در مقایسه با چند روز قبل تغییری نداشته، ضمن اینکه در همین روز 3000گوشی مسافری ثبت شده که در این بخش هم شاهد هیجان خاصی نبودیم.

رجیستری مانع قاچاق موبایل نشد

در ادامه این نشست، حسین غروی‌رام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و لوازم جانبی از عدم تاثیر طرح رجیستری بر قاچاق تلفن همراه خبر داد و گفت: طرح رجیستری نتوانسته قاچاق گوشی را متوقف کند، بلکه برخی افراد گوشی را قاچاق و پس از رجیستری بدون گارانتی در بازار به فروش می‌رسانند.

او درباره قیمت موبایل اظهار کرد: حتی با وجود افزایش نرخ ارز، قیمت  تلفن‌همراه اصلا گران نیست بلکه قاچاقچیان با قاچاق گوشی های بالای 300 یورو بازار ارز را نیز بر هم زدند که در این راستا پیشنهاد من این است که مردم با مراجعه به تعزیرات و بازرسی وزارت صنعت از این وضعیت شکایت و خواسته خود را مطالبه کنند.

وی در پایان بیان کرد: ما اکنون واردات موبایل مسافری نداریم و گوشی‌های بسیاری به اسم مسافری، قاچاق و رجیستر می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان