نفریه خبر داد؛

افتتاح ۴۰ خانه کوچک توانبخشی/ پذیرش ۱۱۰۰ معلول پشت نوبتی در مراکز

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امروز به صورت رسمی از ۴۰ خانه کوچک توانبخشی رونمایی می‌شود و تعداد آن‌ها به ۱۱۰ مرکز افزایش می‌یابد.

افتتاح 40 خانه کوچک توانبخشی/ پذیرش 1100 معلول پشت نوبتی در مراکز

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نفریه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاح همزمان خانه‌های کوچک توانبخشی، اظهار کرد: سازمان بهزیستی با رویکرد جدید که تلفیق حضور اجتماعی معلولان در سطح اجتماع و خانواده در کنار دریافت خدمات توانبخشی است، گام‌های مؤثر و اقدامات خاصی را در این سال‌ها انجام داده است. از جمله فعالیت‌هایی که از سال گذشته آغاز شده، یکی این است که برای اولین‌بار معلولان دارای ضایعه نخاعی نیز در کنار 12 هزار معلول شدید و خیلی شدید تحت پوشش خدمات پرستاری قرار گرفتند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: 176 خانواده با کد خانوار تحت پوشش قرار گرفتند که این مسئله یکی از خواسته‌های قدیمی سازمان بود. همچنین 2 مرکز مراقبت در منزل که به اعزام مراقبین می‌پردازد، شروع به کار کردند که 7434 نفر را تحت پوشش دارند. علاوه بر این، 370 مرکز ارائه خدمات توانبخشی، خدمات را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: برای اولین‌بار در سال گذشته کمک هزینه معیشتی به معلولان شدید و خیلی شدید که فاقد شغل نیز هستند در دستور کار قرار گرفت و بیش از 190 هزار معلول از این کمک هزینه معیشتی در کنار مستمری، یارانه و حق پرستاری که دریافت می‌کردند، بهره‌مند شدند. همچنین در سال گذشته حق پرستاری افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی بیش از 2.5 برابر شد و به مناسبت سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی، 1100 نفر از این افراد که پشت نوبت بودند، تحت پوشش قرار گرفتند.

نفریه درباره کارکرد خانه‌های کوچک توانبخشی، تصریح کرد: یکی از اقدامات مؤثری که در بهزیستی انجام شده، توسعه خانه‌های کوچک حمایتی برای معلولان و سالمندان است. از سال 91 فعالیت مختصری برای ایجاد این خانه‌ها صرفاً برای افراد دارای معلولیت ذهنی خفیف انجام شده بود که به دلیل عدم استقبال، تنها 17 مرکز در این سال‌ها تأسیس شده بود، اما از ابتدای سال 98 توسعه این خانه‌ها در دستور کار قرار گرفت و با یک ارزیابی سریع، توسعه آن‌ها برای سالمندان، معلولان جسمی حرکتی، معلولان روانی، بیماران با اختلالات هوشی شدید، متوسط و … آغاز شد. یک سال به صورت آزمایشی این کار انجام شد و به صورت پایلوت چندین‌خانه افتتاح شد و بار دیگر ارزیابی سریع از عملکرد آن‌ها انجام و دستورالعمل‌ها بازبینی و بازنویسی شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: امروز تمام دستورالعمل‌ها به صورت بازنویسی شده در اختیار استان‌ها قرار دارد و به صورت رسمی از 40 خانه کوچک توانبخشی رونمایی می‌شود و تعداد آن‌ها به 110 مرکز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی، کوچک‌سازی مراکز نگهداری و توانبخشی است، اضافه کرد: تابحال به صورت مراکز بزرگ، این بخش‌ها اداره می‌شد و ما مراکزی داشتیم که 1400 مددجو دارد، اما برای ارائه خدمات بهتر به معلولان، رویکرد به سمت خانه‌های کوچک می‌رود و مدیریت این خانه‌ها و ارائه خدمات مانند خانواده است. همچنین افراد علاوه بر حضور در این مراکز، در بستر جامعه نیز حضور دارند و از فضا‌های آموزشی، فرهنگی و … استفاده می‌کنند.

نفریه خاطرنشان کرد: یکی از رویکرد‌های اصلی سازمان بهزیستی این است که همه استان‌های ما به سمت تأسیس این مراکز حرکت کنند و هدفگذاری اولیه سازمان، سوق دادن مراکز بیش از 200 نفر جمعیت به این سمت بود و در فاز بعد کسانی که تازه وارد فاز خدمت‌دهی به این عزیزان می‌شوند. تجربه سازمان نیز در این زمینه موفق بود و نشان داد که در این خانه‌ها افرادی که حاضر هستند، هم مصرف داروهایشان کاهش پیدا کرده و هم نشاط و امید به زندگی آن‌ها بیشتر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان