کاهش ارزش ریال تا کجا ادامه دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر نوسانات بازار ارز بار دیگر تشدید شده و ارزش ریال در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح ثبت شده خود رسیده است. اگر چه در خصوص چرایی این اتفاق نظرات مختلفی بین اقتصاددانان وجود دارد اما سوال اصلی تر این است که چرا ارزش پول ملی در بحران ها دچار ریزش می شود و برای پرهیز از تکرار این اتفاق چه می توان کرد.

در رابطه با وقایع اخیر، استیو هانکه- استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا و یکی از متخصصان مطرح جهانی در حوزه هیات‌های ارزی ( نهادی که وظیفه حفظ برابری ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها را بر عهده دارد) ، اظهار کرد: دلیل اصلی عملکرد ضعیف ریال را می توان در قابل اتکا نبودن آن جستجو کرد. بنابر این وقتی مردم احساس کنند که ممکن است شرایط به هر دلیلی بد شود، ترجیح می دهند تا ریال در اختیار خود را به دلار و طلا تبدیل کنند.

این روند تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

این عضو اندیشکده "کاتو" معتقد است که با توجه به کاهش تدریجی قدرت خرید ایرانیان در سال های اخیر، نمی توان با قطعیت پییش بینی کرد که روند کاهش ارزش ریال تا کجا ادامه داشته باشد و تغییر ایجاد شدن آن بستگی وقایع متعددی دارد.

حتی پول های ملی امارات و عربستان را نیز نمی توان ارزهای مطمئن دانست

در سال های اخیر، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نظیر امارات و عربستان، ارزش پول ملی خود را از طریق قرارداد با بانک مرکزی آمریکا به دلار پیوند زده اند و همین مساله به آن ها کمک کرده است تا در شرایط بحرانی نظیر آنچه در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهدش هستیم، حدی از آرامش و ثبات را در بازارهای ارز خود تجربه کنند. با این حال به گفته هانکه، پول های ملی این دو کشور را نیز نمی توان ارزهای مطمئن به حساب آورد.

چگونه می توان به ارزی مطمئن رسید؟

به گفته این استاد اقتصاد کاربردی، ایجاد یک هیات ارزی می تواند راهکاری برای رسیدن به یک ارز مطمئن باشد. با توجه  به تحریم های دلاری آمریکا علیه ایران، طلا می تواند بهترین پشتوانه برای این هیات ارزی باشد که در صورت استقرار موفقیت آمیز آن می توان امیدوار بود ریال پولی قابل اتکا به خوبی طلا شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
نظرات منتشر شده : 1
پاسخعلی | 1399/06/24 - 19:06
تا زمانی که اقتصاد دانان برای ایران تصمیم نگیرند دلار هرسال بالاتر خواهد رفت
ارسال نظر
پیشخوان