خودرو مجدد گران می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: مدتی پیش خبری مبنی بر تغییر قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شد که پس آن شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صمت خبر از تغییر قیمت خودرو دادند که بدین منظور قیمت خودرو در ایران خودرو 10 درصد و ساپیا 23 درصد تغییر کرد.

پس از این ماجرا خودروسازان اقدام به فروش خودرو کردند که 3 نوع طرح در این فروش ارائه شد، فروش فوری، دیگری پیش فروش و در نهایت طرح مشارکت بود. اما این پایان ماجرا نیست، قطعه سازان از اینکه قیمت قطعه نسبت به گذشته تغییری نکرده شکایت داشتند و پس از آن خبر‌هایی مبنی بر افزایش دوباره قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شد.

حال خبر از افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد چرا که با افزایش قیمت قطعات خودرو موافقت شده است؛ قطعاتی که نقش به سزایی در افزایش قیمت ها دارند.

نامه‌ ای از سوی ساپکو به قطعه‌ سازان ارسال شده است که در این نامه ساپکو درخواست افزایش قیمت قطعات را داده چرا که قیمت قطعات خودرو باید بر مبنای تغییرات نرخ ارز و نهاده‌های تولید به‌روزرسانی شود و این بروزرسانی به معنای افزایش قیمت قطعات است.

در این نامه ذکر شده است که مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با بروزرسانی قیمت قطعات موافقت کرده و ساپکویی ها از قطعه‌ سازان خواسته‌ اند که همکاری لازم را در بروزرسانی قیمت قرارداد‌های خود با هدف پایدارشدن تولید، انجام دهند. در ادامه این نامه تاکید شده که با توجه به تغییرات نرخ ارز، نهاده‌های تولید و سرفصل هزینه‌ای طی سال 99 و به‌ منظور وفق قرارداد فی‌مابین و لزوم حمایت از زنجیره تامین، با تغییرقیمت قطعات موافقت و دعوت‌نامه سری اول سازندگان ارسال شده است.

خودرو مجدد گران می‌شود؟

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به افزایش قیمت قطعات خودرو، گفت: آخرین قیمت قطعات در قرارداد‌ها قطعه سازان و خودروسازان، نهایتا بر پایه ارز 11 هزار تومانی در نظر گرفته شده و بنابراین با توجه به صعود نرخ ارز تا 23 هزار تومان، قرارداد‌های موردنظر باید تجدید نظر می شد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران در خصوص تاثیرات افزایش قیمت خودرو در پی افزایش قیمت قطعات خودرو، بیان کرد: افزایش قیمت قطعه قطعا در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود اما مشکلاتی در این راستا وجود دارد. افزایش قیمت قطعه به طبع افزایش نرخ ارز است که نهادهای حکومتی گفته اند قیمت خودرو باید تعدیل شود.

بیگلو با بیان اینکه هزینه تامین قطعات، حدود 70 درصد قیمت خودرو را تشکیل می‌دهد که در بازار فعلی خودرو سهم ناچیزی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: اگر قیمت خودرو افزایش نیابد، در این شرایط خودروسازان زیان ده خواهند بود و نقدینگی آنها افزایش می یابد. برای افزایش قیمت خودرو موافقتی نشده است و بر سر این موضوع در حال مذاکره هستند. زمانی که قیمت قطعه افزایش یابد طبیعتا قیمت خودرو باید افزایش یابد که همچنان مشخص نیست افزایش یابد یا خیر.

او در خصوص عرضه مواد اولیه در بورس و کاهش قیمت ها ، گفت: در صورت عرضه خودرو در بورس، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن نیز باید از طریق بورس قیمت‌گذاری شود، حالا که خودرو در بورس عرضه نمی‌شود و قیمت آن به صورت دستوری تعیین می‌شود، قیمت‌گذاری مواد اولیه نیز باید به صورت دستوری انجام شود.
قیمت تمام شده قطعات رشد 80 درصدی داشته است

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن نیز با بیان اینکه خودروسازان دستور سرپرست وزارت صنعت برای اصلاح قرارداد قطعه سازان را اجرا نکرده اند، گفت: افزایش 10 و 23 درصدی قیمت خودروسازان در خرید از قطعه سازان اتفاق نیفتاده هرچند این میزان رشد قیمت، شبیه یک شوخی است و قیمت تمام شده قطعات رشد 80 درصدی داشته است.

او ادامه داد: با شرایط فعلی بیشتر قطعه سازان با تعطیلی مواجه خواهند شد و دوباره شاهد تولید خودرو‌های ناقص و پرشدن پارکینگ خودروساز‌ها خواهیم بود.

محبی نژاد شناور شدن قیمت قطعات را یکی از راهکار‌های برون رفت از وضعیت فعلی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر راهکار اصلی افزایش قیمت قطعه است تا مشکل فعلی قطعه سازان برطرف شود.

قیمت قطعه و اثرات آن در قیمت نهایی خودرو

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت قطعات خودرو بر خودرو، گفت: افزایش قیمت قطعه تاثیری در افزایش قیمت خودرو نخواهد گذاشت. قیمت خودرو منشعب از عرضه و تقاضاست و بالا و پایین شدن قیمت قطعه تاثیری در قیمت خودرو نخواهد گذاشت.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ادامه روند فعلی و در صورت تداوم زیان قطعه سازان، وضعیت تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه خواهد شد ،گفت: قیمت قطعه مدت هاست تغییری نکرده و برای قطعه سازان نمی صرفد که به قیمت قدیم قطعه را بفروشند و این روند باعث افزایش زیان دهی آنها می شود.

زاوه با تاکید بر اینکه ‌نمی‌توان قیمت ارز بالا برود، اما قیمت خودرو اصلاح نشود، گفت: اگر چه اصلاح قیمت خودرو نظر همه را تامین نخواهد کرد و توان خرید مردم را نیز افزایش نمی‌دهد، اما با این اقدام با کاهش و تعدیل تقاضا روبه رو خواهیم بود و باید برای آن زمان هم فکری شود.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، تعدیل قیمت قطعات، در افزایش قیمت خودرو‌های داخلی به نوعی قطعی است و شورای رقابت به احتمال فراوان مجوزی جدید در این مورد برای ایران خودرو و سایپا صادر خواهد کرد.

با توجه به اینکه فروش‌های فوق‌العاده با اعلام قیمت قطعی به مشتریان همراه است، به همین دلیل خودروسازان تا تعیین تکلیف درخواستشان به شورای رقابت مبنی بر تجدیدنظر بر قیمت‌ها، فروش فوق‌العاده را فعلا به تاخیر انداخته‌اند. ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب اولین طرح مشارکت در تولید و دومین طرح پیش‌فروش محصولات خود در امسال را کلید زدند، این در شرایطی است که خبری از اجرای مرحله دوم فروش فوق‌العاده نیست.

با تکمیل داستان بروزرسانی قیمت قطعات، اما قیمت خودرو‌های داخلی نیز به احتمال فراوان دستخوش تغییر خواهد شد؛ هرچند میزان دقیق آن فعلا مشخص نیست. بنابر اعلام شورای رقابت، قرار است قیمت خودرو‌های داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار گیرد تا توانایی خودروسازان برای تطبیق با شرایط تورمی بهبود پیدا کند.

با توجه به اینکه قیمت خودرو‌های داخلی در اردیبهشت امسال بین 10 تا 23 درصد افزایش یافت، دور بعدی افزایش قیمت به احتمال فراوان در مرداد یا اوایل شهریور خواهد بود. افزایش قیمت قطعات (چه 65 درصد و چه 40 درصد چه کمتر) به هر حال بر رشد هزینه تولید خودروسازان اثر خواهد گذاشت و بنابراین رشد قیمت خودرو اتفاقی بسیار محتمل است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان